برکسیت؛ تظاهرات بریتانیایی‌ها برای رفراندوم جدید و ماندن در اتحادیه اروپا

برکسیت؛ تظاهرات بریتانیایی‌ها برای رفراندوم جدید و ماندن در اتحادیه اروپا
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این روزها و در حالی که شرایط و فشارها بر ترزا می، نخست‌وزیر این کشور سخت‌تر شده و بالا گرفته است، فعال‌تر از پیش شده‌اند

آگهی

برکسیت ظاهراْ هم مردم و سیاستمداران بریتانیا و هم رهبران ۲۷ کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا را سردرگم کرده است. برغم عدم قطعیت نزد مردم و سیاستمداران بریتانیا، امروز شنبه ۲۳ مارس، ده‌ها هزار نفر از مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در تظاهراتی در لندن، پایتخت، خواستار برگزاری رفراندوم دیگری درباره برکیست شدند.

این تظاهرات بزرگ، چند روز پس از مهلت تازه اتحادیه اروپا به دولت بریتانیا برگزار می‌شود، مهلتی تازه تا بلکه خروج این کشور از اتحادیه اروپا توام با توافق با این نهاد، نهایی شود.

تظاهرات امروز در لندن همزمان با شرایط بحرانی برای برکسیت برگزار و اوضاع را برای ترزا می، نخست وزیر بریتانیا دشوارتر از پیش می‌کند.

برغم بحث و مذاکرات نفس‌گیر و طاقت‌فرسا در طول سه سال پس از رفراندوم برکسیت، هنوز زمان دقیق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و چگونگی آن مشخص نشده است.

سخنان اخیر خانم می نشان از آن دارد که او نمی‌خواهد این بار نیز همان طرح‌هایی را به مجلس عوام بیاورد که در دو نوبت پیش از سوی نمایندگان رد شد.

عکس از رویترز

همزمان تایمز و دیلی تلگراف از افزایش فشارها بر نخست‌وزیر بریتانیا برای استعفا خبر می‌دهند.

آنا سوباری از نمایندگان هوادار اتحادیه اروپا در پارلمان بریتانیا که حزب کارگر را با هدف پیوستن به گروه مستقل‌ها در پارلمان بریتانیا ترک کرده، به شبکه تلوزیونی بی‌بی‌سی گفت: «وضعیتی که ما در آن قرار گرفته‌ایم دیگر غیرقابل تحمل است و متاسفم که بگویم مشکل خود ترزا می است. او باید برود. ما به یک نخست‌وزیر موقت نیاز داریم که به وضعیت بریتانیا رسیدگی کند و کشور را اولویت خود قرار دهد و به مردم بریتانیا بازگردد. این همان چیزی است که ما به خاطر آن امروز راهپیمایی می‌کنیم.»

این نماینده بریتانیایی می گوید: «در شرایطی که کشور و سیاستمدارانش بر سر برکسیت به دو گروه تقسیم شده‌اند، خیلی‌ها بر این باورند که تصمیم استراتژیک درباره برکسیت مهمترین تصمیم پیش روی بریتانیا پس از جنگ جهانی دوم است.»

معترضان به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پیش از اینکه به سمت دفتر نخست‌وزیری حرکت کنند مقابل هاید پارک تجمع کردند و می خواهند تا تظاهرات امروز را مقابل پارلمان بریتانیا به پایان برسانند.

با اینکه آمار رسمی از تعداد تجمع‌کنندگان وجود ندارد با این حال خبرنگار رویترز خبر داده که حتی پیش از برگزاری تظاهرات، ده‌ها هزار نفر خود را به محل برگزاری تجمع رسانده‌ بودند. مسوولان برگزاری این تجمع گفته‌اند که پیش‌بینی می شود تعداد حاضران مانند تجمع ماه اکتبر به ۷۰۰ هزار نفر برسد.

عکس رویترز

بریتانیا و اتحادیه اروپا روزهای سرنوشت سازی را پشت سر می‌گذارند. موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا سال ۲۰۱۶ کلید خورد. حالا چند سناریو پیش روی بریتانیا قرار گرفته، خروج توام با توافق، خروج بدون توافق و یا منتفی شدن گزینه خروج. آخرین گزینه خواست اصلی شهروندانی است که تظاهرات بزرگ امروز را در پایتخت بریتانیا به راه انداختند.

در رفراندوم ژوئن ۲۰۱۶ حدود ۵۱.۹ درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند. ۴۸.۱ درصد از مردم اما موافق ماندن در اتحادیه بودند. هدف اصلی تظاهرات امروز بریتانیایی‌ها در لندن تاکید بر برگزاری یک رفراندوم جدید بود.

پیش از برگزاری این تظاهرات، مخالفان بریتانیایی خروج از اتحادیه اروپا با جمع‌آوری بیش از ۴ میلیون امضاء در یک کمپین آنلاین مخالفت خود را با برکسیت نشان داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئو؛ تاریخ روابط بریتانیا و اتحادیه اروپا

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت