چهل‌هزار نیوزیلندی یاد قربانیان حملات تروریستی به مساجد را گرامی داشتند

چهل‌هزار نیوزیلندی یاد قربانیان حملات تروریستی به مساجد را گرامی داشتند
Copyright عکس رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مصطفی بوزتاس، ۲۱ ساله پسر جوانی که از روی ویلچر به تماشا نشسته است می‌گوید: « زیبا است که ببینیم جامعه تمام تلاشش را کرده که به نوعی همراهی و مراقبتش از ما را نشان دهد. این خود نشانه‌ای است که ما همه یکی هستیم.»

آگهی

هزاران نیوزیلندی روز یکشنبه ۲۴ مارس در شهر کرایست‌چرچ گردهم آمدند تا به نیایش، آواز و سخنرانی در مراسمی گوش بسپارند که به یاد قربانیان حادثه تروریستی در دو مسجد نیوزیلند برگزار شد.

در حمله تروریستی ۱۵ مارس به دو مسجد نور و لینوود در این شهر ۵۰ تن جان باختند. این دو حمله همزمان با اقامه نماز جمعه اتفاق افتاد.

مصطفی بوزتاس، ۲۱ ساله پسر جوانی که از روی ویلچر به تماشای این برنامه نشسته در حمله به مسجد نور از ناحیه پا و کبد مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

او می‌گوید: « زیبا است که ببینیم جامعه تمام تلاشش را کرده که به نوعی همراهی و مراقبتش از ما را نشان دهد. این خود نشانه‌ای است که همه ما یکی هستیم.» مصطفی رو به بهبود است و امیدوار است که بتواند به زودی مثل قبل راه برود.

مقام‌های رسمی پیش‌بینی کردند که حدود ۴۰ هزار نفر در این مراسم حضور داشتند، این مراسم در پارک هگلی برگزار شد.

عکس رویترز

لغو کنسرت به احترام قربانیان حادثه اخیر

مکانی که مراسم امروز در آن برگزار شد، پیش از حمله اخیر به دو مسجد نیوزیلند، برای اجرای کنسرت برایان آدامز خواننده کانادایی در نظر گرفته شده بود اما پس از حمله این کنسرت لغو شد. نام هر ۵۰ قربانی حمله‌های اخیر در این مراسم خوانده شد.

اوکیرانو تیلایا دانش‌آموزی در دبیرستان کشمیر که دو تن از اعضای خانواده‌اش را در حمله اخیر از دست داده است در مراسم امروز به یاد آنها و با اشاره به سخنانی از مارتین لوترکینگ گفت: «او با عشق و صلح و همبستگی در دل مردم رسوخ کرد. تیرگی نمی‌تواند تاریکی را بیرون کند، تنها نور قادر به چنین کاری است. تنفر نمی‌تواند تنفر را منتفی سازد، این کار هم تنها از عهده عشق بر می‌آید.»

عکس رویترز

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دادگاه بعدی متهم حمله به دو مسجد ماه آوریل برگزار می‌شود

در گوشه و کنار نیوزیلند این روزها مجموعه‌ای از نشست‌ها و برنامه‌هایی برای همراهی با خانواده قربانیان حمله تروریستی اخیر و به یاد ۵۰ شهروند نیوزیلندی کشته شده برگزار می‌شود.

روز جمعه بسیاری از شهروندان نیوزیلندی شاهد برگزاری مراسم نمازجمعه مسلمانان در این کشور بودند. جمعه آینده به همین منظور مراسم یادمان ملی درگذشتگان برنامه‌ریزی شده است.

برنتون تارانت، شهروند استرالیایی ۲۸ ساله در حمله تروریستی اخیر به دو مسجد در نیوزیلند متهم به قتل است و طبق برنامه جلسه بعدی دادگاه او در ماه آوریل برگزار خواهد شد.

زنان نیوزیلند همچنان در حمایت از جامعه مسلمانان روسری سر می‌کنند

۹ روز پس از حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند، زنان این شهر همچنان در حمایت از جامعه مسلمانان روسری سر می‌کنند.

برخی از آنان نیز در کارگاهی و برای مراسم خاکسپاری قربانیان این حمله مرگبار، تعداد زیادی روسری می‌دوزند. یکی از این زنان می‌گوید: «من کمی خیاطی بلد هستم و از این کار لذت می برم. هیج مشکلی با این موضوع ندارم و خودم هم امروز روسری پوشیدم . من با کسی که ایمانش را نشان می‌دهد هیچ مشکلی ندارم.»

یکی از شرکت کنندگان در مراسم بزرگداشت یاد قربانیان حمله تروریستی می‌گوید: «ما تصمیم گرفتیم که برای نشان دادن همبستگی با جامعه مسلمانان روسری بپوشیم. می‌خواستیم به آنها بگوییم که در کنارشان هستیم. شنیدیم که برخی زنان مسلمان محجبه در بیرون از خانه احساس امنیت نمی‌کنند. بنابراین می‌خواهیم به آنها بگوییم که اینجا برغم حمله تروریستی که روی داد هنوز امن است.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خانواده مهاجم حمله تروریستی نیوزیلند درباره او چه می‌گویند؟

قربانیان حمله تروریستی نیوزیلند؛ از پدربزرگ افغان تا پناهجوی سوری

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند