سیل از شمال، روانه غرب و جنوب ایران شد؛ افزایش تلفات جانی در شیراز

سیل از شمال، روانه غرب و جنوب ایران شد؛ افزایش تلفات جانی در شیراز
Copyright عکس از خبرگزاری رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یک هفته پس از جاری شدن سیل در چهار استان شمالی ایران با ورود سامانه بارشی جدید به غرب و جنوب ایران در تازه‌ترین مورد استان لرستان با طغیان رودخانه مواجه شده، شیراز در سیل گرفتار شده و ۲۵ محور مواصلاتی ایران مسدود شده است.

آگهی

یک هفته پس از جاری شدن سیل در چهار استان شمالی ایران با ورود سامانه بارشی جدید به غرب و جنوب ایران در تازه‌ترین مورد استان لرستان با طغیان رودخانه مواجه شده، شیراز در سیل گرفتار شده و ۲۵ محور مواصلاتی ایران مسدود شده است.

سازمان هواشناسی ایران در تازه‌ترین اطلاعیه خود از ورود سامانه جدید بارشی به این کشور خبر داده است. سامانه‌ای که از صبح روز دوشنبه فعال شده و پیش‌بینی شده تا پایان روز چهار‌شنبه تمامی استان‌های غربی و جنوبی را با خطر جاری شدن سیل مواجه خواهد کرد.

با آغاز بارندگی‌ها، پلیس راه ایران نیز اعلام کرد که ۲۵ محور مواصلاتی کشور مسدود شده و فرودگاه مهرآباد تهران نیز اعلام کرده که تا پایداری شرایط جوی و تدابیر ایمنی پروازها در سطوح پروازی با توجه به شرایط جوی حاکم بر برخی مناطق کشور برخی پروازها کنسل شده ویا با تاخیر انجام می‌شوند.

یک هفته پس از وقوع سیل در استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و خراسان شمالی جاری، بارش باران دوباره در این استان‌ها آغاز شده و هواشناسی خراسان شمالی از احتمال جاری شدن سیل در مناطق جنوب و جنوب شرق این استان خبر داد.

تلفات جانی سیل در شیراز

بارندگی شدید به همراه تگرگ که از حدود ساعت ۸ صبح دوشنبه در شیراز آغاز شده بود، موجب جاری شدن سیل در این شهر شد. افزایش سرعت سیل در شیب ورودی شهر شیراز از سوی دروازه قرآن موجب واژگونی و تصادف سریالی حدود ۲۰۰ خودرو شد. در جریان این سیل تعدادی از شهروندان و مسافران نوروزی این شهر کشته شدند.

پیشتر مسئولان بهزیستی استان فارس از کشته شدن ۴ نفر در جریان سیل شیراز خبر داده بودند ولی سپس بر اساس گزارش تسنیم به نقل از حسن کولیوند، سرپرست اورژانس کشور تعداد کشته‌شدگان به ۱۹ نفر افزایش یافت. همچنین ۱۱۹ نیز تاکنون بر اثر جاری شدن سیل در شیراز مصدوم شده‌اند.

به گفته رئیس اورژانس ایران، ۴۲ نفر از مصدومان در مراکز درمانی بستری و ۳۲ نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند. در میان کشته‌شدگان سیل در شیراز ۴ کودک (سه پسر و یک دختر) وجود دارد.

سیلاب شدید همچنین در میدان ابوکلام و بخش هفت تنان و مسیرهای منتهی به این مناطق جاری شده و ورودی شیراز از سمت پل شهید اسکندری به سمت اصفهان را مسدود کرده است.

بخش‌هایی از شهر شیراز از جمله بازار وکیل ظهر دوشنبه دچار آب گرفتگی شد و بنا بر اعلام سازمان آتش نشانی این شهر، تعداد آب‌گرفتگی‌ها و تخلیه منازل رو به افزایش بود.

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس بعدازظهر دوشنبه اعلام کرد که سیل جاری شده در شمال و شمال غرب شیراز مهار شده ولی طبق پیش‌بینی‌ها بارش در اکثر نقاط این استان تا صبح چهارشنبه ۷ فروردین ادامه خواهد داشت.

جهانگیری: مدیران باید برای احتمال وقوع سیل در تهران آماده باشند

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران شامگاه دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان تهران ضمن اشاره به احتمال وقوع سیل در تهران طی روزهای آینده گفت: « برای تهران نیز باید فرض را بر این گذاشت که سیل می‌آید و مدیرانی که باید آمادگی داشته باشند، آماده باشند. امیدوارم این اتفاق نیفتد، اما چون عمق فاجعه خیلی جدی است، از مدیران استان تهران می‌خواهم که موضوع را جدی بگیرند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای جهانگیری دراین جلسه با اشاره به سیلاب‌های روزهای گذشته و امروز در چند استان کشور اظهار داشت: « از مدتی قبل سازمان هواشناسی پیش بینی بارش شدید برای ایام نوروز کرده بود و ما فکر می‌کردیم که در برخی از استان‌ها به ویژه خوزستان به دلیل شرایط آب و هوایی و جغرافیایی این اتفاق بیفتد، اما در برخی استان‌های شمالی کشور پیش از ایام عید نوروز شاهد وقوع سیل بودیم.»

وی همچنین افزود: «از روزهای گذشته هواشناسی درباره یک بارش شدید برای تهران هشدارهایی داده و امروز نیز شاهد بارش‌هایی در این شهر بودیم، اما در شیراز میزان بارش خیلی جدی تر بود و این بارش در چند لحظه آن چنان تکان دهنده بود که آثار نگران کننده‌ای از خود به جای گذاشت و تعدادی نیز جان خود را از دست دادند.»

معاون اول رئیس جمهوری ایران در این جلسه گفت: «با توجه به حجم بارندگی که برای امشب و فردا برای تهران پیش بینی شده است، امشب باید از تهران خیلی مواظبت شود؛ دلیل حضور من در این جلسه نیز همین است که باید امشب با تمام وجود از تهران حفاظت کنیم.»

احتمال وقوع سیلاب در تهران و طغیان رودخانه کرج

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا نسبت به بارش شدید باران و سلاب رودخانه‌های استان تهران هشدار داد. سید حسین رضوی گفت: «بر پایه اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه‌های بارشی از سمت جنوب و غرب کشور و گسترش آن به استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و ارتفاعات البرز در استان تهران، احتمال بارش شدید باران و وقوع سیلاب در رودخانه‌ها و مسیل‌های سطح استان وجود خواهد داشت‪.‬»

از سوی دیگر شرکت آب منطقه‌ای استان البرز نیز در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اخطاریه‌های هواشناسی مبنی بر بارش رگبار برف و باران به همراه رعد و برق در جاده چالوس، از احتمال طغیان رودخانه کرج خبر داد و از ساکنان حاشیه رودخانه و مسافران جاده چالوس خواست به رودخانه کرج نزدیک نشوند.

تشکیل کمیته بحران در استان فارس با حضور وزیر اطلاعات

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، کمیته بحران استان فارس به ریاست استاندار و با حضور وزیر اطلاعات ایران ساعت ۲۲:۳۰ روز دوشنبه در محل استانداری تشکیل جلسه می‌دهد. در پی وقوع سیلاب در شیراز، وزیر اطلاعات، رئیس اورژانس کشور و رئیس سازمان میراث فرهنگی برای بررسی وضعیت سیل‌زدگان به این شهر سفر کرده‌اند.

وزارت کشور: مردم از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند

در پی وقوع سیلاب در استان‌ها غربی و بارش شدید باران در مناطق جنوبی و جنوب غربی ایران، محمد یزدی، مدیرکل اداره حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور از مردم خواست تا در دو روز آینده از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حسن روحانی: مسئولان تلاش‌های خود را مضاعف کنند

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در پیامی ضمن تسلیت به «خانواده های مصیبت‌دیده در حادثه امروز شیراز» از مسئولان استانی و کشوری خواست تا «برای کاستن از مشکلات مناطق آسیب دیده و یاری مردم» تلاش‌ خود را بیشتر کنند.

آقای روحانی همچنین از وزیر کشور و استاندار فارس خواست تا «سریعا علل حادثه شیراز» را بررسی و گزارش دلایل این حوادث یا «هرگونه کوتاهی یا مقصرین احتمالی» را به دولت ارائه دهند. رئیس جمهوری ایران همچنین به مسئولان استان های سیل‌زده دستور داد تا در «کوتاه‌ترین زمان» برآورد نهایی را برای جبران خسارات و تصویب اقدامات بعدی در اولین جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه هفتم فرودین آماده کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رئیس کل دادگستری استان فارس: رودخانه منتهی به دروازه قرآن لایروبی نشده بود

علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان فارس از باز شدن پرونده قضایی درباره حادثه سیلاب مرگبار در شیراز خبر داد و گفت: «پس از وقوع حادثه بلافاصله با دستور دادستان مرکز استان پرونده قضایی پیرامون بررسی علل و ابعاد حادثه در دادسرای شیراز تشکیل و بازپرس ویژه با نظر دادستان و معاونین دادگستری حاضر در صحنه، تحقیقات اولیه را آغاز کرده است.»

آگهی

وی همچنین عامل به راه افتادن سیلاب در دروازه قرآن و کوه های اطراف را لایروبی نشدن رودخانه منتهی به دروازه قرآن خواند و تاکید کرد که باز نبودن مجرای آب موجب ایجاد این سیلاب در کوه‌های اطراف شده است.

آقای القاصی همچنین برخی متولیان شهرداری شیراز را به کم‌کاری متهم کرده و افزود: «علیرغم اینکه سازمان هواشناسی از یک هفته قبل هشدار‌های لازم در خصوص بارش شدید باران را اعلام کرده بود، اما متولیان امر در شهرداری پیش بینی و اقدامات پیشگیرانه لازم در خصوص لایروبی رودخانه مجاور دروازه قرآن و مهار سیلاب ناشی از بارندگی را مد نظر قرار نداده اند.»

استان لرستان

با آغاز بارش شدید باران از روز دوشنبه استان لرستان نیز گرفتار سیل شد. جاری شدن سیلاب در مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها باعث مسدود شدن جاده ترانزیتی این استان و راه ارتباطی ۲۰ روستا شد.

بارش‌ سیل‌آسای روز دوشنبه همچنین موجب خروش رودخانه «خرم رود» در مرکز لرستان شد و در روستای «سرسنگر» شهرستان کوهدشت موجب کشته شدن یک زن و مصدومیت یک زن دیگر شد.

مدیرکل دفتر بحران وزارت نیرو خبر داد که به دلیل وقوع سیلاب در استان لرستان، برق حدود ۵۰ روستا و آب نزدیک به ۶۰ روستا قطع شده است.

آگهی

بنا بر اعلام هلال احمر این استان، شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت، سلسله و خرم آباد در سیل گرفتار شده‌اند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

بیشتر بخوانید:ایران؛ هشدار و خطر جاری شدن سیلاب در ۱۰ استان شمالی و جنوبی

طغیان رودخانه در استان کرمانشاه نیز یک کشته بر جای گذاشت. هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه ضمن اعلام این خبر گفت که برخی از زلزله زدگان شهرستان سرپل ذهاب که در کنار رودخانه و مکان های ناامن اسکان یافته بودند، به دنبال جاری شدن سیل به مکان‌های امن انتقال داده شدند.

همچنین وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان سیستان و بلوچستان موجب مسدود شدن ۴ مسیر «دلگان - زهکلوت»، «بزمان - دلگان»، «ایرانشهر -خیرآباد» و «ایرانشهر به مهرستان» شد.

آگهی

با مواج و طوفانی شدن خلیج فارس، مسیرهای تردد شناورهای مسافری بین جزایر استان هرمزگان نیز از جمله قشم بسته شد.

در همین حال، گزارش‌های منتشر شده از وقوع سیلاب و آب گرفتگی معابر در بندرعباس حکایت دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی نیز اعلام کرد که با توجه به اینکه عمر مفید برخی سدهای استان مرکزی تمام شده، احتمال شکستگی این سدها در صورت مواجه شدن با بارش های سنگین وجود دارد. به گفته عزت الله آمره‌ای، سدهای هندودر، چال هما و سدهای منطقه قره کهریز احتمال شکستگی دارند و در معرض خطر هستند.

بارش باران در استان چهارمحال و بختیاری هم موجب طغیان زاینده رود شده و مناطق حاشیه این رودخانه‌ها را با خطر وقوع سیل مواجه کرده است.

آماده باش در تهران

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران نیز از آماده باش فرمانداری و شهرداری تهران خبر داد.

آگهی

الهام فخاری در صفحه توییتر خود نوشت فرمانداری های تهران، ری و شمیرانات و نیروهای شهرداری تهران آماده باش کامل هستند. لایروبی مسیرها، روددره ها، مسیل ها چک شده، نیروهای مدیریت شهری برای جلوگیری از حضور مردم در محوطه های پرخطر مستقر هستند.

فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس ایران هم از اطمینان خاطر استاندار تهران برای آماده باش در قبال احتمال سیل و آبگرفتگی در برخی رودخانه های استان تهران خبر داد. به گفته او احتمال طغیان در حریم رودخانه کن و جاجرود وجود دارد.

گذشته از تهران، احتمال جاری شدن سیل در استان‌های همدان، البرز، ایلام، خوزستان، بوشهر، کردستان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی نیز همچنان بالاست.

در چنین شرایطی، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری ایران نیز از استانداران کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و خوزستان خواسته تا آمادگی لازم را برای مقابله با وقوع سیل داشته باشند و هماهنگی‌های لازم را در این خصوص انجام دهند.

بیشتر بخوانید:سیل در ۴ استان ایران؛ مردم سیل‌زده کماکان گله دارند

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لحظات نجات یک مرد گرفتار شده در سیلاب در پخش زنده تلویزیونی

شادی ایرانی‌ها از سرازیر شدن سیلاب افغانستان به زابل

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود