روسیه: تلاش‌ آمریکا برای کودتا در ونزوئلا نقض منشور سازمان‌ملل است

مسکو واشنگتن را به تلاش برای کودتا در ونزوئلا متهم کرد
مسکو واشنگتن را به تلاش برای کودتا در ونزوئلا متهم کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سرگئی لاوروف در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود مایک پمپئو گفت: «تلاش های واشنگتن برای سازماندهی کودتا و تهدید دولت قانونی ونزوئلا نقض منشور سازمان ملل متحد و دخالت آشکار در امور داخلی یک کشور دارای حاکمیت است.»

آگهی

مسکو روز دوشنبه واشنگتن را به تلاش برای سازماندهی یک کودتا جهت سرنگون کردن نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا متهم کرد.

وزیر امور خارجه روسیه بدون ارائه توضیحاتی در خصوص ورود تعدادی از نظامیان کشورش به کاراکاس که روز یکشنبه به صورت گسترده در خروجی بسیاری از خبرگزاری ها قرار گرفت مداخله واشنگتن در امور داخلی ونزوئلا را نشانه ای آشکار برای زمینه سازی کودتا در این کشور قلمداد کرد.

سرگئی لاوروف که به صورت تلفنی با همتای آمریکایی خود مایک پمپئو گفتگو می کرد ضمن اعلام مطلب یاد شده تاکید کرد: «تلاش های واشنگتن برای سازماندهی کودتا و تهدید دولت قانونی ونزوئلا نقض منشور سازمان ملل متحد و دخالت آشکار در امور داخلی یک کشور دارای حاکمیت است.»

این سخنان در حالی مطرح می شود که وزارت امور خارجه آمریکا ساعاتی پیش با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به گفتگوی تلفنی مایک پمپئو با همتای روس خود تصریح کرده بود که از مسکو خواسته شده به رفتار «غیرسازنده» در خصوص بحران ونزوئلا پایان دهد و از ادامه حمایت از نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور دست بردارد.

بیشتر بخوانید:

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین به نقل از آقای پمپئو به مسکو هشداد داده شده است که کشورش در صورت تلاش های روسیه برای تشدید تنش در ونزوئلا بی تفاوت نخواهند نشست.

در این بیانیه تاکید شده بود که نفوذ پرسنل نظامی روسیه به ونزوئلا برای حمایت از «دولت غیرقانونی» نیکلاس مادورو خطر تداوم رنج ها و آلام مردم این کشور را به همراه خواهد داشت.

چند منبع خبری از جمله خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه از توقف دو فروند هواپیمای نظامیِ منقش به پرچم روسیه بر روی باند فرودگاه بین المللی کاراکاس خبر داده بودند.

مقامات روسیه تاکنون در خصوص فرود این هواپیماهای نظامی در پایتخت ونزوئلا اظهار نظر نکرده اند اما خبرگزاری دولتی اسپوتنیک در گزارشی تصریح کرده است که این دو هواپیما، یکی از نوع «آنتونوف-۱۲۴» و دیگری هواپیمای مسافربری «ایلیوشین ایل-۶۲» حامل گروهی از کارکنان بوده اند که در چارچوب همکاری فنی و نظامی میان دو کشور به کاراکاس اعزام شده بودند.

به گزارش اسپوتنیک این هواپیماها همچنین حامل ۹۹ فرد نظامی و ۳۵ تن ابزارآلات بوده است.

بیشتر بخوانید:

خوان گوایدو، رئیس سابق پارلمان و رهبر اپوزیسیون ونزوئلا روز بیست و سوم ژانویه در اقدامی یکجانبه ضمن غیر مشروع خواندن دولت نیکلاس مادورو به عنوان رئیس جمهوری موقت در کشورش سوگند یاد کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاراکاس؛ خاموشی دوباره شهر و رسیدن کارشناسان امنیت سایبری روسیه

روسیه: آماده‌‌ایم درباره ونزوئلا با آمریکا گفتگو کنیم

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند