پنتاگون: اگر ترکیه جنگنده‌های اف-۳۵ را می‌خواهد باید سامانه موشکی پاتریوت را نیز بخرد

سیستم دفاع موشکی پاتریوت
سیستم دفاع موشکی پاتریوت Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پاتریک شاناهان، قائم مقام وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه گفت واشنگتن از ترکیه می‌خواهد در برنامه خرید جنگنده‌های اف-۳۵ بماند، اما در عین حال تاکید کرد آمریکا نیاز دارد ترکیه سیستم دفاع ضد موشکی پاتریوت را نیز خریداری کند.

آگهی

پاتریک شاناهان، قائم مقام وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه گفت واشنگتن از ترکیه می‌خواهد در برنامه خرید جنگنده‌های اف-۳۵ بماند، اما در عین حال تاکید کرد آمریکا خواستار این است تا ترکیه سیستم دفاع ضد موشکی پاتریوت را نیز خریداری کند.

آقای شاناهان که روز سه شنبه ۲۶ مارس در کمیسیون نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا حضور یافته بود این مطلب را اعلام کرد.

تنش در قراردادهای نظامی ترکیه و آمریکا از آنجا شروع شد که آنکارا در پایان سال ۲۰۱۷ برای تحویل موشک‌های اس-۴۰۰ روسی قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار با مسکو به امضاء رساند، امری که سبب نگرانی متحدان آنکارا در ناتو شد.

از آنجا که ترکیه عضوی از سازمان ناتو به شمار می‌رود، ایالات متحده آمریکا و مسئولان بلند پایه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی معتقدند موشک‌های اس-۴۰۰ روسی نباید وارد ساختار پدافند هوایی و موشکی ناتو شوند.

بیشتر خوانید:

درنتیجه مقامات ایالات متحده به ترکیه پیام دادند که نمی‌تواند همزمان هم جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا را داشته باشد و هم سیستم دفاع موشکی روسی اس-۴۰۰ را.

پنتاگون پیشتر تهدید کرده بود در صورت عزم قطعی دولت اردوغان برای خرید سیستم اس-۴۰۰، آمریکا فروش جنگنده‌های اف-۳۵ را به ترکیه به حالت تعلیق درخواهد آورد.

دولت رجب طیب اردوغان قبل‌تر ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی واشنگتن برای تصمیم‌گیری درباره خرید سامانه پرتاب موشک پاتریوت را با عدم ارسال جواب در عمل رد کرده بود.

ارزش قرارداد نظامی میان آنکارا و شرکت ریتون (سازنده پاتریوت) در صورت انعقاد به سه میلیارد و پانصد میلیون دلار بالغ می‌شود.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا ترکیه را از برنامه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ کنار گذاشت

ترکیه برای تحریم‌های آمریکا آماده می‌شود

شهادت نادر فرماندهان ارشد آمریکایی؛ دولت بایدن مسئول «آشفتگی مرگبار» تخلیه نظامی افغانستان است