چهارمین سالگرد جنگ یمن؛ اجتماع بزرگ حامیان حوثی‌ها

چهارمین سالگرد جنگ یمن؛ اجتماع بزرگ حامیان حوثی ها در صنعا
چهارمین سالگرد جنگ یمن؛ اجتماع بزرگ حامیان حوثی ها در صنعا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیامی به مناسبت آغاز پنجمین سال جنگ داخلی در یمن انگشت اتهام را به سوی عربستان و متحدانش نشانه گرفته و آنها را مسئول اصلی ناکامی ها در دستیابی به صلح در این کشور معرفی کرده است.

آگهی

شمار زیادی از مردم یمن روز سه شنبه به مناسبت چهارمین سالگرد جنگ داخلی در این کشور و در حمایت از شبه نظامیان حوثی در صنعا، پایتخت کشورشان اجتماع کردند.

بر اساس گزارش رسانه ها، مردان، زنان و کودکان شرکت کننده در این اجتماع بزرگ پرچم های سرخ و سفید و سیاه کشورشان را در دست داشتند و شعارهایی بر ضد عربستان سر می دادند که رهبری ائتلاف عربی درگیر با حوثی ها در این مناقشه را بر عهده دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرنگار خود در محل گزارش کرده است که ده ها هزار نفر از ساعات ابتدایی بامداد روز سه شنبه با اجتماع در میدان صعبین واقع در مرکز صنعا ضمن حمایت از جنبش انصارالله شعارهایی بر ضد آمریکا و اسرائیل به عنوان حامیان اصلی عربستان در جنگ با حوثی ها سر دادند.

یکی از شرکت کنندگان در این تظاهرات به رویترز گفته است: «اجتماع کنونی پیامی برای جهان است تا بدانند مقاومت با اقتدار بیشتر ادامه خواهد داشت و مردم یمن در پنجمین سال جنگ قوی تر ظاهر خواهند شد.»

محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن که در این اجتماع حضور داشت طی سخنانی تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان را محکوم کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیامی به مناسبت آغاز پنجمین سال جنگ داخلی در یمن انگشت اتهام را به سوی عربستان و متحدانش نشانه گرفته و آنها را مسئول اصلی ناکامی ها در دستیابی به صلح در این کشور معرفی کرده است.

ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان نیز همواره ایران را به پشتیبانی از شبه نظامیان یمنی و تجهیز حوثی ها به سلاح های پیشرفته از جمله پهپاد و موشک متهم می کند.

وزیر خارجه ایران در ادامه پیام توییتری خود یاد آور شده است که در آستانه ورود به پنجمین سال آغاز جنگ یمن هنوز برای پایان دادن به این مناقشه کابوس وار دیر نیست.

شبه نظامیان حوثی که تحت حمایت ایران هستند از سال ۲۰۱۴، زمان سرنگون شدن دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور کنترل پایتخت و بخش دیگری از مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند.

جنگ داخلی یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی میان ایران و عربستان نیز نام می برند از مارس ۲۰۱۵، زمان آغاز حملات هوایی ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی وارد مرحله تازه ای شد. این حملات با هدف حمایت از دولت در تبعید یمن به رهبری عبد ربه منصور هادی اگرچه در ابتدا تنها مواضع شبه نظامیان را هدف می‌گرفت اما به‌ تدریج دامنۀ آن وسعت گرفت و شمار قابل توجهی کشته در میان غیرنظامیان بویژه کودکان برجای گذاشت.

حملات هوایی اخیر ائتلاف به صنعا در حالی صورت می گیرد که سازمان ملل متحد به تازگی با تلاش های زیاد موفق به انعقاد یک توافق آتش بس میان طرف های درگیر در این مناقشه شده بود. نمایندگان حوثی ها و دولت یمن روز ۱۸ دسامبر در پی تلاش های ساازمان ملل متحد در سوئد به توافق رسیدند که ضمن آتش بس نیروهای خود را از بندر حدیده بیرون بکشند.

بیشتر بخوانید:

سازمان ملل متحد با اینحال همچنان مصمم است به تلاش های دیپلماتیک خود برای دست یابی به یک راه حل سیاسی برای این مناقشه ادامه دهد.

جنگ داخلی یمن که وارد پنجمین سال خود شده است تا کنون بیش از ده هزار کشته برجای گذاشته و میلیون ها نفر از ساکنان این کشور را در معرض قحطی و گرسنگی قرار داده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است

حوثی‌ها برای «دومین بار» نفتکش حامل نفت روسیه را «به اشتباه» هدف قرار دادند

سخنگوی حوثی‌ها به یورونیوز: ایران به ما و دیگران کمک‌هایی می‌کند اما نمی‌گوید چه بکنیم