اردوغان: زمان تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد فرا رسیده است

 اردوغان: زمان تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد فرا رسیده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ردوغان در جریان یک مصاحبه تلویزیونی گفت که عنوان موزه از اسم این بنای تاریخی حذف خواهد شد و ما ایاصوفیه را یک مسجد خواهیم نامید.

آگهی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه گفت «زمان آن فرا رسیده است»‌ که موزه ایاصوفیه استانبول به یک مسجد تبدیل شود.

وی همچنین گفت که تبدیل آن به موزه «یک اشتباه بزرگ» بوده است.

اردوغان در جریان یک مصاحبه تلویزیونی گفت که عنوان موزه از اسم این بنای تاریخی حذف خواهد شد و ما ایاصوفیه را یک مسجد خواهیم نامید. او افزود که تقاضا برای تبدیل این بنای تاریخی به یک مسجد از سوی مردم وجود دارد و او بعد از برگزاری انتخابات محلی این موضوع را مورد بررسی قرار می دهد.

این بنا که در ورودی تنگه بسفر واقع شده یک کلیسای باستانی بوده که در قرن ششم ساخته شده است و در قرن پانزدهم در دوران امپراطوری عثمانی به مسجد تبدیل شد.

این بنا در دوران رژیم لائیک مصطفی کمال آتاتورک در دهه ۱۹۳۰ به موزه بدل شد. این بنای تاریخی به دلیل فعالیت‌هایی چون برگزاری جلسات قرآن و برگزاری نماز جماعت، همواره میان مسیحیان و مسلمانان موضوع مناقشه بوده است.

چنین اقدامی از سوی ترکیه می تواند به احتمال زیاد خشم مسیحیان ارتدکس را شعله ورد کند و تنش بین ترکیه و یونان را افزایش دهد که بارها در مورد به چالش کشیدن وضعیت کنونی ایاصوفیه هشدار داده است. بنای ایاصوفیه که در بین مسیحیان با عنوان «سنت صوفیه» شناخته می شود یکی از بناهای نمادین گذشته ارتدوکس استانبول محسوب می شود.

این بنای تاریخی اکنون بعنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می شود و هر سال میلیون‌ها نفر برای مدیتیشن، تفکر و یا بازدید از معماری این بنا به استانبول سفر می کنند. به نظر می رسد که اگر قصد اردوغان برای این تغییر جدی باشد در مرحله نخست با مخالفت یونسکو مواجه شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار مایک پمپئو از مسجد رستم پاشا در استانبول

بازدید اردوغان از ایاصوفیه یک هفته پس از تغییر کاربری از موزه به مسجد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین