مجوز محرمانه آمریکا برای فروش تکنولوژی هسته‌ای به عربستان سعودی

مجوز محرمانه آمریکا برای فروش تکنولوژی هسته‌ای به عربستان سعودی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت انرژی آمریکا گفته است که شرکت‌ها از دولت ترامپ خواسته بودند که این موضع که دولت به آنها اجازه کار با عربستان سعودی در ارتباط با فناوری هسته‌ای را داده است، مخفی نگاه داشته شود.

آگهی

ریک پری وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه تایید کرد که آمریکا شش مجوز مخفی برای چند شرکت صادر کرده است که بر اساس آن می توانند تکنولوژی هسته‌ای به عربستان سعودی بفروشند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که یک کپی از اسناد مرتبط با این اجازه نامه‌ها را روز چهارشنبه مشاهده کرده است. بر طبق این اسناد شرکت‌های آمریکایی فعلا اجازه دارند کار مقدماتی در زمینه انتقال تکنولوژی هسته‌ای انجام دهند و انتقال تاسیسات پیش از توافقات میان دو کشور صورت نمی گیرد.

وزارت انرژی آمریکا می گوید شرکت‌ها از دولت ترامپ خواسته اند که مجوز دولت برای کار با عربستان سعودی در ارتباط با فناوری هسته‌ای مخفی نگاه داشته شود.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به دنبال توافق گسترده‌تر با عربستان سعودی برای فروش فناوری هسته‌ای به این کشور است. هدف اولیه ساخت حداقل دو نیروگاه هسته‌ای برای ریاض است.

چندین کشور دیگر از جمله کره جنوبی و روسیه در حال رقابت با آمریکا برای کسب قراردادهایی در ارتباط با ساخت نیروگاه هسته‌ای در عربستان سعودی هستند و انتظار می رود که نام برندگان این رقابت در اواخر سال جاری از سوی ریاض اعلام شود.

بسیاری از قانونگذاران ایالات متحده آمریکا نگران‌اند که فروش فناوری هسته‌ای به ریاض در نهایت منجر به گسترش مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه شود. این نگرانی‌ها در کنگره آمریکا بویژه پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد ریاض در استانبول، افزایش یافته است.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی سال گذشته گفته بود که ریاض به سمت ساخت سلاح هسته‌ای خواهد رفت اگر ایران، رقیب منطقه‌ اش دست به این اقدام بزند.

برد شرمن نماینده دموکرات کنگره آمریکا از مایک پمپئو وزیر خارجه خواسته بود که نام شرکت‌هایی که اجازه فروش تکنولوژی هسته‌ای به ریاض را دریافت کرده‌اند، منتشر شود.

مایک پمپئو گفته است که آمریکا از به اشتراک گذاشتن هر گونه تکنولوژی هسته‌ای که خطر گسترش تسلیحات را افزایش دهد، خودداری می کند.

به گزارش رویترز اداره حسابرسی دولت که بازوی تحقیقاتی کنگره است درخواست دو سناتور جمهوریخواه و دموکرات را برای بررسی مذاکرات دولت با عربستان سعودی در ارتباط با انتقال تکنولوژی هسته‌ای را پذیرفته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان: به دنبال غنی سازی اورانیوم خواهیم رفت

رونمایی روحانی از سانتریفیوژ نسل جدید؛ سانتریفیوژ IR-6 چیست؟

محمد بن سلمان پروژه اولین رآکتور هسته‌ای عربستان را کلید زد