آلمان ممنوعیت فروش سلاح به عربستان را شش ماه دیگر تمدید کرد

آلمان منع فروش سلاح به عربستان را شش ماه دیگر تمدید کرد
آلمان منع فروش سلاح به عربستان را شش ماه دیگر تمدید کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحریم فروش سلاح به عربستان از سوی برلین پس از بالا گرفتن مسئله قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی مطرح و رسانه ای شد. وزیر اقتصاد آلمان پیشتر خطاب به شرکای اروپایی کشورش اعلام کرده بود که فروش تسلیحات تا زمانی که جزئیات قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد ریاض مشخص نشده باید متوقف شود.

آگهی

آلمان اعلام کرد که ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان سعودی را که پس از ماجرای قتل روزنامه نگار منتقد ریاض در استانبول درپیش گرفته بود تا پایان سپتامبر سال جاری میلادی تمدید خواهد کرد.

این تصمیم در حالی از سوی برلین اتخاذ شده است که شرکای تجاری آلمان به ویژه بریتانیا پیشتر خواستار پایان یافتن و یا محدود شدن این تحریم تسلیحاتی شده بودند.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا اوایل ماه جاری میلادی با ارسال پیامی برای همتای آلمانی خود هشدار داده بود که در صورت تداوم اعمال محدودیت ها در فروش سلاح به عربستان، وجهه و اعتبار آلمان به عنوان شریک تجاری بریتانیا بیش از پیش به چالش کشیده خواهد شد.

توجیه لندن برای طرح این درخواست این بود که قانون وضع شده از سوی برلین برای منع فروش سلاح به عربستان، لندن را نیز در فروش تجهیزات نظامی به عربستان سعودی با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

بریتانیا تاکید کرده بود که بخشی از تجهیزات نظامی نظیر هواپیماهای جنگی «یوروفایتر تایفون» را که برخی قطعات آن ساخت کشور آلمان هستند را نمی تواند به دلیل این تحریم تسلیحاتی به عربستان بفروشد.

تحریم فروش سلاح به عربستان از سوی برلین پس از بالا گرفتن مسئله قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی مطرح و رسانه ای شد. پیتر آلتمایر وزیر اقتصاد آلمان پیشتر خطاب به شرکای اروپایی کشورش اعلام کرده بود که فروش تسلیحات تازمانی که جزئیات قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد ریاض مشخص نشده باید متوقف شود.

بیشتر بخوانید:

برغم فشارهای موجود از سوی کشورهایی که با فروش سلاح به عربستان از سود زیادی بهره مند می شود، اشتفان شیبرت؛ سخنگوی دولت آلمان روز پنجشنبه تصریح کرد: «حکم توقف فروش تسلیحات مجاز به عربستان سعودی که قرار بود پایان ماه جاری به پایان برسد برای شش ماه دیگر تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ تمدید خواهد شد.»

این مقام مسئول در دولت آلمان همچنین یادآور شد در خصوص برنامه های جمعی و مجوزهای صادراتی مشترک به عربستان سعودی و امارات عربی متحده نیز پس از مشورت با شرکای تجاری تصمیم گیری خواهد شد.

به گفته سخنگوی دولت آلمان این مشاوره ها که به مدت ۹ ماه طول خواهد کشید برای اطمینان از این امر صورت می گیرد که تجهیزات نظامی تولید شده به طور مشترک در صورت فروش به عربستان در جنگ با یمن مورد استفاده قرار نگیرد.

برلین از این رو تاکید کرده است، آنچه را که لازم باشد انجام خواهد داد تا هیچ سلاحی که به صورت مشترک با دیگر کشورها تولید شده تا پایان سال جاری در اختیار عربستان و امارات عربی متحده قرار نگیرد.

تمدید قانون منع فروش سلاح به عربستان جدا از به سردی گرائیدن روابط میان برلین، پاریس و لندن در داخل آلمان نیز به اختلاف نظرهایی اساسی دامن زده است.

محافظه کاران حزب اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان تحت ریاست آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور برای لغو این محدودیت تلاش می کنند در حالی که سوسیال دمکرات ها معتقدند که کشورشان نباید دست به معامله تسلیحاتی با مناطق بحران زا و تحت حاکمیت دیکتاتورها بزند.

آلمان پس از آمریکا، روسیه و فرانسه جزو بزرگترین کشورهای صادرکننده سلاح درجهان به حساب می آید.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فروش فناوری جدید موشکی چین به عربستان

آلمان آموزش‌های نظامی خود را در عراق به حالت تعلیق درآورد

اعزام کشتی جنگی آلمان به دریای سرخ؛ برلین به ماموریت اتحادیه اروپا برای تأمین امنیت کشتیرانی پیوست