کمدین اوکراینی برنده دور اول انتخابات ریاست جمهوری شد

ولودیمیر زلنسکی
ولودیمیر زلنسکی Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، کمدین اوکراینی موفق شد در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری اوکراین ۳۰.۴ درصد آراء را از آن خود کند.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، کمدین اوکراینی موفق شد در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری اوکراین ۳۰.۴ درصد آراء را از آن خود کند.

بدین ترتیب او در دوم انتخابات با پترو پروشنکو، رئیس جمهوری فعلی اوکراین، رقابت خواهد کرد. آقای پروشنکو نیز با کسب ۱۷.۸ درصد آراء ماخوذه حائز رتبه دوم شد.

مردم اوکراین از نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه برای شرکت در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری در کشورشان به پای صندوق های رای رفتند.

این انتخابات دو ویژگی بارز داشت: نخست تعداد بی سابقه نامزدهای ریاست جمهوری و دیگر پیشتاز بودن یک چهره سرشناس هنری که در نظرسنجی ها که هیچگونه سابقه اجرایی در کارنامه اش ندارد.

حضور ۳۹ نامزد در انتخابات ریاست جمهوری که در تاریخ این کشور یک رکورد محسوب می شود سبب شده است تا برنده نهایی این انتخابات در دور دوم تعیین شود.

مردم اوکراین، کشوری درگیر با جنگ و به شدت تحت تاثیر مشکلات اقتصادی منتظر نتیجه نهایی انتخاباتی هستند که با توجه به پیشتاز بودن یک کمدین فاقد تجربه سیاسی به سختی می توان برنده آنرا پیش بینی کرد.

بر اساس آخرین نظر سنجی ها ولادیمیر زلنسکی، کمدین و بازیگر چهل و یک ساله اوکراینی نظر موافق ۲۵ درصد از واجدین شرایط رای دادن را به خود جلب کرده بود و نسبت به دو نامزد دیگر دارای بخت پیروزی از شانس بیشتری در این انتخابات برخوردار بود.

تنها تجربه آقای زلنسکی در امر سیاست که برخی از رسانه های از وی به عنوان «ترامپ اوکراین» نام می برند به بازی در نقش یک استاد تاریخ در یک سریال تلویزیونی خلاصه می شود که به ناگهان بر مسند ریاست جمهوری قرار می گیرد.

REUTERS/Valentyn Ogirenko
ولادیمیر زلنسکی ، نامزد ریاست جمهوری اوکراینREUTERS/Valentyn Ogirenko

پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری کنونی و یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق و رهبر حزب سرزمین پدری دو نامزد دیگر این انتخابات بودند که تحلیل گران برای آنها نیز بخت پیروزی قائل می‌شدند.

طبق آخرین نظرسنجی اخیر انجام شده، آقای پروشنکو که مدعی است تنها او می تواند با تهدیدهای روسیه مقابله کند و کشورش را به سوی عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو سوق دهد با کسب ۱۷ درصد آراء پایین تر از ولادیمیر زلنسکی قرار دارد.

یولیا تیموشنکو نیز که برای سومین بار شانس خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تجربه می کرد با اقبال ۱۲ درصدی رای دهندگان مواجه شد و در جایگاه سوم قرار گرفت.

انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در اوکراین از آن جهت اهمیت یافت که آخرین رجوع به آراء عمومی پس از وقایع «انقلاب میدان» و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در پنج سال گذشته بود.

بیشتر بخوانید:

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ورزشگاه کی‌يف؛ زمین هماوردطلبی دو نامزد ریاست جمهوری اوکراین

رقابت تیموشنکوها با یک کمدین؛ نگرانی از تقلب در انتخابات اوکراین

زلنسکی خواستار شتاب در روند اجرایی شدن مصوبه کمک نظامی آمریکا به اوکراین شد