هر آنچه درباره انتخابات اوکراین باید بدانیم

هر آنچه درباره انتخابات اوکراین باید بدانیم
هر آنچه درباره انتخابات اوکراین باید بدانیم Copyright REUTERS
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مجری و کمدین معروف اوکراینی به نام ولودیمیر زلنسکی هم اکنون پیشتاز نظرسنجی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در این کشور است و ۲۵ درصد از مردم تا بدین لحظه گفته‌اند که به او رأی می‌دهند.

آگهی

مردم اوکراین روز یکشنبه ۱۱ فروردین سال آینده پای صندوق رأی خواهند رفت تا رئیس جمهوری این کشور را انتخاب کنند.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، دست کم چهار پنجم کل واجدان شرایط رأی دادن در اوکراین گفته‌اند که قطعا در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری این کشور شرکت خواهند کرد.

شمار نامزدهایی که برای این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند به ۴۴ تن رسید که یک رکورد در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین محسوب می‌شود، اگر چه با ریزش برخی از نامزدها آمار آنها اکنون به ۳۹ تن رسیده است.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دست کم ۹ تن از این نامزدها از اقبال کسب اکثریت مطلق آرا و پیروزی در دور نخست انتخابات برخوردارند. دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری اوکراین نیز برای روز یکشنبه یکم اردیبهشت سال آینده پیش‌بینی شده است.

پیشینه

این نخستین ارجاع به آرا همگانی در اوکراین از زمان برگزاری آخرین انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری تاکنون است. در آن زمان ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌‌جمهوری پیشین اوکراین که به روسیه نزدیک بود، در پی اعتراض‌های خونین موسوم به «انقلاب میدان» در «یورومیدان» (میدان اروپا) در کی‌یف از قدرت برکنار شد. در پایان این رویدادها یانوکوویچ با امضای توافق‌نامه‌ای با مخالفان، انتخابات زودهنگام را پذیرفت اما با نقض توافقنامه از سوی معترضان، وی با رای مجلس از سمت ریاست جمهوری عزل شد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

در حالی که اوکراین مشغول ترمیم زخم‌های به جای مانده از انقلابی خونبار بود، روسیه ضمن الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود، به حمایت از گروه‌های شورشی مسلح در شرق اوکراین پرداخت. در حالی که این رویدادهای خشونت‌بار در جریان بود، پترو پروشنکو، رئیس جمهوری کنونی اوکراین با کسب بیش از ۵۵ درصد آرا در انتخابات ۴ خرداد ۱۳۹۳ پیروز شد. او از همان آغاز برای برقراری صلح، بازپس‌گیری منطقه دونباس، اعمال اصلاحات در ساختار حکومت و همکاری نزدیک با اروپای غربی به مردم کشورش وعده داد.

بیشتر بخوانید:

کارنامه پنج ساله پتروشنکو

خلاصه کارنامه پنج ساله پترو پروشنکو در سمت ریاست جمهوری اوکراین به روایت خودش چنین است:

  • تقویت ارتش اوکراین در بحبوحه نبرد و کاهش دادن تنش با روسیه به منظور پرهیز از یک جنگ تمام عیار.
  • تصویب سند توافق‌نامه همکاری با اتحادیه اروپا (امضا نکردن همین سند بعد از سال‌ها گفتگو میان دو طرف، نقطه آغاز اعتراض‌ها و در پی آن سرنگونی دولت ویکتور یانوکوویچ بود).
رویترز
پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراینرویترز
  • کسب اجازه اقامت کوتاه مدت اتباع اوکراین در کشورهای اتحادیه اروپا (به استثنای بریتانیا و ایرلند) و ۴ کشور دیگر عضو فضای شنگن بدون نیاز به روادید. به این ترتیب شمار کشورهایی که شهروندان اوکراینی می‌توانند بدون ویزا به آنها سفر کنند به ۱۲۸ کشور رسید و اوکراین از این لحاظ در جایگاه چهل و یکم رده‌بندی گذرنامه‌های قدرتمند جهان قرار گرفت.
  • کلیسای اوکراین از وابستگی به کلیسای ارتدوکس روسیه خارج شد.

چالش‌های اوکراین: تنش، فساد و اقتصادی که می‌لنگد

با وجود همه این دستاوردها، مشکلات اوکراین همچنان سر جای خودشان هستند و رئیس جمهوری آتی این کشور سیاهه بلندی از وظایف برای رفع این دشواری‌ها را پیش روی خود خواهد داشت.

  • اصلاحات ساختاری وعده داده شده در اوکراین به مشکل برخورده و اتحادیه اروپا مسئولان دولت کی‌یف را به دلیل کندی روند این اصلاحات سرزنش می‌کنند. مبارزه با فساد پیشرفت چشمگیری نداشته و کسی را نه در داخل و نه در خارج کشور راضی نکرده است. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بسیاری از اوکراینی‌ها حتی به نفس اصلاحات بدبین شده‌اند. اصلاحات مورد نظر قرار بود در حوزه‌های قضایی، ارضی و سلامت انجام شود. در زمینه قضایی اصلاحات بسیار کندتر از بقیه حوزه‌ها پیشرفت داشته زیرا برای مثال شمار موارد قتل از زمان انقلاب میدان به این سو بسیار بیشتر شده است.
  • درگیری با نیروهای مورد پشتیبانی روسیه در شرق اوکراین هنوز کاملا متوقف نشده و اقتصاد کشو را درگیر مشکل کرده است.
  • رفاه همگانی: مردم اوکراین هم اکنون با معضل افزایش هزینه‌های زندگی روبرو هستند. دولت برای تأمین نظر صندوق بین‌المللی مبنی بر حذف یارانه سوخت، قیمت آن را بالا برده و هم اکنون بسیاری از شهروندان این کشور از پس هزینه گاز برنمی‌آیند.
  • اقتصاد اوکراین در معنای وسیع کلمه با چالش‌های مهمی روبروست. دولت از خطر افزایش بدهی‌های خارجی رهایی یافته و افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور تحقق یافته است. اما با این همه شرکت‌ها وضعیت جالبی ندارند زیرا وعده دولت برای جایگزینی مالیات شرکت‌ها با مالیات بر دارایی‌های شخصی هرگز عملی نشد. گروهه‌سالاری (الیگارشی) همچنان بر کشور حاکم است و صنایع کلیدی را در اختیار دارد و نمایندگان مجلس با استفاده از مصونیت قضایی خود درگیر فساد اقتصادی هستند.
رویترز
ولودیمیر زلنسکی، بخت نخست انتخابات آتی ریاست جمهوری اوکراینرویترز

برنده انتخابات آتی اوکراین چه کسی خواهد بود؟

یک مجری و کمدین معروف اوکراینی به نام ولودیمیر زلنسکی هم اکنون پیشتاز نظرسنجی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در این کشور است و ۲۵ درصد از مردم تا بدین لحظه گفته‌اند که به او رأی می‌دهند. این اقبال به چهره تازه پیش از هر چیز نشان‌دهنده سرخوردگی مردم و رویگردانی آنها از سیاستمداران کنونی است. زلنسکی به طور رسمی مورد پشتیبانی یک گروه قدرتمند اقتصادی اوکراین به رهبری ایهور کولومویسکی است.

رئیس‌جمهوری کنونی با ۱۷ درصد در جایگاه سوم نظرسنجی‌ها قرار دارد و پیش از او نخست‌وزیر، یولیا تیموشنکو با اندکی بیش از ۱۸ درصد نفر دوم این نظرسنجی‌هاست.

پروشنکو این بار قول داده تمامیت ارضی اوکراین را از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک به این کشور بازگرداند و زندانیان اوکراینی در روسیه را آزاد کند.

خانم تیموشنکو نیز با وعده‌های بی‌پیشینه‌ای از قبیل تصویب قانون اساسی جدید، کاهش قیمت سوخت، تقویت ارتش، برقراری صلح و حتی وادار کردن روسیه به پرداخت خسارت، پا به میدان رقابت‌های انتخاباتی گذاشته است.

به جز این افراد شناخته شده، نام یوری بویکو، متحد نزدیک ویکتور یانوکوویچ که نماینده یکی از احزاب متعدد طرفدار روسیه است، با محبوبیتی ۱۱ درصدی در سیاهه نامزدهای پر اقبال اوکراین به چشم می‌خورد.

رویترز
یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر پیشین اوکراینرویترز

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

ماکرون خطاب به متحدان اوکراین: بزدلی را کنار بگذارید؛ باید با درک شرایط شجاعت داشته باشیم

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم