برکسیت؛ هشت طرح پیشنهادی جدید مجلس عوام برای خروج از بحران

برکسیت؛ هشت طرح پیشنهادی جدید مجلس عوام برای خروج از بحران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از آنکه نمایندگان مجلس عوام هفته گذشته تمام پیشنهادهای خود را رد کردند، پارلمان بریتانیا دوشنبه و سه شنبه درباره برکسیت در چارچوب هشت طرح پیشنهادی جدید تصمیم گیری خواهدکرد.

آگهی

پس از عدم توافق پارلمان بریتانیا درباره برکسیت در چهارشنبه گذشته، بار دیگر مجلس عوام دوشنبه در این باره بحث و تصمیم گیری جدیدی خواهد داشت. نمایندگان درباره هشت ماده پیشنهادی برای افزدون به آخرین توافق اخیربرکسیت بحث و رای گیری خواهندکرد.

حق خروج بدون توافق

گزینه اول، حق خروج یک طرفه بریتانیا از طرح حمایت از مرزهای ایرلند است. جمهوری ابرلند به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا مورد حمایت اعضای اتحادیه است و با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مرزهای دو کشور شامل روند گمرکی می شود و پایان رویای بریتانیای کبیرخواهد بود. ایرلندشمالی به عنوان بخشی از خاک بریتانیا هم مرز جمهوری ایرلند است. حزب محافظه کاران ایرلندشمالی پشتیبان خروج و عدم پذیرش طرح تبیین مرزهای جدید بین دوایرلند است.

خروج بریتانیا بدون توافق

گزینه دوم پیشنهاد نماینده محافظه کار مجلس عوام، جان بارون است. طبق این پیشنهاد بریتانیا حق دارد در دوازدهم آوریل آینده، کمتر از ده روز دیگر، اتحادیه اروپا را بدون توافق ترک کند. این پیشنهاد با وجود اینکه از سوی برخی از محافظه کاران و اعضای حزب کارگر در پارلمان مورد حمایت بود اما هفته گذشته تنها ۱۶۰ رای مورد نظر نمایندگان را جلب کرد. 

پیشنهاد طرح ایجاد اتحادیه گمرکی

نماینده محافظه کار پارلمان، کن کلارک اعلام کرده است در توافق جدید پیشنهاد «ایجاد اتحادیه ثابت و جامع گمرکی» با اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قراربگیرد.این گزینه با اینکه در آغاز طرفدران چندانی نداشت اما امروز طرفداران زیادی پیداکرده است.

حضور بریتانیا در بازار مشترک اروپایی

پیشنهاد دیگر از سوی نیک بولز، از حزب محافظه کار و لوسی پاول، از حزب کارگر مطرح شده است. آنها خواستار ایجاد منطقه تجارت آزاد بین بریتانیا و اتحادیه اروپا شده اند. این بدان معنی است که بریتانیا در بازار واحد باقی خواهد ماند و شهروندان بریتانیایی حق دارند آزادانه در قاره اروپا تجارت کنند. این گزینه چهارشنبه گذشته با رای گسترده نمایندگان مجلس عوام رد شد. ۲۸۳ نماینده به این طرح رای مخالف دادند.

حمایت از رای و نظر مردم

گراهام پی جونز، نماینده حزب کارگر و دومینیک گریو، نماینده محافظه کاران پیشنهاد گزینه ای را داده اند که طی آن هر تصمیمی درباره برکسیت به رای و نظر مردم بریتانیا بازخواهدگشت. بسیاری از نمایندگان پارلمان از این طرح دفاع کرده اند. محبوبیت چنین طرحی بیش از همه طرح ها در وست مینیستر، ساختمان پارلمان در حال افزایش است. روز چهارشنبه ۲۶۸ نماینده پارلمان به این طرح رای موافق دادند که البته همچنان با اکثریت مواجه نشد و مورد تصویب قرارنگرفت. در واقع این گزینه برگزاری همه پرسی دوم را در اولویت دارد.

رای مردم برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا

این طرح، همانند پیشنهاد قبلی رای و نظر مردم را بر تمام تصمیم ها ارجح می داند اما پیشنهاد اصلی آن نه همه پرسی خروج و یا ماندن بلکه بررسی سوال خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا خواهدبود. دومینیک گریو و گراهام پی جونز دو نماینده محافظه کار و حزب کارگر این پیشنهاد را مطرح کردند.

تصمیم به تمدید فرصت از سوی پارلمان

طی این پیشنهاد در صورتی که دو روز قبل از برکسیت، توافقی صورت نگیرد نمایندگان می توانند تصمیم به تمدید مذاکرات و یا لغو ماده ۵۰ خواهندگرفت. اگر پارلمان هیچ پیشنهادی را تا پیش تاریخ نهایی دوازدهم آوریل پیدانکند نمایندگان می توانند بین عدم توافق یا لغو ماده پنجاه تصمیم گیری کنند.

بازگشت به اتحادیه تجارت آزاد اروپایی

آخرین گزینه شبیه به گزینه چهارم می خواهد تا اتحادیه اروپا در اتحادیه تجارت آزاد اروپایی باقی بماند و تفاوت آن با پیشنهاد چهارم تنها باقی ماندن بریتانیا در بازار مشترک اروپایی است.

به کانال تلگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترزا می: در صورت تصویب توافق برکسیت در پارلمان، استعفا می‌کنم

گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت برکسیت در آستانه تصمیم مجلس بریتانیا

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد