دیوان عالی ونزوئلا خواستار لغو مصونیت پارلمانی گوایدو شد

دیوان عالی ونزوئلا خواستار لغو مصونیت پارلمانی گوایدو شد
Copyright REUTERS/Ivan Alvarado
Copyright REUTERS/Ivan Alvarado
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نهادهای دولتی و نزدیک به رئیس جمهوری، رهبر مخالفان را به «خروج غیرقانونی» از کشور متهم می‌کنند.

آگهی

مقام‌های قضایی ونزوئلا به دنبال لغو مصونیت پارلمانی خوان گوایدو، رهبر مخالفان این کشورند.

دیوان عالی ونزوئلا که بالاترین نهاد قضایی این کشور است و زیر کنترل رئیس جمهوری، نیکلاس مادورو فعالیت می‌کند روز دوشنبه ۱۲ فروردین با انتشار نامه‌ای از رئیس مجلس مؤسسان خواست تا مصونیت پارلمانی خوان گوایدو را لغو کند.

خوان گوایدو، رئیس جمهوری موقت خودخوانده ونزوئلا که حدود ۵۰ کشور جهان او را به این عنوان به رسمیت شناخته‌اند، بر اساس قانون اساسی و به واسطه سمت رسمی خود که رئیس پارلمان است، مصونیت قضایی دارد. اکنون نهادهای وفادار به آقای مادورو می‌خواهند با لغو این مصونیت، امکان پیگرد کیفری رهبر مخالفان را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید:

نیروهای اپوزیسیون ونزويلا می‌گویند دیوان عالی و مجلس مؤسسان از زمان ریاست جمهوری هوگو چاوز، از سوی عالی‌ترین مقام این کشور گماشته می‌شوند این دو نهاد عالی کشور عملا از سوی رئیس دولت مصادره شده است. 

هنوز معلوم نیست که در صورت لغو مصونیت آقای گوایدو دقیقا چه اتهامی به طور رسمی متوجه او می‌شود زیرا در کشور آشوب‌زده و بحران‌زده ونزوئلا به قولی هیچ کس هیچ کس را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال نهادهای دولتی و نزدیک به رئیس جمهوری، رهبر مخالفان را به «خروج غیرقانونی» از کشور متهم می‌کنند.

با آن که دیوان عالی خوان گوایدو، رهبر ۳۵ ساله مخالفان از حزب راست میانه را ممنوع‌الخروج کرده بود، او روز سه‌شنبه ۹ بهمن گذشته برای سفر دوره‌ای به کشورهای همسایه یعنی کلمبیا، برزیل، پاراگوئه، آرژانتین و اکوادور به طور مخفیانه از کشور خارج شد.

همه این رویدادهای سیاسی و قضایی در حالی مخابره می‌شود که ونزوئلا در سال‌های اخیر با بحران اقتصادی و در روزهای اخیر با بحران شدید انرژی و قطعی مکرر آب و برق روبرو بوده است. نیکلاس مادورو در آخرین اقدام خود برای بحران آب و برق، وزیر انرژی را عوض کرد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مادورو برق را در ونزوئلا جیره‌بندی می‌کند

رئیس دفتر رهبر اپوزیسیون ونزوئلا بازداشت شد

زن استرالیایی دستگاه دیالیز را هنگام قطع برق با خودروی الکتریکی شارژ کرد