روحانی ممانعت از ورود کمکهای خارجی برای سیل‌زدگان را «جنایت بی‌سابقه» خواند

روحانی ممانعت از ورود کمکهای خارجی برای سیل‌زدگان را «جنایت بی‌سابقه» خواند
Copyright  جواد منتظری
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روحانی: «وزارت امور خارجه و نهادهای حقوقی کشور باید این موضوع را بصورت قانونی پیگیری کنند که چرا حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور نمی‌توانند در چنین مواقعی، کمکهای خود به هموطنانشان را به ایران ارسال کنند.»

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ممانعت از ورود کمکهای خارجی به این کشور را در شرایطی که ساکنان بسیاری از استان‌های ایران دچار سیلاب شده اند، یک جنایت بی‌سابقه خواند.

بنا بر اعلام خبرگزاری فارس، آقای روحانی روز چهارشنبه در جمع شماری از وزرا و مدیران دستگاههای اجرایی و نمایندگان مجلس گفت: «اینکه از ورود کمکهای خارجی به ایران جلوگیری می‌کنند و هلال احمر ما در این شرایط سخت نمی‌تواند کمکهای ارسالی از دیگر کشورها را دریافت کند، یک جنایت بی‌سابقه است.»

او افزود: «وزارت امور خارجه و نهادهای حقوقی کشور باید این موضوع را بصورت قانونی پیگیری کنند که چرا حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز نمی‌توانند در چنین مواقعی، کمکهای خود به هموطنانشان را به ایران ارسال کنند.»

پیش از این بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرده بود که آمریکا مسیرهای کمک رسانی به مردم سیل زده را مسدود کرده است.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه ایران، آقای قاسمی در گفتگو با ایرنا اعلام کرده بود که نهادهای امداد رسان داخلی و مردم تلاش می‌کنند خسارتهای وارده به مردم سیل‌زده را کاهش دهند ولی تاکنون هیچ کمک خارجی بصورت محسوس دریافت نشده و راهی برای این کمک رسانی وجود ندارد.

او اعلام کرد: «با توجه به بلوکه بودن حسابهای هلال احمر هیچ شهروند خارجی یا ایرانی مقیم خارج نمی‌تواند کمکی به مردم سیل‌زده ارسال کند... این اقدام آمریکا در آستانۀ سالگرد خروج آمریکا از برجام نشان‌دهندۀ رویکرد ضد مردمی دولتمردان این کشور علیرغم شعارهای و ادعاهای مسخره آنهاست که می‌گویند تحریم‌ها بر ضد مردم ایران نیست و به نفع مردم ایران است... معمولا حتی در شرایط سخت و اضطراری تمام سیستم‌های بانکی مسدود نمی‌شوند و امکان ارسال کمکهای بشردوستانه و انسانی به مردم از طریق نهادهایی مثل صلیب سرخ و هلال احمر فراهم می‌شود اما آمریکا در یک رویکرد ضد انسانی و ظالمانه تمام مسیرهای کمک رسانی به مردم سیل زده را مسدود کرده است‌... نهادهای امدادرسان مثل صلیب سرخ و هلال احمر در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند کمکهای خود را به هلال احمر جمهوری اسلامی ارسال کنند و به نظر می‌رسد آمریکا در صدد ممانعت از ارسال کمکهای انسان‌دوستانه به مردم سیل‌زده است.»

دستکم ۲۶ استان از ۳۱ استان ایران با سیلی کم‌سابقه دست و پنجه نرم می‌کنند و ایران می‌گوید آلمان و بریتانیا، دو تن از امضا کنندگان توافق هسته‌ای نیز پیشنهاد ارائه کمکهای انساندوستانه از جمله تحویل ۴۰ قایق را داده‌اند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در پیامی توییتری اعلام کرده بود که دونالد ترامپ با ممانعت از دستیابی هلال احمر ایران به کمکهای بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت مناطقی که دچار سیلی بی‌سابقه شده اند، «حداکثر فشار» را بر ایران تحمیل کرده است.

آقای ظریف ادعا کرد که با فشارهای آمریکا، راه ورود بسیاری از تجهیزات مورد نیاز مردم ایران مسدود شده است. او در پایان اعلام کرد که این یک جنگ اقتصادی نیست بلکه «تروریسم اقتصادی» است.

REUTERS/Erin Scott

سخنان انتقاد آمیز حسن روحانی در حالی ایراد می‌شود که پیش از این مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با نادرست خواندن ادعاهای ایران دربارۀ مسدود شدن راههای کمک رسانی به این کشور اعلام کرده بود که واشنگتن آماده است تا از مسیر صلیب سرخ و هلال احمر به سیل زدگان ایران کمک کند.

آقای پمپئو همچنین مقامات ایران را به «سوء‌مدیریت در برنامه‌ریزی شهری و در مقابله با وضعیتهای اضطراری» متهم کرد و با اشاره به سیل اخیر گفت: «رژیم در حالی به سرزنش عوامل خارجی می‌پردازد که در واقع سوء‌مدیریتش باعث چنین فاجعه‌ای شده است.»

بیشتر بخوانید:

ایران: آمریکا حساب‌های هلال‌احمر را مسدود کرده است

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه سیل در شهرهای ایران: سیلاب گسترده در لرستان و طغیان رود در تهران

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد