هشدار مایک پنس به ترکیه بر سر خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه

سامانه موشکی اس‌۴۰۰
سامانه موشکی اس‌۴۰۰ Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه ۳ آوریل به ترکیه هشدار داد از خرید سامانه دفاع موشکی روسی اس-۴۰۰ منصرف شود.

آگهی

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه ۳ آوریل به ترکیه هشدار داد از خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه منصرف شود.

آقای پنس که در نشست سران ناتو در واشنگتن شرکت کرده بود گفت: «ترکیه باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد شریکی حساس در موفق‌ترین اتحاد نظامی تاریخ باقی بماند یا قصد دارد با اتخاذ چنین تصمیمات بی‌ملاحظه‌ای که سبب بروز اخلال در اتحاد می‌شود، امنیت همکاری را به خاطر بیاندازد.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد ناتو تحمل نخواهد کرد که یکی از متحدانش از رقیبانی تسلیحات بخرد که یکپارچگی اتحاد را تهدید می‌کنند.

آنکارا در پایان سال ۲۰۱۷ برای تحویل موشک‌های اس-۴۰۰ روسی قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار با مسکو به امضاء رساند، امری که سبب نگرانی متحدان آنکارا در ناتو شد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

در واکنش به اظهارات آقای پنس، فواد اوکتای معاون رئیس‌جمهور ترکیه در حساب توییتر خود نوشت که این ایالات متحده است که باید انتخاب کند.

از آنجا که ترکیه عضوی از سازمان ناتو به شمار می‌رود، ایالات متحده آمریکا و مسئولان بلند پایه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی معتقدند موشک‌های اس-۴۰۰ روسی نباید وارد ساختار پدافند هوایی و موشکی ناتو شوند و از آنکارا می خواهند سامانه آمریکایی پاتریوت را خریداری کند.

پنتاگون پیشتر تهدید کرده بود در صورت عزم قطعی دولت اردوغان برای خرید سیستم اس-۴۰۰، آمریکا فروش جنگنده‌های اف-۳۵ را به ترکیه به حالت تعلیق درخواهد آورد.

در واکنش به اظهارات آقای پنس، فواد اوکتای معاون رئیس‌جمهور ترکیه در حساب توییتر خود نوشت: «ایالات متحده باید انتخاب کند. آیا می‌خواهد متحد ترکیه باقی بماند یا قصد دارد با همراه کردن نیروهایش با تروریست‌ها دوستی را به خطر بیاندازد و در جنگ متحدش که عضو ناتو‌ است علیه دشمنان ایجاد اختلال کند؟»

آمریکا در چارچوب جنگ بر ضد داعش، از یگان‌های مدافع خلق کرد در شمال سوریه حمایت می‌کند.

ترکیه این گروه را تروریستی می‌داند و خواهان پاکسازی آنان از نزدیکی مرز جنوبی این کشور است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه: اگر آمریکا تحریم کند تلافی می‌کنیم

معاون رئیس جمهوری ترکیه: در برابر تهدیدهای آمریکا تسلیم نمی‌شویم

فروش جنگنده‌های آمریکایی و تجهیزات مدرن‌سازی به ترکیه منتظر عضویت کامل سوئد در ناتو نمی‌ماند