سیل در ایران؛ از ۷۰ کشته تا کمک‌های آلمان و فرانسه

سیل در ایران؛ از ۷۰ کشته تا کمک‌های آلمان و فرانسه
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سازمان هواشناسی ایران روز جمعه اعلام کرد نوار غربی کشور در روزهای آینده شاهد بارش برف و باران خواهد بود.

آگهی

همزمان با جاری شدن سیل در بسیاری از نقاط ایران سازمان هواشناسی کشور از رسیدن سامانه‌های جدید بارشی در ۱۶ استان خبر می‌دهد. این در حالی است که عملیات امدادرسانی به سیل‌زدگان در شماری از استان‌های کشور از جمله لرستان و خوزستان و ایلام ادامه دارد.

طبق آخرین گزارش‌ها شمار جان‌باختگان سیل اخیر در ایران به ۷۰ تن رسیده است. پیرحسین کولیوند، رییس اورژانس کشور درباره آخرین آمار تلفات سیل اخیر به ایرنا گفت: «در سیل اخیر ۷۰ جان‌باخته و ۷۹۱ مصدوم داشتیم که از این تعداد ۴۵ نفر در کل کشور بستری هستند.»

استان‌های فارس با ۲۱ و لرستان با ۱۵ کشته، بیشترین قربانیان را در این میان داشته‌اند.

کمک‌های آلمان و فرانسه

سفارت آلمان در ایران از رسیدن هواپیمای حاوی کمک‌های این کشور به سیل‌زدگان ایران خبر داد. میشائیل کلور برشتولد سفیر آلمان در ایران در توییتر خود نوشت: «هواپیمای چارتر حاوی کمک‌های بشردوستانه آلمان برای قربانیان سیل در ایران به تهران رسید.» وی همچنین افزود صلیب سرخ آلمان ۴۰ قایق نجات را به همراه تجهیزات ایمنی به سازمان هلال احمر ایران تحویل می‌دهد.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز روز جمعه ۵ آوریل اعلام کرد ۱۲ تن کمک بشردوستانه از جمله ۱۱۴ پمپ به مناطق سیل زده ایران می‌فرستد.  

انتقاد بهزیستی از عدم دسترسی به جذب کمک‌های مردمی

سازمان بهزیستی ایران از محدود شدن دسترسی این سازمان به جذب کمک‌های مردمی انتقاد کرد.

محمد علی کوزه‌گر با تأکید بر نقش قانونی این سازمان در جذب کمکهای مردمی گفت‌: «آیا محدود کردن جذب کمک‌های مردمی و امدادرسانی در شرایط بحرانی کار درستی است؟» و افزود‌: «آیا سازمان بهزیستی را که زیر نظر همه نهادهای نظارتی است همچون سلبریتی‌ها می‌بینند؟»

وی همچنین اشاره کرد که تاکنون نزدیک ۶ میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی از سوی این سازمان برای یاری سیل‌زدگان جمع‌آوری شده است.

رساندن دارو و شیرخشک به وسیله بالگرد

سازمان اورژانس ایران نیز از رسیدن پنجمین محموله دارویی به سیل‌زدگان استان لرستان خبر داد. پیر حسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور گفت این محموله با بالگرد به مناطق سیل‌زده ارسال شده است وی همچنین گفت ۱۰ هزار قوطی شیرخشک میان هموطنان این مناطق توزیع شده است.

قطار امداد برای کمک‌رسانی به خوزستان و لرستان

از سوی دیگر مدیر عامل راه‌آهن ایران از راه‌اندازی قطار امداد برای انتقال آذوقه و امکانات به مناطق سیل‌زده خبر داد.

سعید رسولی اعلام کرد حدود ۱۰ هزار قوطی کنسرو، ۴ تا ۵ هزار بطری آب و ۵۰۰ تخته پتو با قطار به روستاهای شمال خوزستان و جنوب لرستان ارسال می‌شود.

وی افزود از زمان شروع سیل راه‌آهن زاگرس و جنوب شمار قابل‌توجهی از سیل‌زدگان را در واگن‌های قطار، مساجد و ساختمان‌های اداری ایستگاه‌های راه‌آهن اسکان داده و برای آنها خدمات بهداشتی نیز فراهم کرده است.

بیات آزادبخت
شهر معمولان یک‌روز پس از کاهش سیلاب استان لرستانبیات آزادبخت

دیدار وزیر کشور از مناطق سیل‌زده خوزستان و لرستان

وزیر کشور ایران به تازگی وارد اهواز شد تا از مناطق حادثه دیده استان خوزستان بازدید کند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر پیش از این راهی بازدید از مناطق سیل‌زده استان لرستان شده بود. وزیر کشور ایران به همراه هیئتی از مسئولان دولتی، به منظور نظارت بر امدادرسانی با بالگرد عازم مناطق سیل‌زده لرستان شده بود.

گوریه خوزستان در محاصره سیل، انفجار کانال برای منحرف کردن سیلاب

شهر گوریه استان خوزستان در محاصره سیل است و مدیر کل مدیریت بحران این استان از احتمال منفجر کردن کانال شرکت نیشکر به منظور انحراف جهت سیلاب خبر داد.

کیامرث حاجی‌زاده اعلام کرد نیروهای سپاه و امداد در این شهر مستقر هستند و ماشین‌آلات آنها در حال حفر دایک (کانال انحرافی) است تا بعد از منفجر کردن کانال اصلی شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی بتوان مسیر سیل را به بیرون از شهر منحرف کرد.

وزیران راه و بهداشت در ایلام

وزیران راه و بهداشت ایران برای بازدید از مناطق سیل‌زده استان ایلام راهی این استان شدند. سعید نمکی، وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به دستور رئیس جمهوری ایران برای سرکشی و ارزیابی خسارات حاصل از سیل راهی این سفر شده‌اند.

بارش‌های شدید استان ایلام از سه‌شنبه گذشته آغاز شد و تا شنبه بعد ادامه یافت و خسارت‌های پرشماری به زیرساخت‌های این استان وارد کرده است.

آگهی

آخرین اوضاع جوی؛ سامانه‌های بارشی تازه در راه‌اند

سازمان هواشناسی ایران روز جمعه اعلام کرد نوار غربی کشور در روزهای آینده شاهد بارش برف و باران خواهد بود. سامانه بارشی تازه روز شنبه تقویت می‌شود و در ارتفاعات البرز غربی، مرکزی و زاگرس مرکزی به شکل برف خواهد بود.

شدت بارش‌های امروز و فردا در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، کرمانشاه، کردستان، فارس، بوشهر، خوزستان، لرستان،‌ چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی است که احتمال طغیان رودخانه‌ها و جاری‌شدن سیلاب را در پی دارد.

بررسی های ماهواره‌ای نشان می‌دهد یک سامانه بارشی تازه نیز از روز جمعه وارد استان‌های لرستان ایلام می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان؛ نرخ رشد اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا باز هم کاهش یافت

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد