سیل ایران؛ پر شدن سد کرخه و تخلیه شهرهای پایین‌دست

سیل ایران؛ پر شدن سد کرخه و تهدید برای شهرهای پایین‌دست
سیل ایران؛ پر شدن سد کرخه و تهدید برای شهرهای پایین‌دست Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ورودی و خروجی سد دز کاهش پیدا کرده، اما سد کرخه پر شد و باید فکری کنیم، چون پایین دست تحمل این حجم از خروجی آب را ندارد.»

آگهی

سد کرخه در استان خوزستان بر اثر بارندگی‌های اخیر پر شده و خطر سیل شهرهای پایین‌دست رود کرخه را تهدید می‌کند.

به گزارش رسانه‌های ایران، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان دوشنبه ۱۹ فروردین در مورد آخرین وضعیت سد‌های این استان گفت: «ورودی و خروجی سد دز کاهش پیدا کرده، اما سد کرخه پر شد و باید فکری کنیم، چون پایین دست تحمل این حجم از خروجی آب را ندارد.»

تخلیه چندین شهر در استان خوزستان

استاندار خوزستان تصریح کرد: «درباره برخی شهر‌ها از جمله سوسنگرد، بستان، رفیع، کوت سید نعیم، ابوحمیضه و حمیدیه از جنبه احتیاطی و پیشگیرانه تصمیم گرفتیم تخلیه شوند که به ساکنان مناطق در معرض خطر این موضوع اعلام شد.»

استاندار خوزستان با یادآوری این که سیل‌بند شیبان بر اثر فشار آب شکسته شده افزود که فرماندار این شهر ۴۰ هزار نفری برای احتیاط از مردم خواسته است تا شیبان را تخلیه کنند.

با آن که برخی پیش‌بینی‌ها حکایت از خطر طغیان کارون و آب‌گرفتگی شدید در اهواز دارد، استادار خوزستان گفته است که در اهواز «مسئله خاصی نیست» و این آب‌گرفتگی هم از سد کرخه و از طریق کانال سلمان روی داده که تا امشب کنترل خواهد شد.

سیلاب‌هایی که در روزهای اخیر بر اثر بارندگی‌های شدید در استان لرستان و شمالی استان خوزستان به وجود آمد، سبب طغیان رودها و سیل گسترده در استان خوزستان شد.

خطر سیل نواحی پایین دست رودهای خوزستان به ویژه شوشتر را تهدید می‌کند و بسیاری از روستاهای این منطقه تخلیه شده‌اند. به گفته مقام‌های رسمی تاکنون ۱۴ واحد آبرسانی روستایی در شوشتر به زیر آب رفته و از مدار خارج شده است. راه اصلی اهواز به شوش بسته شده و مدارس در منطقه کارون تا آخر هفته همچنان تعطیل خواهند بود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان روز دوشنبه گفته است که از زمان وقوع سیلاب تاکنون ۲۱۰ روستا در خوزستان به صورت کلی و جزئی تخلیه شده است. وی همچنین از آبگرفتگی ۷۸ روستا در سطح خوزستان خبر داد و اظهار کرد: «بر اساس آخرین آمار تعداد روستاهای تخلیه شده در روز گذشته ۱۸۲ روستا بود که این تعداد امروز به ۲۱۰ روستا رسید.»

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: «همچنین ۶۲ هزار واحد مسکونی در سیلاب دچار آسیب شده‌اند و ۵۱ هزار واحد مسکونی نیز در معرض خطر هستند.»

به نوشته رسانه‌های ایران، تالاب هورالعظیم در جنوب استان خوزستان که مدت‌ها دچار کم‌آبی بوده و رفته رفته خشک می‌شد، اکنون بر اثر سیل در روزهای اخیر جانی دوباره یافته و سیراب شده است.

ادامه بارندگی‌ها

به رغم فروکش کردن نسبی خطر سیل در ایران سازمان هواشناسی ایران اعلام کرد بارش شدید باران و آب‌گرفتگی معابر همچنان برخی نقاط کشور را تهدید می‌کند.

امین حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی ایران روز دوشنبه به خبرگزاری ایرنا گفت: «با توجه به شدت بارش‌ها امروز در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، برخی نقاط یزد، شرق اصفهان، غرب کرمان، جنوب فارس و شمال هرمزگان شاهد افزایش حجم بارش هستیم.»

وی اظهار داشت: «دراین مناطق بارش‌ها به شکل رگبار همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقت است و در ادامه آب‌گرفتگی معابر در استان‌های گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی و یزد رخ می‌دهد.»

استان گلستان

بسیاری از شهرهای استان گلستان به ویژه آق‌قلا و گمیشان از اسفند ماه سال گذشته قربانی سیلی ویرانگر شدند.

سیل در این مناطق فروکش کرد و بسیاری از مناطق شهری و روستایی آن از محاصره سیلاب خارج شد. امیرشیر توماج فرماندار گمیشان گفته است که تا روز یکشنبه همچنان ۳۰ درصد از شهر گمیشان زیر آب بوده، اما با عملیات پمپاژ فروکش کردن طبیعی آب، هم‌اکنون تنها ۲۰ درصد از شهر دچار آب‌گررفتگی است. با این حال پیش‌بینی بارندگی شدید برای این منطقه ممکن است بار دیگر شهرهای گمیشان و آق‌قلا را در محاصره سیل قرار دهد.

کارشناسان نسبت به خطر شیوع بیماری‌ها در روزهای پس از فروکش کردن سیل در استان گلستان هشدار داده‌اند.

کمک‌رسانی به سیل‌زدگان

بحث کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در ایران چند روزی است که به یک چالش سیاسی تبدیل شده زیرا مقام‌های ایرانی مدعی شده‌اند که سازمان صلیب سرخ جهانی به دلیل تحریم قادر به فرستادن کمک‌های خود به مردم سیل‌زده ایران نیستند.

آگهی

بیشتر بخوانید:

با این حال تصاویر همرسان شده در شبکه‌های اجتماعی از مشارکت گسترده مردم و گروه‌های داوطلب در استان‌های سیل‌زده خبر می‌دهد.

با فروکش کردن خشم سیلاب در ایران، مردم سیل‌زده به ویژه روستاییان در بسیاری از استان‌ها همچنان در چادر زندگی می‌کنند و با مشکلات زیادی روبرو هستند.

تخرییب آثار باستانی؛ یونسکو از ایران توضیح خواست

سیل به بسیاری از آثار تاریخی ایران نیز آسیب رسانده است. از گنبد قابوس در شمال شرقی ایران تا پل‌های تاریخی ایلام و لرستان آثار باستانی زیادی در روزهای اخیر در محاصره سیل قرار گرفته و برخی از آنها آسیب جدید دیده‌اند.

یونسکو، تشکیلات فرهنگی سازمان ملل از ایران خواسته است تا در زمینه آخرین وضعیت آثار باستانی ثبت شده جهانی در ایران به این سازمان گزارش دهد. محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران با بیان این مطلب گفته است که «احتمالاً» کارشناسِ یونسکو در پایان هفته جاری (۲۳ فروردین) به شوشتر می‌آید.

آگهی

به گفته طالبیان، ۷۳۰ اثر تاریخیِ ۲۵ استان کشور در اثر بارش باران و سیلاب آسیب دیده‌اند که براساس بررسی‌ها و پایش‌های انجام شده تاکنون، به اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد تومان برای مرمت و نجات‌بخشی این آثار نیاز است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیل در جنوب ایران؛ مردم سیستان و بلوچستان نسبت به نحوه امدادرسانی معترضند

سیل استان سیستان و بلوچستان ایران؛ خطر حضور گاندوها همزمان با نبود مواد غذایی در شماری از روستاها

وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها در استان مازندران ایران دست‌کم ۲ کشته و ۲ مفقود برجای گذاشت