انتخابات اسرائیل؛ محبوبیت نامزد راست افراطی با شعار آزادسازی مصرف ماری جوانا

انتخابات اسرائیل؛ محبوبیت نامزد راست افراطی با شعار آزادسازی مصرف ماری جوانا
Copyright REUTERS/Corinna Kern
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

او خواستار ضمیمه شدن کرانه باختری رود اردن و نوار غزه به خاک اسرائیل است و معتقد است پس از اجرایی کردن این طرح، باید با پرداخت مبلغی به فلسطینی‌ها آنها را متقاعد به مهاجرت و ترک این منطقه کرد و سپس ساخت معبد سلیمان، سومین معبد یهودیان را در بیت‌المقدس آغاز کرد.

آگهی

موشه فیگلین، نامزد راست افراطی در انتخابات پارلمانی اسرائیل را می‌توان پدیدۀ این دور از انتخابات دانست.

برنامه‌ای که او برای اسرائیل ارائه داده از جمله تقویت بازار آزاد، وعدۀ قانونی کردن خرید و فروش و مصرف ماری جوانا و بازسازی معبد سلیمان، طرفداران زیادی را هم در میان جوانان و هم مذهبیون و افراطی‌های این کشور، جذب خود کرده است.

حزب تازه تاسیس او «Zehut» یا «هویت» در نظرسنجی‌ها از اقبال خوبی برخوردار است و احتمالا می‌تواند پس از انتخابات روز سه‌شنبه دست‌کم ۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را از آن خود کند و در دولت ائتلافی آیندۀ اسرائیل مشارکت داشته باشد.

محبوبیت موشه فیگلین در حالی رو به افزایش است که بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران، هیچکدام از احزاب اسرائیل، نه حزب راست لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر کنونی و نه مهمترین رقیب او یعنی بنی گانتس رهبر ائتلاف «آبی و سفید» نمی‌توانند اکثریت لازم را برای تشکیل دولت مستقل به دست آورند و به این ترتیب حزب پیشتاز انتخابات مجبور به ائتلاف با دیگر احزاب خواهد بود.

موشه فیگلین از هم اکنون برای ائتلاف با هر کدام از دو رقیب اصلی پیش‌شرط‌هایی را تعیین کرده است: قانونی کردن ماری جوانا (آنهم در اسرائیل که مصرف این ماده در میان جوانان بسیار رایج است) و اصلاحات در وزارت دارایی. برنامۀ او برای وزارت دارایی آن است که مالیات‌ها را کاهش دهد و عوارض گمرکی را حذف کند.

موشه فیگلین ۵۶ ساله که زمانی عضو حزب لیکود بوده، تا کنون به خوبی توانسته است رهبری آقای نتانیاهو را به چالش بکشد.

او در چهارچوب سیاستهای راست افراطی، خواستار ضمیمه شدن بخش‌های اشغالی کرانه باختری رود اردن و نوار غزه به خاک اسرائیل است و معتقد است پس از اجرایی کردن این طرح، باید با پرداخت مبلغی به فلسطینی‌ها آنها را متقاعد به مهاجرت و ترک این منطقه کرد و سپس ساخت معبد سلیمان، سومین معبد یهودیان را در بیت‌المقدس آغاز کرد.

او برای این طرح «ضد فلسطینی» خود نیز توجیهی دارد و می‌گوید: «راه حل من عادلانه است زیرا اینجا سرزمین اسرائیل است و نه اسماعیل. اینجا سرزمین مردم یهود است.»

منتقدان، او را «گرگی در لباس میش» توصیف کرده‌اند که با استفاده علاقه‌مندی‌های جوانان، به دنبال جذب رای آنها و درنهایت اجرایی کردن برنامه‌های راست‌گرایانه افراطی خود است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات اسرائیل: نتانیاهو و گانتس ادعای پیروزی کردند

«علیا» در فرهنگ یهودیان صهیونیست چیست؟ چرا گرایش به مهاجرت به اسرائیل افزایش یافته است؟

حمله پلیس اسرائیل به یهودیان ضدصهیونیست در بیت‌المقدس