۹۰ درصد دریاچه آرال ازبکستان خشک شده است

۹۰ درصد دریاچه آرال ازبکستان خشک شده است
Copyright عکس از ویدیوی یورونیوز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

۹۰ درصد دریاچه آرال به عنوان چهارمین دریاچه بزرگ جهان تا کنون خشک شده است. گروهی از دانشجویان ایده درختکاری انبوه را با حمایت دولت ازبکستان برای کمک به بهبود وضعیت خشکسالی در این کشور انجام می‌دهند. ازبکستان با خشکسالی سراسری دست و پنجه نرم می‌کند.

آگهی

نود درصد دریاچه آرال ازبکستان یکی از چهار دریاچه بزرگ جهان خشک شده است. خشکسالی در این دریاچه یکی از مسایلی است که این روزها دولت ازبکستان را درگیر کرده و این دولت نیز در همراهی با دانشجویان و با طرح درختکاری به دنبال بهبود وضعیت است.

از دست رفتن این دریاچه تغییرات آب و هوایی را نیز به دنبال داشته و زمستان‌ها سردتر و تابستان‌ها گرم‌تر شده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

ایده شوروی برای تغییر مسیر رودخانه‌ها

سال ۱۹۶۰ شوروی سابق رودخانه‌های آمودریا (جیحون) و سیردریا (سیحون) که بیشتر آب دریاچه آرال را تامین می‌کردند به سوی بیابان‌های آسیای میانه پیش برد تا بتواند پنبه را در بیابان‌های آن منطقه کشت کند. خشکسالی ۸۰ درصد کشور ازبکستان را فرا گرفته و این میزان نیز هر ساله به دنبال خشکسالی فزاینده رو به افزایش است.

مویاناک با اینکه روزگاری یک شهر مهم دریایی به شمار می‌آمد اما اکنون ده‌ها کیلومتر از ساحل دریاچه آرال شاهد تاثیر هزینه‌ یک فاجعه زیست محیطی انسان‌ساخته در این منطقه است.

اثراث خشکسالی نیز بیش از گذشته حس می‌شود. با کاهش سطح آب دریاچه همچنین جمعیت این شهر و گردشگران سواحل دریاچه رفته رفته رو به کاهش گذاشته است.

ایده درختکاری دانشجویان ازبکستانی

حالا دانشجویانی که توسط دولت ازبکستان حمایت می‌شوند ایده کاشت درخت را در همکاری با دولت پیش می‌برند تا بتوانند این بار چشم‌انداز منطقه را با درختکاری وسیع بهبود دهند.

یعقوب آمودوف، رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه دولتی کاراکالپاک، به رویترز گفت: «هدف اصلی ما این است تا وضعیت زیست محیطی منطقه مویناک را بهبود بخشیم.»

او همچنین تاکید کرد که شوکت میرضیایف، رییس‌جمهوری ازبکستان از هرگونه ابتکار عمل در زمینه توسعه این منطقه پشتیبانی می‌کند.

وادیم سوکولوف، نماینده صندوق بین‌المللی نجات دریاچه آرال نیز معتقد است: «کاشت درختان یکی از راه های موثر بیابان‌زایی در این مطقه است است. به همین خاطر ما این روزها کاشت آلو، انگور، سیب، زردآلو و گیلاس را در دستور کار قرار داده‌ایم. در آینده نیز بنا داریم یک سایت آموزشی برای دانش آموزان ایجاد کنیم.»

تثبیت شن و ماسه با درختکاری

به گفته او «کاشت درخت و تثبیت شن و ماسه در بستر خشک توسط درختکاری یکی از راه‌های کلیدی برای جلوگیری از گسترش نمک و مواد شیمیایی به دست آمده دریاچه آرال است.»

سوکولوف امیدوار است که با کاشت یک میلیون هکتار درخت در این سرزمین یک سوم از کویر که روزگاری کف اقیانوس بود شرایط رو به بهبودی رود.

دریای خشک شده حالا اقتصاد قدرتمند ماهیگیری روزهای گذشته منطقه را از بین برده و ماهیگیران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

تبخیر آب دریا لایه‌هایی از شن و ماسه شور آلوده به کود و آفت کش‌ها در این منطقه به جای گذاشته است. این گرد و غبار آلوده با وزش باد از کف رودخانه برخاسته و در حال حاضر اهالی بومی ساکن در اطراف دریاچه را در معرض خطرات بهداشتی قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درگیری در منطقه قره‌قالپاقستان ازبکستان تاکنون ۱۸ کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته است

جویندگان گنج در ترکیه دریاچه نادر ۱۲ هزار ساله را خشکاندند

پلیس فرانسه ۸ کنشگر محیط زیست را که وارد یک کارخانه مواد شیمیایی شده بودند بازداشت کرد