نبرد لیبی؛ فرودگاه معیتیقه طرابلس باز هم بمباران شد

نبرد لیبی؛ فرودگاه معیتیقه طرابلس باز هم بمباران شد
نبرد لیبی؛ فرودگاه معیتیقه طرابلس باز هم بمباران شد Copyright ایرنا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مارشال خلیفه حفتر که فرماندهی نیروهای شورشی در شرق و جنوب لیبی را در دست دارد، اکنون با لشکرکشی به سمت غرب، در اندیشه گرفتن پایتخت است.

آگهی

در ادامه نبرد لیبی، فرودگاه معیتیقه طرابلس باز هم بمباران شد. این فرودگاه تنها فرودگاه فعال در پایتخت لیبی است.

روز دوشنبه ۱۹ فروردین نیروهای تحت امر مارشال خلیفه حفتر بار دیگر در یک عملیات هوایی و در ادامه نیرد برای تسلط بر پایتخت، به فرودگاه طرابلس یورش بردند.

در این حمله به کسی آسیب جانی نرسید اما کلیه پروازها در این فرودگاه لغو شد. نیروهای مارشال حفتر موسوم به «ارتش ملی لیبی» یا ان‌ال‌ای گفته‌اند به هواپیماهای مسافربری حمله نکرده‌اند.

خبرنگار خبرگزاری فراسنه که در محل حضار بوده گفته است که دست کم یکی از بمب‌ها به یک بالگرد نظامی کهنه برخورد کرده و یکی دیگر از آنها در کنار باند فرود هواپیما گودالی به عمق یک متر ایجاد کرده است. احمد مسماری، سخنگوی ارتش ملی لیبی نیز گفت که هدف از این حمله تخریب یک فروند بالگرد نظامی و یک فروند جنگنده میگ ۲۳ بوده است.

نیروهای حفتر عملیات خونین خود برای بازپس‌گیری پایتخت را روز پنج‌شنبه گذشته آغاز کردند. نبرد این گروه با نیروهای وفادار به دولت فائز سراج، نخست‌وزیر کنونی لیبی، تنها در چند روز اخیر ده‌ها کشته و زخمی و حدود سه هزار و ۴۰۰ نفر آواره بر جای گذاشته است. دولت فائز سراج به عنوان دولت قانونی و رسمی لیبی از سوی جامعه جهانی پذیرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع بیمارستانی در طرابلس می‌نویسد که از آغاز نبرد در روزهای اخیر در حومه جنوبی این شهر تاکنون دست کم ۴۷ کشته و ۱۸۰ تن زخمی شده‌اند.

سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا این حملات را محکوم کرده و خواستار توقف آن شده‌اند. آنها طرفین درگیر در این نبرد را به خویشتن‌داری و آسیب نرساندن به شهروندان غیرنظامی و نیز بازگشت به میز مذاکره دعوت کرده‌اند.

غسان سلامه، نماینده سازمان ملل در امور لیبی درست پیش از این حمله گفته بود که حمله به فرودگاه به معنی «نقض جدی حقوق انسانی بین‌المللی مبنی بر عدم حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی» است.

مارشال خلیفه حفتر که فرماندهی نیروهای شورشی در شرق و جنوب لیبی را در دست دارد، اکنون با لشکرکشی به سمت غرب، در اندیشه گرفتن پایتخت است.

شهروندان لیبی در این میان دو دسته شده‌اند. در این دودستگی برخی حرکت مارشال حفتر را رهایی‌بخش می‌دانند و برخی دیگر او را دیکتاتوری چون معمر قذافی برای آینده لیبی می‌دانند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موگرینی خواستار برقراری آتش‌بس در لیبی شد

درگیری‌ها در لیبی؛ آغاز عملیات نیروهای دولتی علیه وفاداران حفتر

دو و نیم تن سنگ اورانیوم‌ گمشده لیبی پیدا شد