اردوغان خواستار ابطال آرا انتخابات شهرداری در استانبول شد

اردوغان خواستار ابطال آرا انتخابات شهرداری در استانبول شد
اردوغان خواستار ابطال آرا انتخابات شهرداری در استانبول شد Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چنانچه اعتراض حاضر نتیجه ندهد، این شکست به معنی پایان ۲۵ سال حاکمیت حزب متبوع اردوغان و اسلاف اسلام‌گرای او بر بزرگ‌ترین شهر ترکیه خواهد بود.

آگهی

رئیس جمهوری ترکیه با استناد به موارد تخلف در انتخابات اخیر شهرداری در استانبول، خواستار ابطال انتخابات در این منطقه شد.

روزنامه صباح، نزدیک به دولت ترکیه روز چهارشنبه ۲۱ فروردین از قول رجب طیب اردوغان نوشت موارد تخلف به ویژه در مورد انتصاب مسئولان حوزه‌های رأی‌گیری رخ داده است.

نتایج اعلام شده در انتخابات شهرداری در استانبول در تاریخ یکم فروردین ماه جاری، حاکی از پیروزی با اختلاف اندک اکرم امام‌اوغلو، نامزد حزب جمهوریخواه خلق، رقیب اصلی حزب حاکم یعنی عدالت و توسعه بوده است.

آقای اردوغان حین بازگشت از سفر به مسکو در هواپیما به خبرنگاران گفت مسئولان برخی حوزه‌های رأی‌گیری در استانبول نه از میان کارمندان دولت، بلکه از میان افراد دیگری خارج از دولت انتخاب و استخدام شده‌اند. وی تصریح کرد: «همکاران خود ما چنین کاری کرده‌اند. آنها اگر نگاه منصفانه‌ای داشته باشند، نتیجه انتخابات باید باطل شود.»

بیشتر بخوانید:

بر اساس قانون انتخابات ترکیه، هر گونه تصمیمی در مورد ابطال نتایج انتخابات باید از سوی شورای عالی انتخابات این کشور گرفته و اعلام شود.

علی احسان یاوز، عضو ارشد حزب عدالت و توسعه روز سه‌شنبه گفت که این حزب خواستار برگزاری مجدد انتخابات شهرداری در استانبول پس از ابطال آرا انتخابات اولیه شده است. آرا برخی صندوق‌های استانبول به درخواست مسئولان این حزب بازشماری شده، اما درخواست آنها برای بازشماری کل آرا در تمام حوزه‌های اخذ رأی در استانبول رد شده است.

اردوغان روز دوشنبه گفته بود که انتخابات محلی با «جنایتی سازماندهی شده» در صندوق‌های استانبول آلوده شده است.

از دست دادن کنترل استانبول برای اردوغان که از ۱۶ سال پیش تاکنون بر ترکیه حاکمیت دارد، شکست بزرگی است. چنانچه اعتراض حاضر نتیجه ندهد، این شکست به معنی پایان ۲۵ سال حاکمیت حزب متبوع اردوغان و اسلاف اسلام‌گرای او بر بزرگ‌ترین شهر ترکیه خواهد بود.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات استانبول؛ کناره‌گیری محرم آیدین نامزد حزب دموکراتیک چپ

نتایح انتخابات شهرداری‌ استانبول به درخواست اردوغان باطل اعلام شد

انتخابات شهرداری ترکیه؛ حزب رقیب اردوغان در استانبول هم پیشتاز است