حکومت عمر البشیر سقوط کرد؛ اعلام مقرارت منع آمد و شد از سوی ارتش سودان

حکومت عمر البشیر سقوط کرد؛ اعلام مقرارت منع آمد و شد از سوی ارتش سودان
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک شورای نظامی در یک دوره گذار دو ساله عهده دار مدیریت کشور خواهد بود و در پایان این دوره انتخابات برگزار خواهد شد.

آگهی

با استعفای رئیس جمهوری سودان زیر فشار ارتش، حکومت این کشور سقوط کرد.

عوض احمد بن عوف، وزیر دفاع سودان حوالی ظهر پنج‌شنبه ۲۲ فروردین به وقت محلی با اعلام سقوط حکومت عمر البشیر گفت که ارتش از او «در مکانی امن» محافظت می‌کند. او با خواندن بیانیه‌ای در تلویزیون دولتی سودان همچنین گفت که یک شورای نظامی در یک دوره گذار دو ساله عهده دار مدیریت کشور خواهد بود و در پایان این دوره انتخابات برگزار خواهد شد.

آقای بن عوف گفت: «به عنوان وزیر دفاع، سقوط حکومت را اعلام و تأکید می‌کنم که رئیس جمهوری در مکان امنی تحت‌الحفظ است.»

این خبر را پیشتر منابعی از درون دولت سودان و نیز یکی از وزرای کابینه البشیر تأیید کرده بودند. این منابع گفته بودند که رایزنی‌هایی برای تشکیل «شورای انتقالی» در جریان است. عادل محجوب حسین، وزیر اقتصاد سودان با اعلام این خبر به شبکه تلویزیونی الحدث دوبی گفته بود: «رایزنی‌هایی در جریان است تا با تشکیل یک شورای نظامی تکلیف قدرت پس از استعفای بشیر معلوم شود.»

وزیر دفاع سودان همچنین اعلام کرد که تمامی مرزهای زمینی و هوایی کشور تا اطلاع ثانوی بسته است. ساعاتی پس از انتشار این خبر، عوض احمد بن عوف به مدت یک ماه «مقررات منع آمد و شد شبانه» در سراسر کشور اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

رویترز

وی همزمان با تجمع گروه عظیمی از شهروندان سودانی در مرکز شهر خارطوم گفت: «من از هم اکنون به مدت یک ماه مقررات منع آمد و شد شبانه از ساعت ۱۰ شب تا ۴ صبح در سراسر کشور اعلام می‌کنم.»

رسانه‌های محلی نیز سودان به نقل از مقام‌های سازمان اطلاعات و امنیت این کشور گزارش داده‌اند که تمامی زندانیان سیاسی در سراسر کشور آزاد شده‌اند.

رادیو و تلویزیون سودان پیش از این اعلام کرده بود که نیروهای مسلح به زودی بیانیه مهمی صادر خواهند کرد. به دنبال اعلام این خبر، شمار زیادی از مردم در برابر مقر ریاست جمهوری تجمع کرده‌ و منتظر اعلام این بیانیه بودند.

نظامیان سودان از نخستین ساعات بامداد پنج‌شنبه در نقاط کلیدی خارطوم، پایتخت، مستقر و وارد ساختمان رادیو و تلویزیون شده و کاخ ریاست جمهوری را به محاصره در آورده‌ بودند. به گفته برخی شاهدان، گروهی از مخالفان عمر البشیر نیز در شرق کشور به یک ساختمان مرکز اطلاعات و امنیت دولتی حمله کرده و آن را به اشغال خود درآوردند.

روز پنج‌شنبه هزاران نفری که به خیابان‌های پایتخت، خارطوم سرازیر شده بودند شعار سر می‌دادند: «حکومت سقوط کرد، ما پیروز شدیم».

رویترز

نخستین واکنش‌ها: استقبال مصر و ادامه اعتراض‌ داخلی

با وجود اعلام سقوط رژیم عمر البشیر، رهبران مخالفان می‌گویند به این تغییر رضایت نداده و به تجمع و اعتراض خود ادامه خواهند داد. آنها می‌گویند برکناری عمر البشیر و جایگزینی او با یک «شورای گذار نظامی» تنها به معنی «کودتای نظامی» است.

گروه «اتحاد برای آزادی و تغییر» در بیانیه‌ای که بلافاصله پس از اعلام سقوط رژیم منتشر کرد نوشت: «رژیم تنها یک کودتای نظامی انجام داده و دوباره همان چهره‌هایی را روی کار آورده که مردم علیه آنها قیام کرده بودند. ما مردم را به ادامه تحصن در برابر ستاد کل ارتش فرا می‌خوانیم.»

با این حال مصر، همسایه شمالی سودان از تغییر در این کشور استقبال کرد. مقام‌های دولت قاهره در نخستین واکنش خارجی به تحولات امروز در سودان اعلام کردند که «به ظرفیت مردم و ارتش ملی و قانونی سودان اعتماد» دارند. وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر کرد با اعلام این مطلب از اعضای جامعه جهانی خواست تا تغییر تازه در نظام حاکمیتی سودان را «به رسمیت بشناسند».

اعتراضات در سودان از ۱۹ دسامبر آغاز شد. معترضان خواهان برکناری عمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور هستند. آقای البشیر سال ۱۹۸۹ و با کودتای نظامی روی کار آمد و حدود ۳۰ سال است که قدرت را در سودان در دست دارد.

رویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحولات سودان؛ وعده تشکیل دولت غیر نظامی و مخالفت با استرداد عمر البشیر

عمرالبشیر در سودان وضعیت اضطراری اعلام کرد

چگونه شبه نظامیان سودانی به محل فرمانده ارتش یورش بردند و بخش‌هایی از خارطوم را تصرف کردند؟