نامه نسرین ستوده به کانون وکلای فرانسه: به ۳۸ سال و نیم زندان محکوم شده‌ام

سخنرانی شیرین عبادی درباره نسرین ستوده در جلسه کانون وکلای پاریس
سخنرانی شیرین عبادی درباره نسرین ستوده در جلسه کانون وکلای پاریس Copyright فیس بوک کانون وکلای پاریس
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشست کانون وکلای پاریس روز گذشته به صورت «فوق‌العاده» و با حضور شیرین عبادی،برنده جایزه صلح نوبل برای بررسی وضعیت وکلای دربند ایرانی برگزار شد.

آگهی

نسرین ستوده در نامه‌ای به نشست کانون وکلای پاریس نوشت که اتهام اصلی‌اش دفاع از جنبش موسوم به «دختران خیابان انقلاب» بوده و در مجموع به ۳۸ سال و نیم زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.

این نامه که روز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین در نشست فوق‌العاده کانون وکلای پاریس با حضور شیرین عبادی خوانده شد، از درون زندان اوین، محل حبس خانم ستوده و به وسیله همسرش رضا خندان به دست وکلای فرانسوی رسیده است.

وکیل زندانی ایرانی در این نامه که نسخه‌ای از آن نیز به دست یورونیوز رسید، ضمن تشکر از «همکاران» فرانسوی‌اش در کانون وکلای پاریس و کانون‌های وکلای سراسر فرانسه آورده است: «خبر خوب تلاش‌های شما از سر عشق و حسن‌نیت مرا به وجد آورد و غافلگیر کرد زیرا من کاری به جز انجام وظیفه نکرده‌ام.»

خانم ستوده در بخش دیگری از نامه خود نوشته است: «شما احتمالا در جریان فشارها و مجازات‌هایی که در سال‌های اخیر بر جامعه وکلای ایرانی تحمیل شده هستید. برخی از همکاران وکیل در ایران با پذیرفتن خطر در انجام وظیفه به ناحق به زندان افکنده شده‌اند [...] آنها به همراه موکلان خود قربانی رویه‌ای ناعادلانه‌ در نظام قضایی ایران و به ویژه در دادگاه انقلاب هستند.»

اتهام و محکومیت نسرین ستوده از زبان خودش

وی با اشاره به «نظارت مستمر دستگاه قضایی بر زنان» ایران افزوده است: «اتهام من در پیوند با دفاع از حقوق دختران خیابان انقلاب بوده که به حجاب اجباری اعتراض کرده و اعتراض خود را به شکل مسالمت‌آمیز و آشکار نشان دادند. پس از دستگیری من، همسرم و دوستی دیگر به خاطر توزیع نشان سینه با نشان "نه به حجاب اجباری" بازداشت و هر یک به ۶ سال زندان محکوم شدند.»

بیشتر بخوانید:

ماری امه پرون، رئیس کانون وکلای پاریس

وی درباره محکومیت خود نیز چنین تصریح کرده: «من به ۱۴۸ ضربه شلاق و ۳۸ سال و نیم زندان محکوم شدم که ۱۲ سال آن به خاطر دفاع از دختران خیابان انقلاب است. در همان حکم من به خاطر دیدار با خانواده‌های قربانیان خیزش دی ۹۶ محکوم شده‌ام که البته به خاطر ندارم دقیقا چند سال از حکمم برای این اتهام بوده است.»

این نخستین بار است که محکومیت خانم ستوده از زبان خودش بیان می‌شود زیرا محکومیت او اولین بار از زبان همسرش رضا خندان اعلام شده و بحث بر سر محکومیت دقیق نسرین ستوده در فضای مجازی بسیار داغ شده بود.

نسرین ستوده در نامه خود خطاب به کسانی که می‌گویند بحث آزادی پوشش در ایران در حال حاضر اولویت ندارد گفته است: «با کمال احترام به باور ایشان و حق اظهار نظرشان مایلم بگویم که آزادی زنان برای انتخاب پوشش یکی از آزادی‌های بنیادین بوده و گسترش دموکراسی در جامعه منوط به رعایت حقوق زنان است. تا زمانی که حق آزادی پوشش رعایت نشود، بقیه آزادی‌ها حاصل نخواهند شد.»

سخنرانی شیرین عبادی

نشست کانون وکلای پاریس روز گذشته به صورت «فوق‌العاده» و با حضور شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل برای بررسی وضعیت وکلای دربند ایرانی برگزار شد.

در این نشست که گزارش آن به صورت زنده از فیس‌بوک کانون وکلای پاریس پخش شد، سخنرانان ایجاد «محدودیت» برای کار وکلای متهمان سیاسی در ایران را محکوم کردند. ماری امه پیرون، رئیس کانون وکلای پاریس به ویژه از برخی وکلای ایرانی مانند نسرین ستوده، محمد نجفی، هدی عمید، آرش کیخسروی و قاسم شعله‌سعدی نام برد که با اتهام‌هایی در پیوند با پرونده‌های کنشگران سیاسی و اجتماعی روبرو هستند. وی در سخنرانی خود در آغاز نشست با یادآوری عضویت افتخاری نسرین ستوده در کانون وکلای پاریس گفت: «کانون وکلای پاریس با چشمانی باز نگران کسانی است که اجازه ندارند جشمان خود را باز کنند. وقت آن رسیده تا با کمک یکدیگر با منع استقلال قضایی در ایران مبارزه کنیم.»

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ که روز گذشته در برابر ۴۰۰ تن از وکلا، نمایندگان مجلس، نمایندگان شورای شهر پاریس، نمایندگان سازمان‌های حقوق بشری و شخصیت‌های دیگر فرانسوی سخنرانی می‌کرد، با اشاره به «شرایط حاد» شغلی برای وکلای ایرانی یادآوری کرد که بسیاری از این وکلا هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند و جرم برخی از آنها تنها «دفاع از حقوق زنان» بوده است.

خانم عبادی در این نشست پیشنهاد کرد که از کانون وکلای ایران خواسته شود تا به کارزار دفاع از وکلای زندانی ایرانی بپیوندد. خانم پرون با قبول سخنان شیرین عبادی اعلام کرد که این پیشنهاد با امضای کلیه اعضای کانون‌های وکلای فرانسه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا رسما به کانون وکلای ایران فرستاده خواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

شیرین عبادی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوی یورونیوز با سعید دهقان؛ وکلای ایران دقیقا به چه چیزی اعتراض دارند؟

کارمند ایرانی شورای فرهنگی بریتانیا به ۱۰ سال زندان محکوم شد

اتباع فرانسوی در زندان‌های ایران؛ ۱۸ ماه بازداشت، سیسیل کوهلر را خسته و ناامید کرده است