انتخابات پارلمانی فنلاند؛ سوسیال دموکرات‌ها با برتری ضعیف از ملی‌گراها پیشی گرفتند

انتخابات پارلمانی فنلاند؛ سوسیال دموکرات‌ها با برتری ضعیف از ملی‌گراها پیشی گرفتند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برای اولین بار در یک قرن اخیر هیچکدام از احزاب اصلی فنلاند نتوانستند بیش از ۲۰ درصد آراء را به دست آورند و به این ترتیب دولت آیندۀ فنلاند یک دولت ائتلافی خواهد بود.

آگهی

نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی روز یکشنبۀ فنلاند، از رقابت تنگاتنگ حزب چپگرای سوسیال‌ دموکرات و حزب ملی‌گرای «فینز» خبر می‌دهد.

اگرچه پیش از برگزاری این انتخابات، تحلیل‌ها حاکی از آن بود که سرانجام برای اولین بار پس از حدود دو دهه، دولتی چپگرا در این کشور واقع شمال اروپا بر سر کار خواهد آمد اما به نظر می‌رسد که عملکرد حزب ملی‌گرا بویژه تمرکز بر موضوع مهاجرت و ناامنی‌های ناشی از آن، کشور را دو پاره کرده باشد.

بنا بر اعلام وزارت دادگستری فنلاند، حزب سوسیال دموکرات توانست ۱۷.۷ درصد آراء انتخابات را از آن خود کند و صاحب ۴۰ کرسی در پارلمان این کشور شود. حزب ضداتحادیه اروپای «فینز» نیز با ۱۷.۵ درصد آراء ۳۹ کرسی به دست آورد که دو برابر کرسی‌های کنونی این حزب در پارلمان است.

حزب محافظه‌کار ائتلاف ملی با کسب ۱۷ درصد آراء در جایگاه سوم و حزب راست میانه که یوها سیپیلا، نخست‌وزیر فنلاند عضو آن است با ۱۳.۸ آراء در جایگاه بعدی قرار دارند. به این ترتیب برای اولین بار در یک قرن اخیر هیچکدام از احزاب اصلی فنلاند نتوانستند بیش از ۲۰ درصد آراء را به دست آورند و به این ترتیب دولت آیندۀ این کشور یک دولت ائتلافی خواهد بود.

این رای‌گیری در وضعیتی انجام شد که اختلافات بر سر چگونگیِ مقابله با افزایش هزینه‌های بخش خدمات عمومی فنلاند باعث چند دستگی در پارلمان و در میان احزاب این کشور شده است و به این ترتیب به نظر می‌رسد مذاکراتی طولانی برای تشکیل دولت در پیش باشد.

با این وجود از آنجا که بسیاری از احزاب از هم اکنون ائتلاف با عوام‌گراها را رد کرده‌اند، به احتمال زیاد حزب اصلی برای هرنوع مذاکراه با هدف تشکیل دولت، حزب سوسیال دموکرات خواهد بود. بر همین اساس آنتی رینه، رهبر ۵۶ ساله حزب سوسیال دموکرات خود را پیروز انتخابات خوانده است.

این انتخابات در زمانی کمتر از دو ماه تا انتخابات پارلمان اروپا برگزار شد و به همین دلیل بروکسل با دقت نظاره‌گر انتخابات فنلاند بود.

بیشتر بخوانید:

احزاب ملی‌‌گرای اروپا پس از انتخابات پارلمانی متحد می‌شوند

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحقیقات دولت فنلاند: پرداخت حقوق حداقلی کمکی به کاریابی افراد بیکار نمی کند

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟