خلع تابعیت و مجازات های سنگین ۱۳۸ بحرینی به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران ایران

برخورد قضایی با معترضان در بحرین
برخورد قضایی با معترضان در بحرین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بحرین که از حمایت متحد منطقه ای خود عربستان سعودی برخوردار است از زمان آغاز سرکوب جنبش اعتراضی سال ۲۰۱۱ صحنه آشوب ها و اقدامات پراکنده گروه های اپوزیسیون است که اغلب آنها را شیعیان تشکیل می دهند.

آگهی

دادستان کل بحرین دادگاهی در بحرین روز سه شنبه ضمن خلع تابعیت ۱۳۸ نفر از اتباع این کشور، مجازات هایی سنگین برای آنها وضع کرد که حبس سه ساله کمترین و زندان ابد بیشترین آن است.

احمد الحمادی، دادستان کل بحرین با اعلام این خبر تصریح کرد که این افراد بخشی از افرادی هستند که اخیر در ارتباط با فعالیت های خرابکارانه شناسایی و دستگیر شده بودند.

به گزارش یک منبع قضایی محکومان همگی شهروندان بحرین و از مسلمانان شیعه این کشور هستند که بخشی از یک گروه ۱۶۹ نفره را تشکیل می دهند. این افراد به دلیل تشکیل و سازماندهی «یک گروه تروریستی» و ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب در ایران تحت پیگرد قانونی قرار داشتند.

بنا به گزارش موسسه بحرینی حقوق و دمکراسی، یکی از گروه های فعال اپوزیسیون در این کشور، این برای نخستین بار پس از آغاز برخورد های قضایی با معترضان شیعی است که شمار بالایی از افراد در یک دادگاه مورد محاکمه قرار می گیرند و خلع تابعیت می شوند.

دستگاه قضایی بحرین پس از جنبش اعتراضی سال ۲۰۱۱ رویه ای جدی و بسیار سختگیرانه را برای مقابله و سرکوب معترضان شیعی دراین کشور آغاز کرد که این روند همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

اتهام اغلب افرادی که در دادگاه‌های بحرین به مجازات های سنگین محکوم می شوند ارتباط با ایران، دیگر جنبش های شیعی و تشکیل هسته‌های خرابکاری است.

به گفته دادستان کل بحرین افرادی که روز سه شنبه در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند در تلاش بودند تا تشکلی همتای جنبش شیعی «حزب الله» لبنان را در این کشور سازماندهی و فعال کنند.

سنگین ترین مجازات ها در میان این افراد نصیب ۶۹ تن از محکومان شده است که مابقی عمر خود را باید در زندان سپری کنند. در این میان ۳۹ نفر نیز به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده اند.

بر اساس گزارش منابع قضایی در بحرین حدود ۳۰ نفر از متهمان این پرونده در ابتدای جلسه دادگاه تبرئه شدند. احکام صادره از سوی دادگاه بحرینی مورد اعتراض شدید سازمان حقوق بشری عفو بین المللی واقع شده است.

بحرین که از حمایت متحد منطقه ای خود عربستان سعودی برخوردار است از زمان آغاز سرکوب جنبش اعتراضی سال ۲۰۱۱ صحنه آشوب ها و اقدامات پراکنده گروه های اپوزیسیون است که اغلب آنها را شیعیان تشکیل می دهند. حاکمان سنی مذهب این کشور عمدتا شیعه نشین تلاش برای حفظ امنیت ملی را دلیل اصلی برخورد با اپوزیسیون شیعه اعلام کرده اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی: نیروهای مسلح ایران علیه کشورهای منطقه اقدام نمی‌کنند

دادگاه عالی بحرین حکم ۵ سال حبس یک منتقد سیاسی را تایید کرد

نورا نراقی به یورونیوز: استقبال دختران ایرانی از موتورسواری با وجود سخت‌گیری‌ها تحسین‌برانگیز است