اقدام بی‌سابقه؛ طالبان زنان را در مذاکرات صلح قطر شرکت می‌دهد

اقدام بی‌سابقه؛ طالبان زنان را در مذاکرات صلح قطر شرکت می‌دهد
Copyright .REUTERS/Mohammad Ismail
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ذبیح الله مجاهد: در میان نمایندگان طالبان برای مذاکرات دوحه، زنان نیز حضور دارند. آنها افغان‌های عادی از درون و بیرون کشور و طرفدار مبارزات امارت اسلامی افغانستان هستند.

آگهی

برای اولین بار در تاریخ مذاکرات طالبان، زنان نیز در تیم مذاکره کنندۀ این گروه اسلامگرای افراطی در گفتگوهای صلح قطر حضور خواهند داشت.

این خبر روز دوشنبه از سوی سخنگوی طالبان و در آستانۀ برگزاری دور جدید این مذاکرات با هدف پایان دادن به جنگ هفده سالۀ افغانستان اعلام شد.

طالبان نگرشی بشدت محافظه‌کارانه نسبت به زنان و حقوق زنان دارد و به همین دلیل موافقت آنها با حضور زنان در گروه مذاکره کننده، اتفاقی بزرگ محسوب می‌شود.

قرار است این دور از گفتگوها طی روزهای ۱۹ تا ۲۱ آوریل در شهر دوحه میان نمایندگان طالبان و گروهی از چهره‌های برجستۀ افغان از جمله سیاستمداران مخالف و فعالان جامعه مدنی برگزار شود. پیش از این نیز جلسه مشابهی میان دو طرف در ماه فوریه در مسکو برگزار شده بود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در تماسی تلفنی با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: «در میان نمایندگان طالبان برای مذاکرات دوحه، زنان نیز حضور دارند.» او نام این نمایندگان زن را اعلام نکرد اما افزود: «این زنان هیچ ارتباط فامیلی با اعضای ارشد طالبان ندارند، آنها افغان‌های عادی از درون و بیرون کشور هستند. زنانی که طرفدار و بخشی از مبارزات امارت اسلامی افغانستان هستند.»

او همچنین در پیامی توییتری اعلام کرد که این زنان تنها در بحث و گفتگوها با اعضای جامعۀ مدنی افغانستان همچنین نمایندگان سیاسی شرکت می‌کنند اما در مذاکرات اصلی با هیات نمایندگان آمریکا به ریاست زلمی خلیل‌زاد شرکت نخواهند داشت.

اگرچه افغانستان کشوری عمیقا محافظه‌کار (بویژه در مناطق روستایی) محسوب می‌شود اما از زمان سقوط سقوط حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی، پیشرفتهای زیادی در موضوع حقوق زنان در این کشور دیده شده است. به همین دلیل اکنون زنان افغان از این نگرانند که با قدرت گرفتن دوبارۀ طالبان، بسیاری از دستاوردهای به دست آمده برای آنها از بین برود.

طالبان در زمان حکومت بر افغانستان، علاوه بر اجباری کردن استفاده از برقع و پوشاندن کامل صورت، محدودیتهای زیادی همچون ممنوعیت تحصیل دختران و ممنوعیت کار (بیرون از خانه) را بر زنان تحمیل کرد.

هنوز تاریخ برگزاری بخش اصلی مذاکرات صلح افغانستان با حضور زلمی خلیل‌زاد اعلام نشده است و بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، هیات آمریکایی ترجیح می‌دهد که ابتدا نتایج گفتگوهای «بین افغان‌» را ببیند.

زلمی خلیل‌زاد، دیپلمات افغان متولد آمریکا از سوی واشنگتن وظیفه دارد که گفتگوها با طالبان را با هدف رسیدن به توافقی با این گروه افراطی ادامه دهد و همچنین با اتخاذ تدابیری مانع از آن شود که القاعده یا دیگر گروههای افراطی از افغانستان به عنوان محیطی مساعد برای انجام حملات خود استفاده کنند. او همچنین در تلاش است با برقراری مذاکرات میان گروههای مختلف افغان، زمینه‌های لازم برای برقراری آتش‌بس میان کابل با طالبان را فراهم آورد و نقشۀ راهی برای آینده سیاسی افغانستان ترسیم کند. چگونگی خروج نیروهای خارجی از افغانستان یکی دیگر از محورهای این گفتگوهاست.

طالبان تا کنون هرنوع گفتگوی رسمی با کابل را رد کرده و دولت اشرف غنی را «عروسک» تحت کنترل آمریکا خوانده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان از برخی پیشرفت‌ها در دور ششم مذاکرات صلح با آمریکا خبر داد

طالبان: خروج نیروهای خارجی از افغانستان محور اصلی مذاکرات صلح قطر بود

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند