ظریف در دمشق: باید با کشورهای معتقد به حقوق بین‌الملل و نه قانون جنگل همکاری شود

ظریف در دمشق: باید با کشورهای معتقد به حقوق بین‌الملل و نه قانون جنگل همکاری شود
Copyright منبع عکس: ایسنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«به همین خاطر نیاز است کشورهای مترقی با هم همکاری داشته باشند؛ کشورهایی که به حقوق بین الملل متعهد هستند نه مثل آمریکا که به قانون جنگل پایبند است.»

آگهی

دو ماه پس از حضور پرحاشیه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در تهران، امروز (۲۷ فروردین ۱۳۹۸) محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران راهی دمشق شد و با وی دیدار کرد.

 درباره جزییات این دیدار هنوز خبری منتشر نشده است و برخی منابع خبری اعلام کردند که این ملاقات بدون حضور خبرنگاران رسانه‌ها انجام شده است.

پیش از این دیدار، آقای ظریف در بدو ورود به دمشق اعلام کرد که گفت‌وگوها بین مقامات عالی ایران و سوریه برای همکاری‌های دوجانبه شکل گرفته و نیاز است که همکاری‌های اقتصادی و همکاری در سایر حوزه‌ها پیگیری شود.

سفر وزیر امور خارجه ایران به سوریه یک روزه است و او بعد از ملاقات با مقام‌های سوری راهی ترکیه خواهد شد.

آقای ظریف در جمع خبرنگاران در پایتخت سوریه، به قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشاره کرد و گفت: «در پی پیروزی مردم سوریه بر تروریست‌هایی که توسط آمریکا حمایت می‌شدند، پاسخ آن را آقای ترامپ از طریق اعلام شناسایی غیرقانونی رژیم صهیونیستی در اشغال جولان از یک طرف و قرار دادن سپاه در لیست آمریکایی گروه‌های تروریستی از سوی دیگر نشان داد.»

وی این موضوع را نشان دهنده سیاست‌های آمریکا در حمایت از اسرائیل عنوان کرد و افزود: «این کار را آقای ترامپ به عنوان هدیه انتخاباتی برای آقای نتانیاهو انجام داد.»

طبق نوشته ایران آنلاین، ظریف همچنین در ادامه افزود: «به همین خاطر نیاز است کشورهای مترقی با هم همکاری داشته باشند؛ کشورهایی که به حقوق بین الملل متعهد هستند نه مثل آمریکا که به قانون جنگل پایبند است.»

وی یکی از محورهای گفت‌وگو با مقام‌های سوری را درباره به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل در بلندی‌های جولان توسط آمریکا عنوان کرد.

بیشتر بخوانید:

هرمیداس باوند: ایران در تحولات سوریه به حاشیه رانده خواهد شد

آخرین دیدار وزیر امور خارجه ایران از سوریه، حدود شش ماه پیش یعنی در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۷ بود.

این سفر در حالی انجام می‌شود که بشار اسد ۲۵ فوریه ۲۰۱۹ در سفری کم سابقه، هشت سال بعد از اعتراض‌های ۲۰۱۱ در این کشور، به ایران سفر کرده بود و با رهبر جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهوری دیدار داشت اما در این ملاقات‌ها با وجود حضور پررنگ قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اما از وزارت امور خارجه ایران کسی حضور نداشت.

شامگاه همان روز ، محمد جواد ظریف از مقام خود استعفا داد که بسیاری دلیل این استعفا را حضور نداشتن وی در سفر اسد به تهران عنوان می‌کنند. این استعفا در نهایت مورد قبول حسن روحانی رئیس جمهوری ایران قرار نگرفت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله شبانه اسرائیل به «مرکز موشکی ایران» در سوریه

بازگشت سربازان افغان تحت امر ایران از جنگ سوریه

ارتش سوریه از حمله هوایی اسرائیل به شهر حلب خبر داد