هلال احمر ایران از یک عضو سابق سپاه شکایت می‌کند

هلال احمر ایران از یک عضو سابق سپاه شکایت می‌کند
Copyright خبرگزاری فارس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ما هلال احمری‌هایی بودیم که برای آموزش نظامی نیروهای مجاهدین [به بوسنی] رفته بودیم.»

آگهی

گفته‌های یک عضو سابق سپاه درباره جنگ بوسنی واکنش جمعیت هلال احمر ایران را در پی داشت.

سعید قاسمی از اعضای سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه اینترنتی رودررو درباه جنگ بوسنی گفت: «ما هلال احمری‌هایی بودیم که برای آموزش نظامی نیروهای مجاهدین [به بوسنی] رفته بودیم.»

وی در این گفت‌وگو در پاسخ به سوال مجری برنامه که از او خواسته بود بیشتر درباره حضورش در جنگ بوسنی توضیح دهد به سال ۱۳۷۱ اشاره کرد که حسین الله کرم، عضو دیگر سپاه از او خواست که به بوسنی برود و او این درخواست را قبول کرد.

او در این برنامه ویدئویی اینترنتی می‌گوید چون آمریکایی‌ها در کتاب‌های خود نوشته‌اند بنابراین وقت آن است که او هم بگوید که در پوشش جمعیت هلال احمر در بوسنی حضور داشت.

آقای قاسمی در بخشی دیگر به حضور نیروهای القاعده در این جنگ و همکاری با آن‌ها اشاره کرد و گفت: «القاعده‌ای‌ها در بوسنی استیل ما شامل سربند و پرچم گرفته بودند.»

وی مدت حضور خود در بوسنی را کمتر از یکسال عنوان کرد که بعد از آن هم دچار بیماری‌های روانی شد.

قاسمی در این گفت‌وگو اشاره می‌کند که نظام جمهوری اسلامی قرار بود از نیروهای بوسنی در این جنگ پشتیبانی کند، سلاح بفرسد و آموزش نظامی دهد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هلال احمر ایران: شکایت می‌کنیم

بعد از انتشار این بخش از گفته‌های عضو سابق سپاه، هلال احمر ایران در اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که از سعید قاسمی به مراجع قضایی شکایت می کند.

این نهاد در اطلاعیه خود تاکید کرده است که هلال احمر هیچ گاه اجازه استفاده از نشان‌واره و لباس خود را به نیروهای نظامی نمی‌دهد.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: «این نهاد بین‌المللی طبق کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو در مخاصمات مسلحانه بی‌طرف است، زیرا کار مهمی به نام حمایت از انسانیت و کمک به افراد غیرنظامی دارد.»

هلال احمر ایران تاکید کرده است که اگر فرد یا نهادی از نشان و لباس هلال احمر در مسیری مغایر با اهداف و اصول این نهاد بین المللی سوءاستفاده کرده، قطعا بدون اجازه و هماهنگی این جمعیت بوده است که اگر قرار بر هماهنگی و اجازه هم باشد، قطعا اجازه چنین اقدامی داده نمی‌شود.

در انتهای این اطلاعیه که نسخه‌ای از آن هم در حساب کاربری توییتری هلال احمر منتشر شده، آمده است: «بدین ترتیب به دنبال اقرار سعید قاسمی، از فرماندهان سابق نظامی به استفاده از پوشش هلال احمر برای اهداف نظامی در زمان جنگ بوسنی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از وی به مراجع قضایی شکایت کرده و حق پیگیری این موضوع را تا زمان رسیدن به نتیجه برای خود محفوظ می داند.»

جنگ بوسنی، جنگی مسلحانه و بین‌المللی بود که از آوریل ۱۹۹۲ با اعلام استقلال جمهوری بوسنی و هرزگوین از یوگسلاوی آغاز شد. مسلمانان بوسنی با صرب‌های جمهوری بوسنی (معروف به صربسکا) درگیر شدند و این نبرد با دخالت نظامیان جمهوری یوگسلاوی و همچنین کروواسی شدت گرفت.  جنگ بوسنی که قسمتی از جنگ بالکان به شمار می‌رود با امضای توافق دیتون در سال ۱۹۹۵ پایان یافت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاسخ صلیب سرخ جهانی؛ آیا حساب‌های هلال احمر ایران بسته شده است؟

گفتگو با دبیرکل هلال احمر سوریه درباره بحران بشردوستانه در این کشور

گزارش صلیب سرخ و هلال احمر از فجایع انسانی؛ چرا نمی توان به همه افراد مصیبت دیده کمک کرد؟