افزایش بی‌سابقه تقاضای پناهندگی در اروپا از کشورهای ونزوئلا، کلمبیا و نیکاراگوئه

افزایش بی‌سابقه تقاضای پناهندگی در اروپا از کشورهای ونزوئلا، کلمبیا و نیکاراگوئه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۶۸۶ نفر از اتباع افغانستان در فوریه ۲۰۱۹ وضعیت پناهندگی و به ۷۲۸ نفر دیگر، حفاظت جانبی اعطا شد.

آگهی

در سال جاری میلادی، تعداد شهروندان چند کشور آمریکای لاتین که از کشورهای اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی کردند به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش داشته است.

تعداد متقاضیان پناهندگی شهروندان کشورهای ونزوئلا، کلمبیا و نیکاراگوئه در ماه فوریه ۲۰۱۹ از تعداد متقاضیان پناهندگی شهروندان کشور افغانستان نیز گذر کرد و به تعداد متقاضیان پناهندگی از کشور سوریه (۵،۳۹۳ پرونده تقاضای پناهندگی در ماه فوریه ۲۰۱۹) نزدیک شد.

دفتر اروپایی حمایت از پناهندگی در گزارش مفصلی آخرین آمار درخواست‌های پناهندگی و وضعیت پرونده‌های پناهجویان در اتحادیه اروپا را اعلام کرده است.

طبق این گزارش در ماه فوریه ۲۰۱۹ در حدود ۵۷ هزار پرونده تقاضای پناهندگی در کشورهای اتحادیه اروپا ثبت شده است که بیشترین تقاضا از تبعه کشورهای سوریه، ونزوئلا، افغانستان، عراق و نیجریه بوده است. در همین ماه به ۴۶ هزار پرونده پناهندگی (که در ماه‌ها یا سال‌های گذشته ثبت شده است) رسیدگی و به ۳۶٪ از درخواست متقاضیان، وضعیت پناهندگی اعطا شد. با این‌حال، طبق آخرین گزارشات در حدود ۴۵۰ هزار و ۴۰۰ از پناهجویان هنوز در انتظار بررسی پرونده خود به سر می‌برند.

بیشتر بخوانید: کاخ سفید می‌خواهد پناهجویان را به «شهرهای پناه‌ دهنده» منتقل کند

۳،۹۹۵ نفر تبعه کشور ونزوئلا در ماه فوریه سال جاری تقاضای پناهندگی داده‌اند که در مقایسه با سال گذشته سه برابر افزایش یافته است. شهروندان ونزوئلا اگر دارای گذرنامه معتبر بیومتریک باشند می‌توانند بدون درخواست ویزا در کشورهای حوزه شنگن سفر کنند. در حدود ۳۳،۸۰۰ تبعه کشور ونزوئلا در کشورهای مختلف اروپایی در انتظار پاسخ و رسیدگی به پرونده‌های تقاضای پناهندگی خود هستند که بر این تعداد هر روز اضافه می‌شود.

۳،۱۹۰ نفر از شهروندان کشور افغانستان در ماه فوریه ۲۰۱۹ در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا برای اولین بار تقاضای پناهندگی دادند. در همین ماه ۱،۶۲۷ پناهجویان افغانستان که در سال‌های گذشته پرونده تشکیل داده بودند، جواب منفی دریافت کردند. این در حالی است که به ۶۸۶ نفر از متقاضیان با تابعیت افغانستان، وضعیت پناهندگی و به ۷۲۸ نفر حفاظت جانبی اعطا شد.

حفاظت جانبی به پناهجویانی اعطا می شود که واجد شرایط پناهندگی نبوده‌اند اما اگر به کشور خود بازگردند، در معرض خطر یا آسیب قرار خواهند گرفت.

در ماه فوریه ۲۰۱۹ در حدود ۱،۷۴۶ نفر شهروند ایرانی در کشورهای اتحادیه اروپا برای اولین بار تقاضای پناهندگی کرده‌اند. ۱۸۲ نفر نیز برای چندمین بار پرونده درخواست پناهندگی خود را ارائه کرد‌ند. در همین ماه تقاضای پناهندگی ۱،۱۹۲ نفر از شهروندان ایرانی که پیش از این پرونده تشکیل داده‌ بودند، رد شد و به ۶۸۴ نفر وضعیت پناهندگی اعطا شد.

بیشتر بخوانید:

قاچاق پناهجو به بریتانیا در تابوت

بلژیک؛ گزارش یورونیوز از محاکمه شهروندانی که به پناهجویان کمک کردند

«اروپا در برابر بحران پناهجویان، چشم‌انداز بلندمدت سیاسی ندارد»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیکاراگوئه مجوز ورود سفیر جدید آمریکا به «ماناگوآ» را لغو کرد

سازمان ملل: ۴ میلیون ونزوئلایی در ۴ سال از کشورشان فرار کرده‌اند

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد