اعلام حالت فوق‌العاده در آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل خطر مَد شدید

اعلام حالت فوق‌العاده در آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل خطر مَد شدید
اعلام حالت فوق‌العاده در آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل خطر مَد شدید Copyright ایرنا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شدت مد در نیمه ماه قمری و هنگام کامل شدن ماه، بیشتر از مدهای عادی است که به مد اکبر معروف است. در این حالت به دلیل بالا آمدن بیش از حد آب دریا، احتمال بازگشت آب از دریا به درون رودخانه و نهرها و طغیان آنها زیاد است.

آگهی

استانداری خوزستان به دلیل خطر وقوع مَد اکبر در آبادان، خرمشهر و شادگان حالت فوق‌العاده اعلام کرد. کورش مودت، سرپرست فرمانداری خرمشهر روز جمعه ۳۰ فروردین با اعلام این خبر گفت حالت فوق‌العاده در این شهرها به دلیل احتمال آبگرفتگی بر اثر مد شدید اعلام شده است. 

شدت مد در نیمه ماه قمری و هنگام کامل شدن ماه، بیشتر از مدهای عادی است که به مد اکبر معروف است. در این حالت به دلیل بالا آمدن بیش از حد آب دریا، احتمال بازگشت آب از دریا به درون رودخانه و نهرها و طغیان آنها زیاد است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از کورش مودت نوشت: «با توجه به این که از روز شنبه تا سه‌شنبه آینده احتمال بالا آمدن آب و مد اکبر داشته باشیم به همین منظور تمام تدابیر لازم برای رویارویی با هرگونه افزایش حجم آب در اروند رود و کارون انجام شده است.»

وی همچنین گفته است: «تقویت سیل‌بندهای روستاهای غرب کارون در خرمشهر ادامه دارد و برای مقابله با مد اکبر آمادگی کامل داریم.»

بیشتر بخوانید:

اندکی پیشتر، فرماندار ویژه آبادان نیز از اعلام وضعیت هشدار در این شهر خبر داده بود. سید زین‌العابدین موسوی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که به دلیل مد غیر طبیعی و بالا آمدن سطح آب رودخانه اروند رود، از امروز در شهرستان آبادان وضعیت فوق العاده اعلام می‌شود. وی در مورد اقدام پیشگیرانه برای مواجهه با این خطر گفت که دهانه نهرهایی که اطراف آنها منزل مسکونی وجود دارد بسته می‌شود تا مانع ورود روان آب ها در سطح شهر و روستاهای اطرف شود.

فرماندار ویژه آبادان همچنین نسبت به تکرار مد اکبر به مردم حاشیه رودخانه‌های اروند و بهمنشیر هشدار داد.

سیلاب ناشی از طغیان رودخانه کارون تاکنون موجب آب گرفتگی برخی شهرها و روستاهای پایین دست این رودخانه در خوزستان شده است. طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون تاکنون سبب آبگرفتگی بیش از ۲۷۰ روستا در خوزستان شده و حدود ۴۰۰ هزار نفر در معرض خطرات ناشی از این سیلاب قرار گرفتند.

به نوشته ایرنا، مناطقی از ۱۲ شهرستان خوزستان گرفتار سیلاب بوده و ۱۳ روستای غرب کارون در حوزه شهرستان خرمشهر نیز به دلیل اسکان در ساحل رودخانه کارون همچنان جزو مناطق پر خطر هستند.

پیش‌بینی افزایش بارندگی در کشور و افت دما در شمال

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ایران از ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه ۲ اردیبهشت خبر داد. احد وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «امروز جمعه ۳۰ فروردین شدت بارش در شمال آذربایجان شرقی، برخی نقاط استان‌های اردبیل، گیلان، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، شمال شرق خوزستان خواهد بود.»

وی با اشاره به این که فردا ۳۱ فروردین بارش به طور متناوب در مناطق ذکر شده به جز شرق کشور ادامه دارد و به تدریج از اوایل شب بارش در شمال غرب و غرب کشور کاهش می‌یابد، تصریح کرد: «شدت بارش طی فردا در اردبیل، نیمه شمالی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، گیلان، شرق گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی است.»

به گفته وظیفه طی امروز و فردا ۳۰ و ۳۱ فروردین بارش در مناطق کوهستانی و سردسیر به صورت برف و باران است.

وی با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه ۲ اردیبهشت گفت که این سامانه تقریبا به تدریج سراسر کشور را فرا گرفته و طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۲ و ۳ اردیبهشت کاهش محسوس دما برای نیمه شمالی کشور پیش‌بینی می‌شود.

دسترسی آسان به اخبار روز جهان با اپلیکیشن یورونیوز

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فاجعه متروپل آبادان؛ شمار قربانیان شناسایی شده به ۲۹ نفر رسید و به «معترضان شلیک» شد

سکوت رهبر ایران در مورد حادثه آبادان؛ شمار قربانیان ریزش ساختمان متروپل به ۱۶ نفر رسید

وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها در استان مازندران ایران دست‌کم ۲ کشته و ۲ مفقود برجای گذاشت