انتخابات پارلمان اروپا؛ اهمیت رای‌گیری پیش رو در چیست؟

انتخابات پارلمان اروپا؛ اهمیت رای‌گیری پیش رو در چیست؟
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخابات پارلمان اروپا از ۲۳ تا ۲۶ مه برگزار می‌شود، این بار انتخابات اهمیت بیشتری برای ساکنان قاره سبز دارد.

آگهی

 نتیجه یک نظرسنجی در مورد انتخابات پارلمانی اروپا نشان می دهد که گروه های منتقد اتحادیه اروپا موفق به افزایش کرسی های خود خواهند شد اما با این حال احزاب طرفدار این اتحادیه اکثریت خود را حفظ خواهند کرد.

در این گزارش تلاش شده است برخی از ابعاد انتخابات پیش رو مورد بررسی قرار گیرد.

چه کسانی رای می دهند؟

حدود ۴۰۰ میلیون نفر در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا از روز ۲۳ مه تا ۲۶ مه (دوم تا پنجم خرداد) در انتخابات پارلمان اروپا می توانند رای بدهند. این رقم شامل ۵۰ میلیون رای دهنده بریتانیایی می شود. این در حالی است که بریتانیا طبق برنامه قبلی قرار بود روز ۲۹ مارس (نهم فروردین) از اتحادیه اروپا خارج شود. اکنون با تعویق برکسیت رای دهندگان بریتانیایی نیز برای انتخاب نمایندگان خود در پارلمان آینده اروپا پای صندوق های رای می روند.

رای دهندگان بریتانیایی ۷۳ نماینده خود را در پارلمان اتحادیه اروپا انتخاب خواهند کرد. این در حالی است که این نمایندگان ممکن است چند هفته پس از آغاز به کار پارلمان جدید اروپا مجبور شوند به دلیل برکسیت از سمت نمایندگی کنار بروند.

رای دهندگان اروپایی ۷۵۱ نماینده پارلمان اروپا را انتخاب می کنند. اعضای پارلمان اروپا نیمی از وقت خود را در بروکسل و نیمی دیگر را در محل پارلمان در شهر استراسبورگ می گذرانند.

کشور مالت با شش کرسی کمترین و آلمان با ۹۶ نماینده بیشترین نماینده را در پارلمان اروپا خواهند داشت.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

عکس از آرشیو

اهمیت انتخابات پیش رو در چیست؟

موضوعات مطرح در کارزار انتخاباتی پیش رو شامل مخارج اتحادیه اروپا، تغییرات آب و هوایی و حقوق کارگران و کارمندان می شود.

با این حال گروهی از مخالفان اتحادیه اروپا امیدوارند که بتوانند این انتخابات را به نوعی «همه پرسی» در مورد اتحادیه اروپا تبدیل کنند.

بسیاری از ملی گرایان در سراسر اتحادیه اروپا از افزایش ورود پناهجویان به کشورهای عضو ابراز نگرانی می کنند. این در حالی است که طرفداران اتحادیه اروپا بر لزوم همکاری بین کشورهای عضو برای پذیرش پناهجویان و کنترل مرزها تاکید می کنند.

از سوی دیگر برخی بر این باور هستند که انتخابات پارلمان اروپا در بریتانیا می تواند «همه پرسی دومی در مورد برکسیت» باشد. پیروزی هواداران برکسیت در بریتانیا می تواند منجر به تسریع روند خروج این کشور شود. این در حالی است که مخالفان برکسیت امیدوارند پیروزی آنها در انتخابات پارلمان اروپا بتواند مانع از اجرای برکسیت شود.

آیا احزاب اروپایی وجود دارند؟

هشت فراکسیون اکنون در پارلمان اروپا وجود دارد. ائتلاف احزاب راست میانه اروپا (PPE) اکنون ۲۹ درصد کرسی ها را در اختیار دارد و اغلب با همکاری ائتلاف احزاب چپ میانه (با ۲۵ درصد کرسی ها) و لیبرال های میانه رو (۹ درصد) به اکثریت دست می یابد. دو فراکسیون ضد اتحادیه اروپا حدود ۱۰ درصد کرسی های پارلمان را در اختیار دارند.

این در حالی است که رای دهندگان اروپایی اغلب براساس موضوعات ملی در انتخابات پارلمان اروپا رای می دهند. آنها همچنین براساس میزان رغبت به احزاب کشورشان در انتخابات پارلمان اروپا شرکت می کنند.

عکس از رویترز

آیا حضور نمایندگان بریتانیا در پارلمان آینده می تواند مشکل آفرین باشد؟

برخی از مقامات اتحادیه اروپا بر این باور هستند که انتصاب های پساانتخاباتی در اتحادیه اروپا باید تا زمان خروج نمایندگان بریتانیا از پارلمان به تعویق بیافتد. آنها دلیل این امر را جلوگیری از زیر سوال رفتن مشروعیت تصمیمات پارلمان آینده و مقامات اتحادیه اروپا عنوان می کنند.

حضور نمایندگان بریتانیا در پارلمان آینده اروپا به سود منتقدان اتحادیه اروپا، سبزها و سوسیالیستها خواهد بود. این در حالی است که ائتلاف راست میانه به دلیل خروج حزب محافظه کار بریتانیا از این ائتلاف، از حضور نمایندگان این کشور در پارلمان آینده متضرر خواهد شد.

شرکت بریتانیا در انتخابات پارلمان اروپا منجر شده است که اتحادیه اروپا توزیع ۲۷ کرسی از ۷۳ کرسی بریتانیا بین کشورهای دیگر را به تعویق بیاندازد.

به عنوان مثال فرانسه ۷۹ عضو پارلمان اروپا را انتخاب خواهد کرد. این رقم پنج کرسی بیشتر از کرسی های کنونی فرانسه در پارلمان اروپا است. اما این پنج نماینده فرانسه تا زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نمی توانند به عضویت پارلمان اروپا در آیند.

با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شمار نمایندگان پارلمان اروپا به ۷۰۵ نفر کاهش خواهد یافت.

آگهی
عکس از رویترز

آیا برنده انتخابات اداره اتحادیه اروپا را در دست می گیرد؟

جانشین ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا از سوی شورای اروپا به پارلمان پیشنهاد خواهد شد. گروهی از نامزدهای عضویت در پارلمان اروپا وعده داده اند که بر شورای اروپا فشار خواهند آورد تا جانشین ژان کلود یونکر نامزد حزب برنده در انتخابات پارلمان باشد. 

این در حالی است که گروهی از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با این ایده مخالفت کرده اند.

پارلمان اروپا این اختیار را دارد تا با نامزد معرفی شده از سوی شورای اروپا مخالفت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان اروپا در پی حذف هزینه گزاف جابجایی‌ها میان بروکسل و استراسبورگ

نتایج یک نظرسنجی: ۴۳ درصد اروپایی‌ها نگران قدرت گرفتن احزاب عوام‌گرا هستند

گفت‌وگویی با سسیلیا مالمستروم کمیسر تجارت اتحادیه اروپا