تعلیق همکاری امنیتی لیبی با فرانسه؛ الیزه حمایت از خلیفه حفتر را رد کرد

فائز سراج نخست وزیر لیبی به همراه ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و خلیفه حفتر
فائز سراج نخست وزیر لیبی به همراه ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و خلیفه حفتر Copyright آرشیو رویترز، ژوییه ۲۰۱۷
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«تمام روابط بین وزارت کشور لیبی با طرف فرانسوی را به دلیل موضع پاریس در حمایت از حفتر جنایتکار به حالت تعلیق در می‌آوریم.»

آگهی

لیبی پس از متهم کردن پاریس به حمایت از نیروهای نظامی وابسته به خلیفه حفتر، همکاری امنیتی خود با فرانسه را تعلیق کرد. در مقابل کاخ الیزه ادعای دخالت در این کشور را تکذیب کرد و خواهان یک راه حل سیاسی در لیبی شد.

فرانسه روز پنجشنبه اتهام‌های وزارت کشور لیبی مبنی بر حمایت از خلیفه حفتر را رد کرد. نیروهای وفادار به خلیفه حفتر سوم آوریل (۱۴ فروردین) با شعار «رهاندن کشور از چنگال تروریسم» پیشروی به سمت شهر طرابلس را آغاز کردند.

وزارت کشور لیبی در طرابلس پایتخت این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمام روابط بین این وزارتخانه و طرف فرانسوی به دلیل موضع فرانسه در حمایت از حفتر جنایتکار تعلیق می‌کند.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

این در حالی است که یک مقام وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به این موضوع گفت: «این ادعا از جانب طرابلس ناامیدکننده و کاملا بی‌اساس است.»

از سوی دیگر کاخ ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از دولت رسمی لیبی تحت نخست وزیری فائز سراج حمایت می‌کند. پاریس همچنین خواهان میانجیگری سازمان ملل در لیبی برای پیدا کردن یک راه حل سیاسی جامع شد.

فرانسه در سال‌های اخیر به آموزش نیروهای امنیتی مرتبط با دولت طرابلس شامل نیروهای پلیس و گارد ریاست جمهوری کمک کرده است.

رویترز
حرکت اعضای ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر به سمت طرابلسرویترز

بیشتر بخوانید:

خلیفه حفتر از نظامیان بلندپایه نزدیک به معمر قذافی، رهبر سابق لیبی بود که در جریان اعتراضات این کشور از سرهنگ قذافی جدا شد و رهبری بخشی از مخالفان را برعهده گرفت. او از زمان فروپاشی دولت قذافی تاکنون در شرق لیبی فعال است و تلاش می‌کند با ساقط کردن دولت در طرابلس، کنترل کامل لیبی را در دست بگیرد. نیروهای خلیفه حفتر در شرق لیبی مستقرند و کنترل بنغازی را در اختیار دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معمای موشک‌های آمریکایی کشف شده در پایگاه نیروهای خلیفه حفتر در لیبی حل شد

نبرد خانه به خانه در جنوب طرابلس؛ هشدار سازمان ملل نسبت به وخامت اوضاع انسانی

سخنگوی ارتش ملی لیبی به یورونیوز: اروپایی‌ها نگران غیرنظامیان نباشند