مجسمه‌های نوتردام؛ شیطانی، غیراخلاقی یا محافظ خیر در برابر شر؟

مجسمه‌های نوتردام؛ شیطانی، غیراخلاقی یا محافظ خیر در برابر شر؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار این عکس‌ها و نوشتن عباراتی چون «لانه شیطان» و «معبد همجنس‌گرایی» به پرسشهایی در این باره دامن زده‌اند.

آگهی

موجی از عکس‌های عجیب منسوب به کلیسای نوتردام پاریس در روزهای اخیر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. برخی از کابران مدعی‌اند شماری از این مجمسه‌ها از آن شیاطین بوده و برخی نیز مدعی شده‌اند این مجسمه‌ها «بهت‌آور»، «شیطانی» و حتی «غیراخلاقی» هستند.

اما ماجرا از چه قرار است؟

حدود ۵۰ تصویر از مجسمه‌های مختلف روی شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، که عمدتا متعلق به حساب‌های کاربری غرب آفریقا بوده‌اند منتشر شده است. کاربرانی از کشورهای توگو، جمهوری آفریقای مرکزی، ساحل عاج و کامرون با انتشار این عکس‌ها و نوشتن عباراتی چون «لانه شیطان» و «معبد همجنس‌گرایی» به پرسش‌هایی در این باره دامن زده‌اند.

به نوشته وبسایت آبزرور دست‌کم دو تصویر چالش‌برانگیز از این میان هیچ ربطی به کلیسای نوتردام ندارند. یکی از این تصاویر عکس مجسمه‌ای‌ است بر دیوار بیرونی کلیسایی در کلن که پایه مجسمه‌ای را نشان می‌دهد که به شکل مردی است که آلت تناسلی خود را به دهان برده است.

این مجسمه که مجسمه اسقف اعظم قرن سیزدهم این کلیسا بر آن قرار گرفته در اصل برای به تصویر کشیدن این امر بوده که این قدیس بر امیال دنیوی غالب آمده و به عبارتی میل جنسی را «زیر پا گذاشته» است.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تصویر دیگر که مربوط به مجسمه‌ای می‌شود که جماع یک نیم‌انسان نیم‌حیوان با یک بز را نشان می‌دهد در اصل تصویر، خدایگان یونانی-رومی می‌شود که در موزه پاپیری شهر ناپل ایتالیا نگهداری می‌شود.

تصویری از مجسمه موجود در موزه پاپیری در ناپل ایتالیا

«گارگوی‌ها» یا مجسمه‌های محافظ در قرون وسطی ساخته و برای محافظت از شر بر سر و بام کلیساها نصب می‌شدند. باور به دفع شر با نمایش آن یکی باوری ریشه‌دار در تمدن‌های باستانی بوده است که در درازای قرون به کلیسا نیز راه‌ یافته است.

برخی روان‌شناسان نظیر مورگان اسکات پک، معتقدند نمایش عینی شر به شکل یک مجسمه در بیرون از کلیسا سبب می‌شده است فرد با نظارهٔ به بدی‌‌ موجود در روانِ خویش آگاه شود و به این ترتیب پیش از ورود به معبد برای ستایش و تزکیه افکار و امیال جسمانی را از ذهن خویش بیرون کند و آنها را برای زمان نیایش بیرون در بگذارد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا بازسازی ۵ ساله کلیسای نوتردام امکان‌پذیر است؟

انفجاری قوی در پاریس؛ ساختمانی در پایتخت فرانسه فرو ریخت

دست‌کم ۶۰ کشته در حمله به سالن کنسرت در نزدیکی مسکو؛ داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت