فرمانده جدید سپاه پاسداران کیست؟ آشنایی با افکار سیاسی حسین سلامی

فرمانده جدید سپاه پاسداران کیست؟ آشنایی با افکار سیاسی حسین سلامی
Copyright Fars
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتصاب فرمانده جدید سپاه پاسداران آنهم به فاصله کوتاه پس از تصمیم دولت آمریکا مبنی بر قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی پرسش‌های بسیاری را در ذهن تحلیلگران پدید آورده است.

آگهی

با حکم سید علی خامنه‌ای، سپاه پاسداران ایران از نخستین روز دومین ماه سال ۹۸، فرمانده جدیدی دارد. 

فرمانده‌ای که البته با این نهاد سیاسی - نظامی ایران بیگانه نیست. حسین سلامی در سال ۱۳۳۹ و در شهرستان گلپایگان در استان اصفهان متولد شد. او در آستانه انقلاب ۵۷ در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت قبول شد. دو سال پس از انقلاب و در ۲۰ سالگی، به نهاد تازه تاسیس سپاه پاسداران پیوست. 

او در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق از جمله فرماندهان سپاه بود که در مناطق مرزی حضور داشت. سلامی پس از پایان جنگ مسئولیت‌های مختلفی همچون معاون عملیات ستاد مشترک سپاه، فرماندهی نیروی هوایی سپاه و همچنین جانشین فرمانده کل سپاه را بر عهده داشته است. 

سلامی همچنین از سال ۸۸ تا ۹۸ به عنوان جانشین محمدعلی جعفری در سپاه حضور داشته است. 

اهمیت انتصاب سلامی وقتی  پررنگ‌تر می‌شود که به یاد بیاوریم،  دونالد ترامپ کمتر از یک ماه پیش سپاه پاسداران ایران را به عنوان نهادی تروریستی معرفی کرد. هرچند برخی از ناظران سیاسی بر این باورند که این تغییر در راس سپاه می‌تواند با سیاست جدید آمریکا تناسب داشته باشد، اما نگاهی به پیشینه فرماندهان پیشین این نهاد سیاسی - نظامی نشان می‌دهد که رهبر ایران عموما به مدت ده سال و طی دو دوره پنج ساله هر فرمانده سپاه را تعیین می‌کند و پس از آن فرد جدیدی را جایگزین نفر قبلی کرده است، هرچند قاعده دقیق و مشخص و مدت زمان معینی برای دوره هر فرمانده سپاه وجود ندارد.

**بیشتر بخوانید: **

به عنوان مثال بعد از درگذشت آیت‌الله خمینی در سال ۶۸، محسن رضایی همچنان تا سال ۷۶ در مقام فرمانده سپاه حضور داشت. در سال ۷۶ رهبر ایران یحیی رحیم صفوی را به عنوان جانشین رضایی منصوب کرد. آقای صفوی ۱۰ سال در این جایگاه حضور داشت تا اینکه محمدعلی جعفری در سال ۸۶ با حکم سید علی خامنه‌ای فرمانده کل جدید سپاه لقب گرفت. با اینکه انتظار بر این بود در سال ۹۶ و بعد از پایان دوره ده ساله جعفری، رهبر ایران فرمانده جدیدی را برای کنترل این نهاد منصوب کند، این اتفاق حدود ۳ سال به تعویق افتاد. 

البته محمدعلی جعفری در تیرماه سال ۹۶ در پاسخ به شبهاتی که در رابطه با طولانی شدن دوره فرماندهی او مطرح شده بود، پاسخ داد: «حداقل برای مدت سه سال دیگر به خدمت در این پست ادامه خواهم داد.» 

از سوی دیگر در حکم آقای خامنه‌ای خطاب به محمدعلی جعفری برای قرارگاه خاتم‌الانبیا به این نکته اشاره شده که جعفری خود به فعالیت در حوزه فرهنگی و جنگ نرم علاقه داشته است. نکته‌ای که می‌تواند این باور را به ذهن متبادر سازد که شخص محمدعلی جعفری علاقه‌مند بوده از پست فرماندهی کل سپاه پاسداران کنار رود. 

به هر ترتیب  در اول اردیبهشت ۹۸ دوران فرماندهی جعفری بعد از گذشت ۱۱ سال و ۷ ماه به پایان رسید. او حالا بعد از محسن رضایی که ۱۶ سال این مقام را در اختیار داشت، نام خود را به عنوان پرسابقه‌ترین فرمانده تاریخ سپاه پاسداران ثبت کرده است. 

نگاه سیاسی فرمانده جدید

شاید مهمترین موضوع در سیاست داخلی به انتخابات مناقشه برانگیز سال ۸۸ باز گردد. جایی که تحلیلگران برای ارزیابی دیدگاه سیاسی افراد به اظهارنظرهای آنان در این خصوص مراجعه می‌کنند. حسین سلامی همچون دیگر فرماندهان سپاه، موضع تندی نسبت به حوادث سال ۸۸ داشته است. 

او در ۹ دی ماه سال ۹۷ در این رابطه می‌گوید: 

«فتنه ۸۸ نقطه متراکم توطئه‌هایی بود که دشمنان برای ایران اندیشیده بودند. جنگ به جای بیابانها به خیابان‌ها کشیده شده بود و دشمن فکر می‌کرد می‌تواند ملت را از دستاوردها و رهبرشان جدا کند. فتنه ۸۸ از جنگ تحمیلی خطرناک‌تر بود زیرا دشمن همه هویت، آگاهی و آزادی ملت ایران را نشانه رفته بود.»
حسین سلامی

حسین سلامی همواره نگاه تندی هم نسبت به اسرائيل داشته و در اکثر مواقع به تل آویو هشدار داده که مراقب رفتارش باشد. در یکی از موارد اخیر، او در ۱۴ بهمن ۹۷ در یک سخنرانی به اسرائيل هشدار می‌دهد که دست از پا خطا نکند. 

«ما به اسرائيل هشدار می‌دهیم که دچار خطا نشوند، چرا که اگر خطا کنند قطعا از صفحه روزگار محو می‌شوند. همه مناطق شهرک نشین آنها به اندازه دو عملیات فتح المبین و بیت المقدس ماست.»
حسین سلامی

سلامی همچون دیگر فرماندهان سپاه پاسداران نگاه آمریکا ستیزانه شدیدی دارد. او در ۱۴ دی ماه ۹۷ در یک سخنرانی ، پیشبینی کرده بود که قدرت آمریکا در حال فروپاشی است. 

این ملت آنقدر سر آمریکا را به چکش زده که نه تنها قدرت نظامی آنها بلکه عقل سیاسی آنها به زوال رفته است. آمریکا در آستانه فروپاشی قدرت است و این برگرفته از سنت الهی است. ۷ تریلیون دلار خرج کرده‌اند، جز متحد شدن ملت‌های مسلمان بر محور امام و ولایت نتیجه‌ای برای آنها نداشته است.»
حسین سلامی

او همچنین ۱۲ آبان ۹۷ و در یک برنامه تلویزیونی در خصوص سیاست خارجی ایران نظریه مقاومت را بهترین گزینه می‌داند. 

«در داخل کشور، یک نظریه می‌گوید سازش و یک نظریه می‌گوید مقاومت، تجربه به ما می‌گوید که مقاومت در برابر آمریکا بهترین گزینه است. آمریکا هرچه بیشتر ما را تحریم کند، پیشرفت ما بهتر و بیشتر خواهد بود.»
حسین سلامی

هرچند همزمانی این انتصاب با تصمیم دونالد ترامپ در خصوص قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی می‌تواند حضور سلامی را معنادارتر کند، اما به نظر می‌رسد با توجه به سپری شدن دوره ده ساله محمدعلی جعفری، تحلیل نگاه سیاسی سلامی و همچنین حضور ده ساله او به عنوان معاون فرمانده کل سپاه، انتظار تغییرات اساسی و جدی در سیاست‌های سپاه پاسداران قدری دور از ذهن می‌نماید.  

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هوشنگ اميراحمدی به يورونيوز: تغيير فرمانده سپاه به زيان اين نهاد تمام مي‌شود

نیروی دریایی ایران برای رزمایش قریب‌الوقوع با روسیه و چین آماده می‌شود

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند