واکنش مسکو به انتخابات اوکراین: پیروزی زلنسکی فرصتی برای بهبود روابط است

 نخستین واکنش مسکو به انتخابات اوکراین
نخستین واکنش مسکو به انتخابات اوکراین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنها تجربه آقای زلنسکی در امر سیاست که برخی از رسانه های از وی به عنوان «ترامپ اوکراین» نام می برند به بازی در نقش یک استاد تاریخ در یک سریال تلویزیونی خلاصه می شود که به ناگهان بر مسند ریاست جمهوری قرار می گیرد.

آگهی

دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه پیروزی ولودیمیر زلنسکی در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین را فرصتی مناسب برای بهبود روابط میان مسکو و کی یف قلمداد کرد.

نخست وزیر روسیه در نخستین واکنش یک مقام دولتی روسیه به انتخاب ولودیمیر زلنسکی، کمدین مشهور اوکراینی که به تازگی پا به سیاست گذاشته است با انتشار مطلبی بر روی شبکه اجتماعی فیس بوک تصریح کرد: «این یک شانس خوب برای بهبود روابط (اوکراین) با کشور ما است.»

آقای مدودف در عین حال تصریح کرده است که قصد «رویاپردازی» در باره ولودیمیر زلنسکی را ندارد اما اطمینان دارد که رئیس جمهوری جدید اوکراین بدون هیچ شک و تردیدی همان موضعی را در قبال روسیه در پیش خواهد گرفت که پیشتر در طول مبارزات انتخاباتی از آن بهره برده بود.

به اذعان نخست وزیر روسیه نتیجه انتخابات در اوکراین از خواستی روشن و صریح برای اتخاذ رویکردی جدید پرده برداشته است که می تواند به حل مسائل و مشکلات این کشور کمک شایانی کند.

آقای زلنسکی که بر اساس نتایج غیر رسمی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اوکراین با کسب ۷۳ درصد آرا پیروزی نهایی را از آن خود کرده است پیش از این اعلام کرده بود در صورت به دست گرفتن قدرت اجرایی فرایند صلح در کشورش را با مشارکت روسیه آغاز خواهد کرد.

پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین که برای تمدید ماموریت خود در انتخابات روز یکشنبه با ولودیمیر زلنسکی رقابت می کرد با کسب ۲۵ درصد آراء عرصه را به رقیب واگذار و رسما به شکست خود در انتخابات اعتراف کرد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس آخرین گزارش ها امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه یکی از نخستین رهبران کشورهای غربی بود که در تماسی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را به وی تبریک گفت.

فرانسه به همراه آلمان از جمله بانیان و حامیان فرایند صلح در شرق اوکراین به شمار می روند که تنش ها و درگیری های خونین با جدایی طلبان هوادار روسیه در این منطقه طی پنج سال گذشته بیش از سیزده هزار کشته برجای گذاشت است.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اوکراین نشان داد که مردم این کشور پنج سال پس از انقلاب میدان که با سرکوب های خونین همراه بود اینبار با آرامش و اتخاذ راه کاری برآمده از دمکراسی در پی برگرداندن روند سیاسی در کشورشان هستند.

استقبال اتحادیه اروپا از نتیجه انتخابات اوکراین

این نشانه ای است که اتحادیه اروپا نیز در واکنش به انتخابات اوکراین بر آن صحه گذاشته است. مسئولان بلند پایه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ضمن استقبال از پیروزی ولودمیر زلنسکی، پایبندی و تعهد به ارزش های دمکراسی را مهمترین نتیجه انتخابات در اوکراین قلمداد کردند.

بر این اساس دونالد توسک و ژان کلود یونکر، روسای شورا و کمیسیون اروپا در پیامی خطاب به آقای زلنسکی بر «پایبندی قوی مردم اوکراین به دمکراسی و حاکمیت قانون در طول برگزاری فرایند انتخابات ریاست جمهوری» تاکید و از آن ابراز خرسندی کردند.

تنها تجربه آقای زلنسکی در امر سیاست که برخی از رسانه های از وی به عنوان «ترامپ اوکراین» نام می برند به بازی در نقش یک استاد تاریخ در یک سریال تلویزیونی خلاصه می شود که به ناگهان بر مسند ریاست جمهوری قرار می گیرد.

نخستین تحلیل ها از پیروزی آقای زلنسکی حکایت از آن دارد که وعده های وی در مبارزه با فساد مالی و اداری، شتاب دادن به اصلاحات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و نیز مطالبه تغییرات و اصلاحات در ساختار سیاسی و اقتصادی اوکراین به خوبی کارساز واقع شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست پاریس؛ روسیه و اوکراین در مورد آتش‌بس و تبادل اسرا به توافق رسیدند

زلنسکی: پارلمان اوکراین را منحل می‌کنم

همسر رئیس‌جمهور جدید اوکراین خانه‌ای مجلل را به نصف قیمت خریده است