پمپئو: فروش نفت ایران باید به صفر برسد؛ فرمانده جدید سپاه فرقی با بقیه‌شان ندارد

پمپئو: فروش نفت ایران باید به صفر برسد؛ فرمانده جدید سپاه فرقی با بقیه‌شان ندارد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که معافیت‌‌ ۶ ماهه هشت کشور از شمول تحریم خرید نفت ایران با اتمام در دوم ماه مه(۱۲ اردیبهشت ماه) تمدید نخواهد شد.

آگهی

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که معافیت‌‌ ۶ ماهه هشت کشور از شمول تحریم خرید نفت ایران با اتمام در دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت ماه) تمدید نخواهد شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه با حضور در یک کنفرانس خبری ضمن تاکید بر موضع کاخ سفید در خصوص لغو معافیت‌های تحریم نفتی ایران گفت که اجرای این تحریم‌ها تاکنون ۱۰ میلیارد دلار از درآمد ارزی حکومت ایران کاسته ولی هدف اصلی ما به صفر رساندن مهمترین منبع درآمد این حکومت برای وادار کردن آنها به در پیش گرفتن رفتاری عادی است.

وزیر خارجه آمریکا در توضیح منظورش از رفتار عادی حکومت ایران گفت که آنها باید به رفتار تخریبی خود را پایان دهند، به حقوق مردم ایران احترام گذاشته و به سر میز مذاکره بازگردند.

آقای پمپئو مدعی شد که کارزار فشار آمریکا بر حکومت ایران یک کارزار فراگیر جهانی با همراهی متحدان آمریکاست و تاکنون نیز تحت تاثیر اقدامات این کارزار، قدرت حکومت ایران کاسته شده است.

بیشتر بخوانید:واکنش عربستان به عدم تمدید معافیتهای نفتی ایران: برای ثبات بازار جهانی تلاش می‌کنیم

آقای پمپئو گفت که سرعت کارزار فشار بر حکومت ایران کاملا حساب شده در حال افزایش است تا ضمن حفظ ثبات عرضه نفت در بازار جهانی، اهداف امنیت ملی آمریکا نیز تامین شود.

او خاطر نشان کرد که بر پایه مذاکرات جامع و پربار با تولیدکنندگان نفت از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده اطمینان لازم در مورد عرضه کافی نفت حاصل شده است.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال تصریح کرد که فشار حداکثری بر ایران به معنای حداکثر فشار بر حکومت این کشور است ولی در پس این فشارها آمریکا چشم‌اندازی امیدوار کننده برای ایران متصور است.

او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد موضع آمریکا در قبال ادامه خرید نفت ایران توسط هند و چین ضمن تاکید دوباره بر جدیت آمریکا برای اجرای فراگیر تحریم خرید نفت از ایران به کشورهای جهان هشدار داد تا مراقب تخطی از این تحریم‌ها باشند.

آقای پمپئو در عین حال اشاره کرد که آمریکا برای گذر از دوران توقف خرید نفت از ایران و یافتن راه‌های جایگزین هستند، همواره در کنار دوستان و متحدان خود خواهد بود.

آقای پمپئو در پاسخ به سوالی درباره دیدگاهش در خصوص فرمانده جدید سپاه پاسداران گفت که تفاوتی میان سیاست رئیس جمهور، روحانی و ظریف قائل نیست چرا که همه آنها از قاسم سلیمانی و سیاست بی‌ثبات‌سازی در خاورمیانه حمایت می‌کنند.

او در پاسخ به پرسشی در مورد حمایت دولت آمریکا از سازمان مجاهدین خلق نیز اظهار داشت که ما به طور مستقیم حامی و پشتیبان هیچ یک از گروه‌های مخالف حکومت ایران نیستیم ولی از احقاق حقوق اساسی مردم ایران حمایت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

پس از اظهارات وزیر خارجه آمریکا، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به خبرنگاران اطمینان داد که بازار نفت در بهترین شرایط ممکن برای تشدید تحریم‌های نفتی ایران به سر می‌برد و با وجود پتانسیل بالای عرضه مشکلی برای مصرف کنندگان نفت در دنیا به وجود نخواهد آمد.

پیش از آغاز این کنفرانس خبری کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترامپ تصمیم گرفته است، معافیت‌های نفتی ایران را که روز ۲ می (۱۲ اردیبهشت) مهلت آن به‌پایان می‌رسد، تمدید نکند.

این اقدام به معنای لغو معافیت‌ شش ماهه‌ هشت کشور کرۀ جنوبی، چین، هند، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان از شمول تحریم خرید نفت ایران است.

ایالات متحده آمریکا پس از آن که یک سال پیش و به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهان با ایران خارج شد، تحریم‌های مالی، تجاری و نفتی را علیه ایران به اجرا گذاشت.

بیشتر بخوانید:پایین‌ترین سطح تولید نفت در ۵ سال گذشته؛ ایران جایگاه چهارم اوپک را به کویت واگذار کرد

آگهی

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌های جهانی نسبت به تمدید نشدن معافیت‌های نفتی ایران توسط آمریکا

آمریکا و بریتانیا در اقدامی هماهنگ جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و حوثی‌ها را تحریم کردند

گزارش نیویورک‌تایمز از صادرات چند میلیارد دلاری نفت ایران تحت پوشش بیمه‌گر آمریکایی