پنجاه و یک درصد از مردم آمریکا موافق تقویت جایگاه دین در جامعه هستند

پنجاه و یک درصد از مردم آمریکا موافق تقویت جایگاه دین در جامعه هستند
پنجاه و یک درصد از مردم آمریکا موافق تقویت جایگاه دین در جامعه هستند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس نتایج این تحقیق از میان ۲۷ کشور مورد مطالعه، ژاپن با ۱۵ درصد و فرانسه با ۲۰ درصد کمترین نسبت افراد موافق با تقویت جایگاه مذهب را در خود جای داده اند.

آگهی

مردم آمریکا که باورهای دینی در میان اغلب آنها از جایگاه ویژه ای برخوردار است خواهان تقویت نقش مذهب در کشورشان هستند.

مرکز تحقیقات پیو، اندیشکده ای آمریکایی مستقر در واشینگتن دی. سی. روز دوشنبه با انتشار نتایج یک تحقیق صورت گرفته در چندین کشور جهان اعلام کرد که ۵۱ درصد از مردم آمریکا موافق تقویت نقش مذهب در کشورشان هستند؛ در حالی که ۱۸ درصد از ساکنان آمریکا خلاف این باور را دارند.

بر اساس نتایج این تحقیق که بهار سال گذشته میلادی به صورت همزمان در ۲۷ کشور جهان انجام شده بود ایالات متحده آمریکا به همراه یونان (با موافقت ۵۱ درصدی تقویت نقش مذهب) از جمله کشورهای غربی هستند که موافقان تقویت نقش مذهب درصد بالایی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

مذهب و باورهای دینی در ایالات متحده آمریکا از وزن و جایگاه ویژه ای برخوردار است، به نحوی که رئیس جمهوری هنگام مراسم تحلیف با قرار دادن دست بر روی انجیل سوگند یاد می کند. آمریکا همچنین کشوری است که عبارت In God We Trust «باور ما به خداست» را به عنوان شعار ملی در کنگره به تصویب رسانده و بر روی سکه ها و اسکناس های خود درج کرده است.

از سوی دیگر گفته می شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همانند مایک پنس، معاونش به جریان اوانجلیست ها یا «مسیحیت انجیلی»، از زیرشاخه‌های مسیحیت پروتستان گرایش دارند که مخالف هرگونه دگرباشی جنسی و سقط جنین است.

بر اساس این گزارش اعتقاد به تقویت نقش مذهب در عوض در کشورهای فرانسه، سوئد یا هلند روندی معکوس نسبت به ایالات متحده آمریکا را نشان می دهد. نتیجه تحقیقات مرکز پیو بیانگر آن است که در فرانسه، سوئد و هلند به ترتیب ۴۷، ۵۱ و ۴۵ درصد از افرادی که در این زمینه مورد سوال واقع شده اند با تقویت نقش مذهب در جامعه مخالفت کرده اند.

بر اساس نتایج این تحقیق از میان ۲۷ کشور مورد مطالعه، ژاپن با ۱۵ درصد و فرانسه با ۲۰ درصد کمترین نسبت افراد موافق با تقویت جایگاه مذهب را در خود جای داده اند. این در حالی است که اندونزی، کنیا، نیجریه و تونس در زمره کشورهایی قرار می گیرند که به ترتیب ۸۵، ۷۴، ۷۴ و ۶۹ درصد از ساکنان آنها در پاسخ به سوال طرح شده در این تحقیق اعلام کرده اند که موافق تقویت جایگاه مذهب هستند.

گفتنی است که مطالعه صورت گرفته هیچ فرقی بین ادیان و مذاهب مختلف قائل نشده و سوال شوندگان با توجه به باورهای خاص دینی خود در این تحقیق شرکت داده شده اند.

در آمریکا نسبت موافقان با تقویت جایگاه مذهب در میان افراد بالای پنجاه سال ۶۱ درصد گزارش شده است. این نسبت در میان سنین ۳۰ تا ۴۹ سال حدود ۴۹ درصد و در میان جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال حدود ۳۹ درصد عنوان شده است.

به موجب این تحقیق ۵۸ درصد از ساکنان آمریکا معتقدند که دین در کشورشان در حال حاضر از جایگاهی کم اهمیت تر نسبت به بیست سال پیش برخوردار است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قانونی شدن سقط جنین در ایرلند شمالی؛ حقوق نابرابر زنان در کشورهای مختلف

حراج نامه اینشتین درباره «خدا، مذهب و یهودیت» به مبلغ ۱.۵ میلیون دلار

اعضای کنگره آمریکا به طور فراجناحی به دنبال واکنش سریع به حملات ایران به اسرائیل هستند