پنج چالش پیش‌ روی رئیس‌جمهوری جدید اوکراین

پنج چالش پیش‌ روی رئیس‌جمهوری جدید اوکراین
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمدینی که اکنون رئیس جمهوری اوکراین را برعهده دارد هیچ گونه تجربه سیاسی‌ای ندارد و اندک برنامه سیاسی ‌ای حاوی جزئیات برای مدیریت کشور ارائه کرده است.

آگهی

با انتخاب ولودیمیر زلنسکی بعنوان رئیس جمهوری اوکراین، کی‌یف وارد شرایط سیاسی نامشخصی شده است. کمدینی که اکنون رئیس جمهوری اوکراین را برعهده دارد هیچ گونه تجربه سیاسی‌ ندارد و اندک برنامه سیاسی‌ حاوی جزئیات برای مدیریت کشور ارائه کرده است.

آقای زلنسکی بعنوان یک چهره ضد‌سیستم، قدرت را در اوکراین به دست گرفته است با این حال او با چالش‌های عمده‌ای مواجه است که خبرگزاری رویترز آنها را مورد بررسی قرار داده است:

تا تنور داغه نون رو بچسبون؟

ولودیمیر زلنسکی ماه آینده رسما رئیس جمهوری اوکراین را برعهده می گیرد و توانایی او برای کار با پارلمان اوکراین عنصر مهمی برای اجرای برنامه‌هایش و همچنین پاسخ به انتظارات رای دهندگان خواهد بود.

مشخص نیست پارلمان چه واکنشی در برابر وزرای انتخابی زلنسکی خواهد داشت. انتخابات پارلمانی اوکراین در ماه اکتبر آینده است و بر اساس نظرسنجی ها احتمال اندکی وجود دارد که حامیان زلنسکی بتوانند اکثریت را در پارلمان کسب کنند. معنی این پدیده سیاسی این است که یک راه حل برای او این خواهد بود که متحدانی ‍پیدا کند که با کمک آنها بتواند اکثریت را در پارلمان کسب کند و یا انتخابات پارلمانی را جلوتر بیاندازد تا از فضای بسیج سیاسی که شکل داده بتواند انتخابات پارلمانی را هم به نفع خود به انجام برساند یا همچنان که این ضرب المثل توصیف می کند تا تنور داغ است نان را بچسباند.

تلاش برای تشکیل تیم اجرایی

در حالی که زلنسکی هیچ تجربه سیاسی‌ای ندارد، انتظار از او این است که دولتی تشکیل دهد و با آگاهی از هر گونه سیاست‌گذاری اشتباه پرهیز شود. او پیش از این دو وزیر سابق (وزیر سابق دارایی و وزیر سابق اقتصاد) را بعنوان مشاورانش انتخاب کرده است. اولیکساندر دانیلیوک وزیر سابق دارایی احتمالا یا بعنوان وزیر خارجه و یا بعنوان رئیس کابینه انتخاب می شود.

روابط با صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول با کمک خود باعث شده است تا اقتصاد اوکراین در بحران غرق نشود و بنابراین حفظ حمایت این صندوق برای اوکراین حیاتی است، بویژه اینکه اوکراین ۳ میلیارد بدهی خارجی دارد که در سال ۲۰۱۹ باید پرداخت شود و همچنین ۵.۵ میلیارد دلار بدهی دیگر که باید در سال ۲۰۲۰ پرداخت شود. وام دهندگان به اوکراین منتظر برنامه اصلاحات اقتصادی رئیس جمهوری جدید هستند.

زلنسکی خواستار گفتگو با صندوق بین‌المللی پول است تا بتواند از افزایش قیمت بنزین برای سرمایه گذاری استفاده کند. وضعیت اقتصادی اوکراین در سالهای اخیر بهبود یافته است و واحد ‍پولی اوکراین وضعیت پایداری نشان می دهد.

مسئله ارتباط با بانک‌های خصوصی

یکی از نکات نگران کننده ارتباطات زلنسکی با ایگور کولومویسکی مالک پیشین «پرایوت بانک» است، بانکی که در سال ۲۰۱۶ ملی شد. با توجه به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره فساد در اوکراین، اکنون این نگرانی افزایش یافته است که روابط زلنسکی با کولومویسکی چه آینده‌ای برای «پرایوت بانک» و دیگر منافع این سرمایه دار اوکراینی ایجاد خواهد کرد.

تصمیم هفته گذشته یکی دادگاه می تواند ملی شدن «پرایوت بانک» را ملغی و آنرا به مالک پیشینش بازگرداند. حال باید دید واکنش زلنسکی به این روابط چیست.

روابط با روسیه

مسئله دیگری که زلنسکی با آن روبرو است مدیریت روابط با روسیه است. او پیش از این گفته است که چشم انداز تازه‌ای برای تضمین صلح با روسیه به کار خواهد گرفت در حالی که روابط با اتحادیه اروپا را تداوم می بخشد. موضوعی که وضعیت دشوار او را نمایش می دهد. روسیه گفته است که به رای مردم اوکراین احترام می گذارد با این حال ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برنامه‌ای برای گفتگو با زلنسکی ندارد.

هر گونه بهبود روابط با روسیه می تواند امتیازی برای اوکراین و زلنسکی به حساب آید. بهبود روابط با روسیه می تواند به اوکراین کمک کند که کنترلش را بر جدایی طلبان شرق اوکراین گسترش دهد. همچنین بهبود روابط با روسیه باعث خواهد شد که اوکراین به گاز ارزان و سرمایه گذاری روس ها دست یابد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد

حملات شدید روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین؛ مسکو: پاسخی به اقدامات خرابکارانه کی‌یف بود

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند