تأثیر تحریم‌های ایران بر مهاجران؛ افغان‌هایی که به خانه باز می‌گردند

تأثیر تحریم‌های ایران بر مهاجران؛ افغان‌هایی که به خانه باز می‌گردند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«با افت ارزش ریال، ماندن در ایران برای افغانها بسیار سخت شده است. آنها زیر فشارند.»

آگهی

مهاجران افغان که در ایران زندگی می‌کنند در ماه‌های اخیر بیش از پیش به بازگشت به افغانستان می‌اندیشند.

عبدالصبور که همراه همسر و سه فرزندش سالها پیش از فقر و درماندگی در افغانستان به ایران پناه آورده بود حالا به افغانستان بازگشته است گرچه شرایط زندگی در افغانستان برای وی بهبود چندانی نیافته است.

او که در اصفهان و در یک خوار و بار فروشی کار می‌کرد، بعد از کاهش ارزش ریال دربرابر دلار، حقوقش یک سوم قبل شد. عبدالصبور می‌گوید:‌ «دستمزدها از پارسال کم شد و بسیاری از خانواده‌های مهاجر مجبور شدند به افغانستان برگردند.»

پس از حمله شوروی به افغانستان در سال ۱۹۷۹/۱۳۵۷ شمار بسیاری از مهاجران افغان راهی ایران شدند. طبق اعلام سازمان آمار ایران شمار این مهاجران تا سال ۲۰۱۷ میلادی ۲/۵ تا ۳ میلیون نفر برآورد می‌شد. اما انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی این رقم به نصف کاهش پیدا کند.

سازمان بین‌المللی مهاجران در ماه ژانویه اعلام کرد سال گذشته و پس از افت ارزش پول ایران ۷۷۰ هزار مهاجر افغان ایران را ترک کردند و پیش‌بینی می‌شود ۵۷۰ هزار تن دیگر از آنان نیز امسال این کشور را ترک کنند.

چند مهاجر افغان با گذر از مرز زمینی ایران وارد ترکیه می‌شوند. عکس از رویترز

سال گذشته و در پی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران ارزش ریال حدود ۷۰ درصد کاهش یافت گرچه در ماه‌های اخیر این کاهش به میزان اندکی جبران شده است.

مهاجران افغان در ایران عمدتا کارگر اند و به گفته سعید لیلاز، اقتصاددان بازگشت این مهاجران به معنای افزایش هزینه‌ٔ تولید در ایران است.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این در حالی است که در سال گذشته بسیاری از افغان‌های ساکن ایران از دفتر آیت‌الله محقق کابلی، که مرجع تقلید افغان و ساکن قم است مشاوره و راهنمایی خواسته‌اند. یکی از مسئولان این مرجع تقلید می‌گوید: «با افت ارزش ریال، ماندن در ایران برای افغانها بسیار سخت شده است. آنها زیر فشارند.»

نعیم که ۱۸ سال دارد از ده سالگی با برادر بزرگترش راهی ایران شد و توانست کارگر ساختمان شود و با وجود سختی کار در ایران ماند. اما بردار بزرگترش که دیگر نمی‌توانست خرج خود و شش فرزندش را در بیاورد سال گذشته به هرات برگشت و مغازه‌ای باز کرد.

دو فروشنده افغان هنگام سیل در کابل

بیشتر بخوانید :بیش از ۷۰۰ هزار مهاجر افغان از ایران به کشورشان بازگشته‌اند

حالا نعیم هم می‌خواهد راه برادرش را در پیش بگیرد. او می‌گوید که زن و فرزندان برادرش گرسنه مانده بودند و او ناچار به افغانستان برگشته است. و می‌افزاید: «دائما کار می‌کنیم اما چه فایده‌‌ای دارد؟ باید برگردیم.»

از سوی دیگر شرایط کار و اقتصاد در افغانستان هم نامساعد است. سارا کراگس، کارشناس افغانستان در سازمان بین‌المللی مهاجران می‌گوید:‌ «دیگر فرصت شغلی در افغانستان نیست. اینطور نیست که در ایران کار باشد و در افغانستان نباشد. واقعا (برای این مهاجران) فرصت شغلی در هیچ کدام از این کشورها نیست.»

عبدالصبور که حالا در رستورانی در هرات کار می‌کند حدود ۱۳۰ دلار در ماه درآمد دارد. او می‌گوید زندگی‌اش در ایران بسیار بهتر بوده اما سختی‌ها ناگزیرش کرده به افغانستان برگردد. او می‌گوید: «من خوش‌شانس بودم که کاری پیدا کردم در حالی‌ که هزاران نفر اینجا بیکارند.»

گزارش از رویترز

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شعار «نه به جنگ با ایران» در دهلی نو

ماجرای کارگر افغانی که کتابش را ناشر انگلیسی چاپ کرد

عفو بین‌الملل: دولت فنلاند «فعلا» اخراج پناهجویان افغان را متوقف کرد