ماکرون: جنبش جلیقه زردها تغییر ماهیت داده، نظم عمومی باید بازگردد

ماکرون: جنبش جلیقه زردها تغییر ماهیت داده، نظم عمومی باید بازگردد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پاسخ ماکرون به جلیقه زردها: پروژه ام را تغییر نخواهم داد

آگهی

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه عصر روز پنجشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در برابر خبرنگاران قرار گرفت و از راه حل های خود برای پاسخ به اعتراضات جلیقه زردهای فرانسوی سخن گفت.

ماکرون در ابتدای سخنانش با اشاره به اعتراضات جلیقه زردها آنرا «جنبشی نوظهور که خشم، نگرانی و بی صبری اش» را به نمایش گذاشته است توصیف کرد. ماکرون گفت که این جنبش تغییر ماهیت داده است و اکنون «نظم عمومی باید برگردانده شود.»

او همچنین با اشاره به پروژه «مباحثه ملی» برای گفتگوی مردم درباره انتظاراتشان از تغییرات و دولت گفت که از این مباحثات چیزهای بسیاری آموخته است و این مباحثه ملی از ملزومات دموکراسی در عصر ماست که اجازه می دهد میلیون ها شهروند در مباحثات شرکت کنند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت که احساسی عمیق از ناعدالتی مالیاتی، منطقه ای و اجتماعی در جامعه امروز فرانسه وجود دارد و اینکه جنبش جلیقه زردها این زاویه کور اجتماعی را به نمایش گذاشت.

امانوئل ماکرون همچنین گفت: « از خودم پرسیده ام که آیا باید پروژه ام را متوقف کنم؟ آیا راه اشتباهی می روم؟ من کاملا برعکس این فکر می کنم و پروژه من دارد نتیجه می دهد.»

ماکرون همچنین گفت که سیاستهای دولتش در برخی مواقع دست نیافتنی، بی روح و ناعادلانه به نظر آمده است.

رئیس جمهوری فرانسه بعد از مقدمات اولیه وارد اصل موضع شد و چهار جهت‌گیری آینده دولتش را برای پاسخ به مطالبات جلیقه زردها مطرح کرد.

جهت گیری اول: تغییر عمیق دموکراسی فرانسه و سیستم دولتی

ماکرون ذیل این عنوان گفت که به منتخبان خود در جمهوری فرانسه اعتقاد دارم. آنها از مسیر انتخابات گزینش شده اند و مشروعیت دارند. ماکرون همچنین گفت که با تضعیف پارلمان مخالف است.

رئیس جمهوری فرانسه گفت که برای این تغییر عمیق در نظر دارد که تعداد دوره هایی که فردی می تواند در پارلمان انتخاب شود را محدود کند و نسبت تعداد نمایندگان مناطق با جمعیت منطقه را تغییر می دهد و تعداد نمایندگان مجلس را کاهش خواهد داد.

ماکرون همچنین گفت که به اجباری کردن رای دادن اعتقاد ندارم چرا که مشکلات فراوانی دارد. او همچنین گفت که بحث رای سفید را هم مفید نمی دانم، رای سفید نمی تواند چیزی را تعیین کند. رای سفید هیچ مشکلی را حل نمی کند.

او رفراندوم ابتکاری شهروندی که جلیقه زردها خواستار آن هستند را رد کرد ولی گفت که رفراندومی که اکنون هم در قانون اساسی ما وجود دارد را قبول دارم که مثلا یک میلیون امضا جمع شد برای موضوعی و آن وقت می توان رفراندوم برگزار کرد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت که ما باید عمیقا مدل مدیریت جمهوری فرانسه را تغییر دهیم و ایده تمرکززدایی را برای مناطق مختلف فرانسه در پیش خواهیم گرفت.

جهت گیری دوم: عدالت مالیاتی

امانوئل ماکرون در این مبحث، به یکی از مطالبات اصلی جلیقه زردها پرداخت که بحث مالیات بر ثروت یا دارایی است. ماکرون گفت که حذف بخشی از مالیات بر ثروت بعنوان یک ناعدالتی مالیاتی جلوه داده شده است. او گفت: «من می خواهم یادآوری کنم که ما این مالیات را حذف نکره ایم بلکه آنرا تغییر داده ایم و بخشی که در سرمایه گذاری بکار گرفته شده است را حذف کرده ایم تا سرمایه گذاری را در اقتصاد واقعی کشور تشویق کنیم. این اصلاح مالیاتی برای فعال شدن اقتصاد و تولید صورت گرفته است نه یک کادو برای ثروتمندان.»

ماکرون همچنین گفت که صلاحات مالیاتی را در فرانسه به اجرا خواهد گذاشت و افزود که این اصلاحات عمل‌گرایانه هستند و اگر این اصلاحات نتیجه ای در پی نداشت آنرا اصلاح می کنیم.

وی همچنین افزود که بهترین جهت گیری برای اصلاحات مالیاتی، کاهش مالیاتی برای طبقه متوسط و کسانی است که کار می کنند. وی همچنین گفت که مالیات بر درآمد را کاهش خواهیم داد.

رئیس جمهوری فرانسه با تاکید بر بحث نابرابری گفت که نابرابری واقعی در سیستم مالیاتی نیست، بلکه نابرابری واقعی نابرابری شانس است. راه حلی که ماکرون پیشنهاد کرد این است که فرانسه نیز مانند فنلاند، سرمایه گذاری عظیمی روی آموزش کودکان صورت دهد تا از طریق آموزش شانس برابرتری به همه داده شود.

سومین جهت گیری: سرمایه گذاری در تغییرات اقلیمی

رئیس جمهوری فرانسه به وضعیت اضطراری تغییرات اقلیمی در جهان اشاره کرد و گفت که موضوع تغییرات اقلیمی باید باید در قلب پروژه ملی ما باشد. وی به پیچیدگی سیاستهای مرتبط با تغییرات اقلیمی اشاره کرد و گفت که ما باید این سیاست ها را در سطح اروپا و فرانسه پیش ببریم.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت که از ماه ژوئن ۱۵۰ شهروند بطور تصادفی انتخاب خواهند شد تا شورای دفاع زیست محیطی را تشکیل دهند و موضوعات مرتبط با تغییرات اقلیمی و سیاست های مناسب را مورد گفتگو قرار دهند.

آگهی

جهت گیری چهارم: بازیابی محورهای پروژه فرانسوی

جمله محوری امانوئل ماکرون در این بخش از صحبت هایش این بود که «می خواهم انسان و عدالت در قلب پروژه ملی ما باشد.»

ماکرون در این بخش از سخنانش به حمایت از خانواده های فرانسوی و حمایت از مادران تنها اشاره کرد و گفت که اصلاحات دولتی عمیقی برای بهبود شرایط صورت خواهد گرفت تا این مادران بتوانند به بازار کار راهی پیدا کنند و مشکلاتی مانند نگهداری کودکانشان مانع آنها نشود.

او همچنین به وضعیت حقوق بازنشستگانی که زیر دو هزار یورو مستمری می گیرند اشاره کرد و گفت که سیستمی مبتنی بر امتیازدهی راه اندازی خواهد کرد تا وضعیت بازنشسته ها بهبود یابد.

ماکرون همچنین گفت که ما باید اطمینان حاصل کنیم دسترسی مردم بویژه در مناطق روستایی به بیمارستان ها و مدارس و دیگر خدمات عمومی امکانپذیر باشد و اعلام کرد که هیچ بیمارستان و مدرسه ای در مناطق روستایی بسته نخواهد شد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین وعده داد که اصلاحات عمیقی در سازمانهای دولتی و شیوه استخدام کارمندان صورت خواهد گرفت.

آگهی

ماکرون همچنین افزود که به شایسته سالاری اعتقاد دارد اما یک نفر که از خانواده کارگر می آید نمی تواند به دانشگاههایی که نخبگان را تربیت می کند دسترسی داشته باشند. اشاره ماکرون این خبر را که روزهای پیش منتشر شده بود تایید می کند که دولت فرانسه در پی حذف مدرسه ملی اداری فرانسه است که در آن نخبگان سطح بالای سیستم دولتی فرانسه تربیت می شوند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین به اصول لائیسیته فرانسوی اشاره کرد و گفت که لائیسیته امکانی است برای همه، چه آنهایی که به خدا اعتقاد دارند و چه آنهایی که چنین اعتقادی ندارند. او افزود که قانون ۱۹۰۵ ستون اصلی ما در ارتباط با لائیسته است و ما اجرای این قانون را در سالهای گذشته تقویت کرده ایم و هر سازمان و انجمنی که این قانون را رعایت نکرده است، بسته ایم.

ماکرون همچنین به موضوع مرزها و مهاجرت پرداخت و گفت که پیمان شنگن دیگر کار نمی کند و در ارتباط با مرزها باید قواعدی وجود داشته باشد تا اروپایی داشته باشیم که بتواند از مرزهایش حفاظت کند.

وی درباره مهاجرت نیز گفت که باید سیاست مهاجرتی مان را بهبود دهیم. ماکرون گفت که به پذیرش پناهجویان اعتقاد دارد و پذیرش پناهجویان را بخشی از پرنسیب فرانسه توصیف کرد.

سیاستهای پیشنهادی امانوئل ماکرون برای پایان دادن به اعتراضات جلیقه زردها در حالی مطرح می شود که او تاکید دارد مسیری که تاکنون پیموده اشتباه نبوده است و همچنان مسیر اصلی دولتش را ادامه خواهد داد.

آگهی

تا بیست و چهارمین شنبه اعتراضات جلیقه زردها تنها یک روز باقی است و استقبال یا عدم استقبال معترضان جلیقه زرد از پیشنهادات امانوئل ماکرون را می توان با تداوم یا توقف اعتراضات جلیقه زردها مورد ارزیابی قرار داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بالاترین سطح هشدار امنیتی در فرانسه؛ ماکرون: داعش خراسان بارها تلاش کرده به خاک ما حمله کند

انتشار عکس‌های امانوئل ماکرون در گرماگرم رجزخوانی‌ها برای روسیه واکنش‌برانگیز شد؛ انتقادها به چیست؟

عاملان شایعه مرد بودن بانوی اول فرانسه محاکمه می‌شوند