مهم‌ترین بحران بالکان موضوع دیدار رهبران کوزوو و صربستان

مهم‌ترین بحران بالکان موضوع دیدار رهبران کوزوو و صربستان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سران کوزوو و صربستان به ابتکار عمل و سازماندهی آلمان و فرانسه بزودی با یکدیگر دیدار خواهندکرد.

آگهی

یازده سال از استقلال کوزوو از کشور صریستان می گذرد، اما صربستان هم چنان کوزوو را در مقام یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد.

دولت صربستان همچنان تاکید می‌کند که کوزوو بخشی از خاک این کشور است. این در حالی است که اتحادیه اروپا و ایالات متحده استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند. با این حال مذاکراتی بین دو کشور همسایه در حال انجام است و طرفین به پیشرفت‌های اندکی رسیده‌اند. از جمله آنها شناسایی «جامعه صرب‌های شمال کوزوو» از سوی دولت این کشور است. این شناسایی در پی توافق بروکسل در سال ۲۰۱۳ بدست آمد. اما این مذاکرات از ژانویه ۲۰۱۸ پس از قتل سیاستمدار صرب، اولیویه ایوانوویچ، متوقف شده است. کوزوو تعرفه‌های محصولات صادراتی به این کشور را تا ۱۰۰ درصد افزایش داده و صربستان علیه عضویت کوزوو در اینترپل مانع تراشی می‌کند.

در چنین شرایطی چهار روز دیگر، هاشم تاچی و الکساندر ووچیچ دو رهبر کوزوو و صربستان در نشستی که بصورت مشترک از سوی فرانسه و آلمان سازماندهی شده است، شرکت می‌کنند. در این رابطه یورونیوز با رواییری اوکانل، سفیر بریتانیا در کوزوو گفتگو کرده است.

یورونیوز: مانع اصلی عادی شدن روابط دو کشور چیست؟

رواییری اوکانل: مانع اصلی عدم به رسمیت شناختن کوزوو از سوی صربستان و مانع‌تراشی‌های این کشور در جهت پیوستن پریشتینا به سازمان‌های بین‌المللی است.

معضل دوم اقلیت صرب‌های مقیم کوزوو هستند. یک دوازدهم از کوزوویی‌ها اصلیت صرب دارند. پریشتینا با وجود تمام تلاش‌هایش نتوانسته مانع از تنش‌ها در استان‌های صرب‌نشین شود. دولت کوزوو سعی کرد در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ با سپردن شهرداری‌ها به سیاستمداران صرب در مناطق مختلف تنش‌ها را کاهش دهد اما هم چنان موفق نشده است. باید به میزان برابری از عدالت و حقیقت در هر دو طرف دست پیدا کنیم آن‌گاه می توانیم امیدوار باشیم که مذاکرات جدید نتیجه بخش خواهد بود.

یورونیوز: آیا تغییر در خط مرزی بین دو کشور می تواند به بن‌بست کنونی خاتمه دهد؟

رواییری اوکانل: درسال ۲۰۱۸ رهبران دو کشور این موضوع را مطرح کردند اما با مخالفت جدی اتحادیه اروپا مواجه شدند. یکی از مهم‌ترین کشورهایی که این ابتکارعمل را نقد کرد آلمان بود. به گفته دولت آنگلا مرکل هرگونه تغییر در خط مرزی می‌تواند فاجعه‌بار باشد و جنگ دوم بالکان را رقم بزند. هم چنین در داخل، در کوزوو و صربستان مخالفت‌های جدی با این طرح وجود داشت. منطقه بالکان همچنان زخم سال‌های جنگ در دهه نود میلادی را بر تن دارد. به همین خاطر مردم در کشورهای مختلف این منطقه بیشتر خواستار آرامش و صلح هستند.

یورونیوز : دوکشور چه خواسته‌هایی دارند؟

رواییری اوکانل: برای کوزوو، مهم شناخت استقلال از سوی صربستان است. اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کوزوو را به رسمیت می‌شناسند، اما در صحن سازمان ملل و اعضای دائم شورای امنیت این سازمان، دو کشور مهم روسیه و چین همچنان از به رسمیت شناخت کوزوو به عنوان کشور مستقل طفره می‌روند.

به کانال تلگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تاریخچه یک تنش: روابط کوزوو و صربستان

هشدار اروپا نسبت به اختلافات مرزی میان صربستان و کوزوو

کوزوو برای توسعه «نیروی نظامی رسمی» از آمریکا تسلیحات مدرن دریافت می‌کند