حمله مرگبار روسیه به ادلب همزمان با گفتگوهای صلح سوریه در قزاقستان

حمله مرگبار روسیه به ادلب همزمان با گفتگوهای صلح سوریه در قزاقستان
حمله مرگبار روسیه به ادلب همزمان با گفتگوهای صلح سوریه در قزاقستان Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اثر حمله هواپیماهای روسی به مکان‌های تجمع جهادگرایان مخالف دولت در ادلب، دست کم سه شهروند غیرنظامی از جمله یک پسربچه در شهر کفرنبل و هفت شهروند دیگر به شمول یک دختربچه در تل‌الهوی کشته شدند.

آگهی

گفتگوهای دو روزه صلح سوریه با شرکت نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در نورسلطان، پایتخت قزاقستان بدون پیشرفت خاصی به پایان رسید.

نمایندگان شرکت‌کننده در این نشست که روز جمعه ۶ اردیبهشت به کار خود پایان داد، قرار بود در مورد تشکیل کمیته قانون اساسی تصمیم بگیرند. اما نتیجه‌ای در این زمینه حاصل نشد و شرکت‌کنندگان تنها در بیانیه پایانی خود بر «تسریع» در تشکیل این کمیته تأکید کردند. هدف از تشکیل کمیته قانون اساسی عملی ساختن توقف درگیری‌ها در سوریه بر اساس تصمیم کنگره گفتگوی سوری در نشست سوچی بوده است.

البته آن گونه که در بیانیه مشترک نمایندگان ترکیه، روسیه و ایران آمده است تشکیل کمیته قانون اساسی موضوع بحث نشست نورسلطان بود و گئیر پدرسون، نماینده سازمان ملل در سوریه نیز در این بحث شرکت داشت، اما آنها قرار گذاشتند تا برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این زمینه ادامه این بحث را در نشست بعدی در ژنو پی بگیرند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

الکساندر لاورنتی‌یف، نماینده روسیه در این نشست روز پنج‌شنبه گفته بود که وجود «چند نقطه تاریک» باعث کندی روند تشکیل کمیته قانون اساسی شده است. وی با این حال در مورد این «نقاط تاریک» جزئیات بیشتری ارائه نداد.

حمله مرگبار روسیه همزمان با تأکید بر ثبات در ادلب

همزمان با دومین روز گفتگوهای صلح سوریه با شرکت ایران، ترکیه و روسیه، جنگنده‌های ارتش روسیه به مناطقی در ادلب حمله کردند. در این حملات ۱۰ غیرنظامی از جمله دو کودک جان خود را از دست دادند.

به گزارش سازمان مردم‌نهاد ناظران حقوق بشر سوریه، روز جمعه بر اثر حمله هواپیماهای روسی به مکان‌های تجمع جهادگرایان مخالف دولت در ادلب، دست کم سه شهروند غیرنظامی از جمله یک پسربچه در شهر کفرنبل و هفت شهروند دیگر به شمول یک دختربچه در تل‌الهوی کشته شدند.

این در حالی است که نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در نشست نورسلطان با بررسی وضعیت در ناحیه کاهش تنش ادلب از گام‌هایی که به منظور اجرای تفاهم نامه ۲۶ شهریور ۹۷ برداشته شده استقبال کردند. آنها بر عزم خود برای اجرای کامل توافقات برای برقراری ثبات در ادلب شامل گشت‌های هماهنگی و فعالیت موثر مرکز هماهنگی مشترک ایران، روسیه و ترکیه تاکید کردند.

نشست گفتگوهای صلح سوریه در نورسلطان، پایتخت قزاقستان

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آنها همچنین توافق کردند مشورت‌های خود در خصوص وضعیت شمال شرق سوریه را ادامه دهند. شرکت‌کنندگان در این نشست در عین حال «نگرانی عمیق» خود را درباره تلاش‌های گروه «هیئت تحریر شام» برای افزایش کنترل این منطقه ابراز و بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری به منظور نابودیِ نهاییِ داعش، جبهة نصرت و دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌‌های وابسته به القاعده یا داعش و دیگر گروه‌های تروریستی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی‌ شده‌اند، تأکید مجدد کردند.

آنها همچنین توافق کردند گامهای مشخصی برای کاهش نقض آتش بس در منطقه کاهش تنش ادلب بردارند.

استان ادلب هم‌اکنون در کنترل هیئت تحریر شام، یکی از شاخه‌های پیشین القاعده در سوریه است. در حالی که گروه‌های مخالف دیگر تضعیف شده بودند، این گروه جهادی در ابتدای سال جاری میلادی جایگاه خود را در این منطقه بیش از پیش تثبیت کرده است. داعش نیز مکان‌هایی را در این منطقه در اختیار دارد.

از سال ۲۰۱۸ ترکیه که در برخی گروه‌های درگیر در منطقه نفوذ دارد، بر اساس توافقی با روسیه تصمیم گرفتند تا بخش‌هایی را «منطقه غیرنظامی» اعلام کنند و به این ترتیب بخش‌های جهادی‌ها و شورشیان را از نیروهای دولتی مجزا سازند. این توافق مانع از حمله گسترده ارتش سوریه به این استان شد، اما نیروهای دولت اسد همچنان به ملات خود در این منطقه ادامه داده و از ماه فوریه گذشته به طور منظم‌تری به آنجا یورش برده‌اند.

بلندی‌های جولان

شاید تنها دستاورد مهم و راهبردی این دوره از گفتگوهای سوریه برای ایران رد حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان بوده است.

در بیانیه پایانی نشست نورسلطان تصمیم دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان در سوریه «نقض فاحش حقوق بین‌الملل و به ویژه قطعنامه شماره ۴۹۷ شورای امنیت» سازمان ملل خوانده شده است. امضاکنندگان این بیانیه، این تصمیم اسرائیل را که به باور آنان «صلح و امنیت در خاورمیانه را تهدید می‌کند»، قویا محکوم کردند.

بیشتر بخوانید:

آنها همچنین تمامی «تلاش‌ها برای ایجاد واقعیت‌های جدید میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم» را رد کرده و عزم خود برای مقابله با دستور کارهای جدایی‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نیز امنیت ملی کشورهای همسایه را ابراز نمودند.

پیشینه گفتگوها

گفتگوهای صلح سوریه در نورسلطان که قبلا به نام پیشین پایتخت قزاقستان «نشست آستانه» خوانده می‌شد، در ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی به ابتکار ایران و روسیه آغاز گردید. اما رفته رفته تحت‌الشعاع گفتگوهای میان رژیم بشار اسد و مخالفان تحت نظارت سازمان ملل متحد قرار گرفت. هیچ کدام از این گفتگوها برای پایان دادن به جنگ خونینی که در سال ۲۰۱۱ در سوریه آغاز شده و تاکنون بیش از ۳۷۰ هزار کشته بر جای گذاشته، تا این زمان به نتیجه نرسیده است.

آگهی

ورود ارتش روسیه به خاک سوریه از سال ۲۰۱۵ به بعد معادله نظامی در جنگ داخلی این کشور را به نفع رژیم بشار اسد تغییر داد. با این حال گفتگوهای صلح سوریه تاکنون چرخش خاصی به سود رژیم دمشق نداشت و به همین دلیل روسیه پیشنهاد تشکیل کمیته قانون اساسی را داد.

بر اساس برنامه سازمان ملل متحد، این کمیته قرار است ۱۵۰ عضو داشته باشد که ۵۰ عضو آن را دولت، ۵۰ عضو را مخالفان و ۵۰ عضو دیگر آن را سازمان ملل تعیین خواهند کرد.

خبرنامه یورونیوز را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ابراز نگرانی ماکرون از وخامت اوضاع انسانی در ادلب سوریه

سوریه؛ حمله مخالفان مسلح به پایگاه روسیه و درگیری شدید در ادلب

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد