صورت‌حساب ۲ میلیون دلاری کره‌ شمالی برای زندانی آمریکایی؛ ترامپ تکذیب کرد

صورت‌حساب ۲ میلیون دلاری کره‌ شمالی برای زندانی آمریکایی؛ ترامپ تکذیب کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه واشنگتن پست می‌گوید دونالد ترامپ پذیرفته بود که برای آزادی دانشجوی زندانی این کشور در کره شمالی ۲ میلیون دلار به پیونگ یانگ بپردازد.

آگهی

درحالیکه روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اختصاصی می‌گوید دولت ترامپ پذیرفته بود، دو میلیون دلار برای آزادی دانشجوی آمریکایی زندانی در کره شمالی به پیونگ یانگ بپردازد، ترامپ در توئیتی این موضوع را تکذیب کرد. 

ماجرا به دستگیری اتو وارمبیر دانشجوی آمریکایی در کره شمالی مربوط می‌شود که در ژوئن ۲۰۱۷ بعد از ۱۵ ماه زندانی بودن در پیونگ یانگ آزاد شد.

این دانشجوی آمریکایی که به اتهام تلاش برای دزدیدن پوسترهای تبلیغاتی در یک هتل در پیونگ یانگ به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود، بعد از ۱۵ ماه و بنا به آنچه از سوی کره شمالی دلایل بشردوستانه اعلام شد از زندان آزاد گردید.

وارمبیر اما تنها یک هفته پس از آزادی و در کنار خانواده‌اش در آمریکا درگذشت.

حالا روزنامه واشنگتن پست به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد نماینده ای که آمریکا برای آزاد کردن «اتو وارمبیر» فرستاده بود، توافق پرداخت هزینه نگهداری او را امضا کرده بود.

بیشتر بخوانید:

ظاهرا «جوزف یون» به همراه پزشکی به نام «مایکل فلوکیگر» دو نفری بودند که به عنوان نماینده دولت آمریکا برای تحویل آقای وارمبیر به پیونگ یانگ رفتند.

پس از بررسی وضعیت سلامتی این دانشجوی زندانی در کره شمالی، نمایندگان آمریکا وارد مذاکره با نمایندگان دولت پیونگ یانگ شدند.

به گفته دو منبع واشنگتن پست، پزشکان کره ای از پزشک آمریکایی خواستند که شرح حالی از وارمبیر بنویسد و او نیز با اذعان به سلامتی او و وضعیت خوب مراقبت های پزشکی در بیمارستان کره شمالی، گزارشی نوشته و به آن ها داد.

بعد از این، مقامات کره شمالی آزادی وارمبیر را مشروط به پرداخت ۲ میلیون دلار از سوی آمریکا می‌کنند و از یون می‌خواهند که صورت حساب پرداخت ۲ میلیون دلاری برای آزادی دانشجوی آمریکایی را که به هزینه‌های نگهداری وارمبیر در کره شمالی مربوط می‌شد، امضا کند.

یون با مشاهده این وضعیت با رکس تیلرسون تماس می‌گیرد و وزیر خارجه وقت آمریکا هم از دونالد ترامپ کسب تکلیف می‌کند. در نهایت واشنگتن به نمایندگان خود در پیونگ یانگ این اختیار را می‌دهد که برای آزادی وارمبیر هر کاری انجام دهند. یون هم تعهد پرداخت ۲ میلیون دلار را امضا می‌کند.

آنطور که روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد تا پایان سال ۲۰۱۷ این مبلغ به کره شمالی پرداخت نشده است، اما هنوز مشخص نیست که این مبلغ اساسا به کره شمالی پرداخت شده یا خیر. همچنین گمانه‌ زنی‌هایی در خصوص طرح این موضوع در مذاکرات دوجانبه کیم و ترامپ وجود دارد.

کاخ سفید، رکس تیلرسون، جوزف یون و همچنین مایکل فلوکیگر هیچیک حاضر نشده‌اند در خصوص این پرونده توضیحاتی ارائه دهند.

ترامپ: پولی به کره شمالی پرداخت نکردیم

این خبر در حالی منتشر شد که دونالد ترامپ چند ساعت بعد، در توئیتر به آن واکنش داد. 

وی در توئیت خود نوشت: «هیچ پولی برای آزادی اتو وارمبیر به کره شمالی پرداخت نشد؛ نه دو میلیون دلار، نه هیچ چیز دیگری. این دولت اوباما نیست که برای چهار گروگان ۱.۸ میلیارد دلار پرداخت کند یا پنج گروگان تروریست را که خیلی زود به میدان‌های نبرد بازگشتند، با گروهبان برگدال خائن معاوضه کرد.»

سال گذشته، قاضی دادگاه فدرال آمریکا طی حکمی پیونگ‌ یانگ را به پرداخت ۵۰۱ میلیون دلار به دلیل قتل غیرعمد این دانشجوی آمریکایی محکوم کرد.

طبق ادعای خانواده وارمبیر، وی در مدت بازداشت در زندان‌ های کره شمالی به‌ شدت مورد آزار و شکنجه قرار گرفته بود. این در حالیست که هنوز مشخص نیست دلیل اصلی مرگ او چه بوده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اف بی آی: حقیقت آنچه بر سر لوینسون آمده را پیدا می‌کنیم

بولتون: آمریکا آماده پرداخت ۲ میلیون دلار به کره‌شمالی برای مراقبت از دانشجوی زندانی بود

کره شمالی؛ ۱۵ سال زندان و کار اجباری برای دانشجوی آمریکایی