رئیس جمهوری سریلانکا: تک تک خانه‌ها بازرسی خواهند شد

رئیس جمهوری سریلانکا: تک تک خانه‌ها بازرسی خواهند شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عبدالطیف محمد جمیل ۳۷ ساله که در استرالیا و بریتانیا تحصیل کرده است بعد از ترک هتل در ۱۰ کیلومتری محل حمله نخست یکبار از سوی پلیس چک و سپس آزاد شد.

آگهی

نیروهای امنیتی سریلانکا روز جمعه عملیاتی را در چندین شهر در بخش شرقی کشور انجام دادند که در جریان آن چهار انفجار رخ داد و میان پلیس و مظنونان تبادل آتش صورت گرفت.

عملیات پلیس برای دستگیری ۱۴۰ مظنونی صورت می گیرد که پلیس معتقد است با انفجارهای هفته گذشته در چندین کلیسا و هتل در سریلانکا مرتبط اند. به گفته پلیس، تبایل آتش میان نیروهای امنیتی و مظنونان در ناحیه ساندا مارودا در شهر کالمونائی رخ داده است.

در انفجارهای هفته گذشته در چندین کلیسا و هتل در سریلانکا ۲۵۳ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند.

داعش که پیش از این در روز سه‌شنبه مسئولیت حملات مرگبار سریلانکا را برعهده گرفته بود، روز پنج‌شنبه ویدئویی را در سایت اعماق منتشر کرد که درآن هشت مرد که هفت تن صورتهایشان را پوشانده بودند دیده می‌شدند.

گفته می‌شود هویت هشتمین مرد که صورت خود را در این ویدئو نپوشانده، شناسایی شده است. او محمد ظهران نام دارد و واعظی اهل شرق سریلانکا است که به داشتن دیدگاههای ستیزه‌جویانه‌ و باورهای مذهبی افراطی مشهور است. گفته می‌شود که احتمالا او مغز متفکر حملات اخیر بوده است.

مقامات سریلانکا روز جمعه گفتند که در عملیات نیروهای امنیتی در شرق کشور، مجموعه‌ای از پرچم‌ها و یونیفرم‌های داعش کشف شده است.

نیروهای امنیتی همچنین در این حمله، دوربین پهپاد و مقدای مواد منفجره پیدا کرده اند که برای ساختن بمب مورد استفاده قرار می گیرد.

نیروهای امنیتی سریلانکا از هفته گذشته تاکنون بیش از ۷۰ مظنون را در سراسر کشور دستگیر کرده اند.

همچنین مایتریپالا سیریسنا رئیس جمهوری سریلانکا روز جمعه گفت که همه خانه‌ها در کشور مورد بازرسی قرار خواهند گرفت. وی همچنین گفت که لیست ساکنان دائمی هر خانه در کشور بررسی می شود تا اطمینان حاصل شود که افراد ناشناخته در خانه‌ای حضور نداشته باشند.

اطلاعات بیشتر درباره عبدالطیف محمد جمیل

از سوی دیگر اطلاعات تازه‌ای درباره هویت مهاجمان حمله روز یکشنبه گذشته سریلانکا منتشر شده است.

عبدالطیف محمد جمیل ۳۷ ساله که در استرالیا و بریتانیا تحصیل کرده است تنها مهاجم از هشت مهاجمی است که نتوانست ماموریت خود را در روز یکشنبه گذشته انجام دهد و بمبی که با خود به داخل یک هتل برده بود منفجر نشد.

او بعد از ترک هتل در ۱۰ کیلومتری محل حمله نخست یکبار از سوی پلیس چک و سپس آزاد شد. با این حال او او بار دیگر به محل ماموریتش بازگشت و بمب خود را منفجر می کند. جمیل در یک خانواده تحصیل کرده‌ رشد کرد و بعد از سفر به خارج رویکرد افرطی پیدا کرد، بویژه حمله آمریکا به عراق نقش مهمی در افراطی شدن جمیل داشت.

عملیات جستجوی پلیس سریلانکا در کلمبو، پایتخت و دیگر نقاط کشور در جریان است و نیروهای پلیس شش کشور خارجی از جمله اسکاتلند یارد بریتانیا و اف بی‌آی آمریکا و همچنین نیروهای محلی اینترپل حضور دارند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا سریلانکای آرام به هدف آسان اسلام‌گرایان تبدیل شد؟

سریلانکا نسبت به حملات تروریست‌ها در لباس نظامیان هشدار داد

یک روز بعد از انفجارهای سریلانکا؛ نهمین بمب در نزدیکی یک کلیسا منفجر شد