اسرائیل در عوض بقایای ۳۷ سال پیش سربازش دو اسیر سوری را آزاد می‌کند

اسرائیل در عوض بقایای ۳۷ سال پیش سربازش دو اسیر سوری را آزاد می‌کند
اسرائیل در عوض بقایای ۳۷ سال پیش سربازش دو اسیر سوری را آزاد می‌کند Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هاآرتص از قول این دو زندانی نوشت که هیچ کدام از آنها مایل نیستند که به سوریه بازگردند و می‌خواهند در اسرائیل باقی بمانند.

آگهی

اسرائیل در عوض دریافت بقایای جسد یک سرباز خود که ۳۷ سال پیش گم شده بود، دو زندانی تبعه سوریه را آزاد می‌کند.

مقام‌های رسمی اسرائیل و سوریه روز شنبه ۷ اردیبهشت این خبر را اعلام کردند و یک مقام دولت دمشق نیز به خبرگزاری رویترز گفت ممکن است بیش از دو تبعه سوریه با پادرمیانی روسیه از زندان اسرائیل آزاد شوند.

این تبادل پس از آن نهایی شد که روسیه بقایای جسد یک سرباز اسرائیلی به نام زکریا باومل را بعد از ۳۷ سال در سوریه پیدا کرده و به اسرائیل فرستاد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه سه هفته پیش در یک تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تأیید کرد که نیروهای ارتش این کشور به کمک مقام‌های دولت سوریه که متحد آنها هستند، جسد باومل را کشف کرده‌اند.

زکریا باومل، سرباز اسرائیلی که متولد آمریکا بود، در ۲۱ خرداد ۱۳۶۱ در ۲۱ سالگی در نبرد سلطان یعقوب لبنان به همراه دو سرباز دیگر ناپدید شده بود. این نبرد در زمان حمله ارتش اسرائیل به نیروهای سوریه در خاک لبنان روی داد و طی آن دست کم ۲۰ سرباز اسرائیلی کشته شدند.

زندانیان نمی‌خواهند به سوریه برگردند

تاکنون نام احمد خمیس و زیدان طویل به عنوان دو زندانی سوری که قرار است آزاد شوند، فاش شده است.

به گفته مسئولان زندان اسرائیل، احمد خمیس که عضو گروه فلسطینی فتح است در سال ۲۰۰۵ میلادی در اردوگاه فلسطینیان یرموک تلاش کرده بود تا با ورود به یک پایگاه نظامی اسرائیل به سربازان حاضر در آنجا حمله کند. زیدان طویل نیز که از مسیحیان دروزی سوریه است در سال ۲۰۰۸ به دلیل قاچاق مواد مخدر دستگیر و زندانی شده است.

با این همه روزنامه هاآرتص، چاپ تل‌آویو که این اطلاعات را منتشر کرده، از قول این دو زندانی نوشت که هیچ کدام از آنها مایل نیستند که به سوریه بازگردند و می‌خواهند در اسرائیل باقی بمانند. به نوشته این روزنامه احمد خمیس گفته می‌خواهد در الخلیل بماند و ازدواج کند و زیدان طویل هم گفته که اگر به سوریه بازگردد یقین دارد که مقام‌های کشورش او را شکنجه می‌کنند.

مقام‌های روسی هنوز در مورد این تبادل اظهار نظری نکرده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله هوایی اسرائیل به قنیطره سوریه چندین زخمی برجای گذاشت

در حمله با استفاده از کامیون در بیت المقدس چهار سرباز اسرائیلی کشته شدند

واکنش مردم اسرائیل به محکوم شدن سرباز اسرائیلی در دادگاه