موافقت دادستانی فرانسه با استرداد یک مهندس ایرانی به آمریکا

موافقت دادستانی فرانسه با استرداد یک مهندس ایرانی به آمریکا
موافقت دادستانی فرانسه با استرداد یک مهندس ایرانی به آمریکا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو قاضی فدرال در ایالت کارولینای جنوبی این مهندس ایرانی را به تلاش برای خرید سامانه‌های مایکروویوهای صنعتی و سیستم‌های ضد پهپاد برای ارسال به ایران متهم کرده‌اند. بر اساس این گزارش اقدام فرد یاد شده تحت پوش معاملات تجاری با امارات عربی متحده انجام شده است.

آگهی

دادستانی فرانسه با استرداد یک مهندس ایرانی که قرار بازداشت وی توسط ایالات متحده آمریکا صادر شده بود، موافقت کرد. وکلای فرد دستگیر شده ضمن محکوم کردن این اقدام آنرا مبتنی بر درخواستی با ماهیت سیاسی قلمداد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رای موافق دادستانی اکس - آن - پرووانس قرار است روز بیست و دوم مه در دادگاه تجدید نظر مورد بررسی قرار گیرد.

فرد دستگیر شده جلال روح الله نژاد نام دارد که روز دوم فوریه با پروازی از مسکو که از تهران برخاسته بود وارد فرودگاه شهر نیس فرانسه شد و به موجب قرار بازداشتی که پیش‌تر از سوی مقامات قضایی آمریکا صادر شده برای استرداد تحت بازداشت قرار گرفت.

بر اساس گزارش رسانه ها جلال روح الله نژاد برای دریافت روادید فرانسه مسائل مرتبط با امور حرفه ای و کاری را به عنوان دلایل سفر خود کرده بود.

دو قاضی فدرال در ایالت کارولینای جنوبی این مهندس ایرانی را به تلاش برای خرید سیستم های مایکروویوهای صنعتی و سامانه‌های ضد پهپاد برای ارسال به ایران متهم کرده‌اند. بر اساس این گزارش اقدام فرد یاد شده تحت پوش معاملات تجاری با امارات عربی متحده انجام شده است.

مقامات قضایی آمریکا معتقدند سیستم های صنعتی یاد شده به راحتی قابلیت تغییر کاربری و تبدیل شدن به سلاح‌های تخریبی بسیار هدفمند را دارد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود آورده است که آقای روح الله نژاد این ماموریت را از جانب شرکت ایرانی رایان رشد افزار، مجموعه ای مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب در ایران انجام داده است.

تخلفات فرد یاد شده که دستگاه قضایی آمریکا دست بر روی آن گذاشته طی ماه ژوئن ۲۰۱۶ و آوریل ۲۰۱۸ انجام شده و بر اساس قوانین آمریکا در مجموع مجازات شصت سال زندان را برای مهندس ایرانی به همراه خواهد داشت.

جلال روح الله نژاد ضمن رد اتهام های وارده و اینکه هیچ ارتباطی با موارد مطرح شده ندارد، تایید کرده است که به مدت ده سال برای سازمان هوا فضای ایران تحقیقات صرفا علمی انجام داده است. این در حالیست که ایالات متحده آمریکا معتقد است که فعالیت های تحقیقاتی فرد یاد شده بر روی توسعه موشک های بالیستیک متمرکز بوده است.

به گفته سرژ بوکوئیچ، دادستان این پرونده در فرانسه «جاسوس و دانشمند برجسته دو مفهومی هستند که هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند.» به گفته وی هیچ مانع حقوقی بر سر استرداد فرد متهم وجود ندارد و تخلفاتی که از سوی آمریکایی ها رصد شده معادلی حقوقی در فرانسه دارد.

وکلای مدافع فرد متهم استدال مطرح شده از سوی دادستان فرانسوی را رد و تاکید کرده اند که دستگاه قضایی فرانسه نمی تواند این فرد را برای تحمل شصت سال زندان به آمریکا مسترد کند.

ژان ایو لو بورنیه، یکی از وکلای مدافع پرونده با اشاره به تنش های ایران و آمریکا و اینکه تمام راه ها برای «خفه کردن ایران» به کار گرفته شده است این سوال را مطرح کرده است: «آیا پذیرفتی است که دادگاه شرایط موجود میان ایران و آمریکا، دو کشوری که در جنگ سرد به سر می برند را نادیده بگیرد؟»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه پرتاب ماهواره از سوی ایران را محکوم کرد

فرانسه از توقیف دارایی وزارت اطلاعات ایران خبر داد

آلمان اجازه استرداد دیپلمات ایرانی به بلژیک را صادر کرد