وفاداران به نیکلاس مادورو با هواداران خوان گوایدو در کاراکاس درگیر شدند

وفاداران به نیکلاس مادورو با هواداران خوان گوایدو در کاراکاس درگیر شدند
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبر مخالفان دولت ونزوئلا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که «مرحله آخر» برای سرنگونی نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور را آغاز کرده است.

آگهی

بحران سیاسی ونزوئلا روز سه‌شنبه با دعوت خوان گوایدو، رهبر مخالفان از ارتش و شهروندان برای ورود به فاز پایانی فرایند سرنگونی نیکولاس مادورو وارد مرحله جدیدی شد. مهم‌ترین رویدادهای این روز:

  • خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا بامداد سه شنبه با انتشار ویدیویی از خود به همراه شماری از سربازان ارتش، نیروهای نظامی و شهروندان این کشور را به نافرمانی و برگزار تظاهرات گسترده دعوت کرد. رئیس مجلس ملی ونزوئلا در این ویدیو گفت: «مرحله نهایی» سرنگونی حکومت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری فرا رسیده است. آقای گوایدو همراه با لئوپولدو لوپز، یکی دیگر از رهبران مخالفان در یکی از پایگاه‌های نظامی نیروی هوایی (پایگاه هوایی لا کارلوتا) در حومه کاراکاس، پایتخت اعلام کرد که ارتش این کشور دیگر به رئیس جمهوری نیکلاس مادورو وفادار نیست. وی از آغاز «عملیات آزادی ونزوئلا» خبر داد.
  • نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا بر وفاداری ارتش به خود تاکید می‌کند. ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا نیز با اشاره به کم بودن شمار نظامیان شورشی، تلاش برای کودتا را تکذیب و شهروندان این کشور را به آرامش دعوت کرد.
  • هواداران و مخالفان دو جریان سیاسی در نزدیکی پایگاه هوایی لا کارلوتا با یکدیگر درگیر شدند. گزارش می‌شود دست‌کم یک نفر در جریان درگیری‌ها کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.
  • در حالی که دولت از شکست تلاش برای کودتا خبر می‌دهد، ناآرامی‌ها در خیابان‌های پایتخت ونزوئلا ادامه دارد.
  • ایالات متحده آمریکا و متحدان واشنگتن در آمریکای جنوبی حمایت قاطع خود از حرکت روز سی آوریل مخالفان را اعلام کرده اند.

ایران، روسیه و ترکیه تلاش برای «کودتا» در ونزوئلا را محکوم کرده‌اند

**

  • لئوپولدو لوپز، ساعاتی پس از آزادی از حصر خانگی به سفارت شیلی در کاراکاس پناهنده شد.
  • بسیاری از تحلیگران می‌گویند که ناآرامی‌های روز سه‌شنبه به دلیل ناهماهنگی و ضعف در اطلاع‌رسانی مخالفان، باعث ایجاد سردرگمی در سراسر ونزوئلا شده است.

خوان گوایدو پیش از این مخالفان دولت را به برگزاری راهپیمایی بزرگ در روز اول ماه مه دعوت کرده بود.

ایالات متحده آمریکا و متحدان واشنگتن در آمریکای جنوبی حمایت قاطع خود از حرکت روز سی آوریل مخالفان را اعلام کرده اند. در تندترین موضع نسبت به شدت گرفتن بحران، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است تمام گزینه‌ها روی میز است. وی در یک پیام توییتری وزیر دفاع، فرمانده گارد ریاست جمهوری و رئیس دادگاه عالی ونزوئلا را تهدید کرد و خطاب به آن‌ها نوشت: «روزهای شما به آخر رسیده است. آین آخرین شانس شما است. عفو عمومی خوان گوایدو را بپذیرید، از قانون اساسی دفاع و مادورو را سرنگون کنید و ما نام شما را از لیست تحریم‌ها خارج می‌کنیم. با مادوورو بمانید، با کشتی او غرق می‌شوید.»

ایران، روسیه و ترکیه تلاش برای «کودتا» در ونزوئلا را محکوم کرده‌اند.

در این صفحه می‌توانید آخرین اخبار مرتبط با تحولات ونزوئلا را دنبال کنید.

عکس از رویترز

دعوت به نافرمانی و شورش

آقای گوایدو روز سه‌شنبه همراه با لئوپولدو لوپز، یکی دیگر از رهبران مخالفان در یکی از پایگاه‌های نظامی نیروی هوایی (پایگاه هوایی لا کارلوتا) در حومه کاراکاس، پایتخت گفته بود که ارتش این کشور دیگر به رئیس جمهوری نیکلاس مادورو وفادار نیست. وی با دعوت از شهروندان برای تظاهرات گسترده از آغاز «عملیات آزادی ونزوئلا» خبر داد.

لئوپولدو لوپز، یکی دیگر از رهبران مخالفان که در حصر خانگی به سر می‌برد در ویدئوهای منتشر شده روز سه‌شنبه در کنار آقای گوایدو دیده می‌شود. سخنگوی دولت ونزوئلا می‌گوید که وی صبح همین روز با هماهنگی شماری از محافظان از حصر گریخته است.

با وجود تجمع صدها نفر از هواداران خوان گوایدو در برابر این پایگاه و انتشار تصاویری از تمرد گروهی از نظامیان از متفرق کردن معترضان، نیکلاس مادورو بر وفاداری ارتش به خود تاکید می‌کند. ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا نیز با اشاره به کم بودن شمار نظامیان شورشی، تلاش برای کودتا را تکذیب و شهروندان این کشور را به آرامش دعوت کرد.

رویترز
مخالفان نیکلاس مادورو عکس هوگو چاوز را به آتش کشیدندرویترز

اعضای گارد ملی وفادار به نیکلاس مادورو با سربازان متمرد و مخالفان در اتوبان نزدیک پایگاه لا کارلوتا درگیر شدند. دو طرف به سوی یکدیگر تیراندازی کردند.

همزمان، خورخه آرئازا، وزیر خارجه ونزوئلا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز خوان گوایدو را به اجرای فرامین وزارت خارجه، وزارت دفاع و مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا (جان بولتون) متهم کرد.

تصاویر منتشر شده در نخستین ساعات بعد از ظهر به وقت محلی نشان می‌دهد که چند خودروی پلیس ضد شورش پلیس ونزوئلا به میان معترضان (هواداران گوایدو) رانده و چند نفر را زیر گرفته‌اند.

رویترز
خودروهای گارد ملی در اطراف پایگاه نظامی نیروی هوایی در حومه کاراکاسرویترز

آقای گوایدو ساعاتی پس از آغاز ناآرامی‌های روز سه‌شنبه به هوارادارن خود اطمینان داد که سرنگونی نیکلاس مادورو نزدیک است. وی می‌گوید شهروندان بسیاری از تمام ۲۴ ایالت ونزوئلا «در راهی بی‌بازگشت» عازم کاراکاس شده‌اند.

تصاویر منتشر شده از اطراف پایگاه نظامی هوایی لاکارلوتا در حومه کاراکاس حاکی از تجمع گروهی از شهروندان در مقابل این منطقه است. نیروی‌های پلیس برای متفرق کردن تظاهراکنندگان گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند.

رویترز

دیوسدادو کابلو، رهبر حزب سوسیالیست ونزوئلا از مردم این کشور خواست تا با تجمع در برابر کاخ ریاست جمهوری، از نیکلاس مادور، حفاظت کنند.

واکنش‌های بین‌المللی به تشدید بحران در ونزوئلا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در یک پیام توییتری اعلام کرد که کشورش «در کنار مردم ونزوئلا است و از مطالبات آن‌ها حمایت می‌کند.»

پیش از آقای ترامپ، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با حمایت از «عملیات آزادی» از سوی خوان گوایدو اعلام کرد واشنگتن همراه مردم ونزوئلا برای آزادی است.

آگهی

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با انتشار پیامی در توییتر از ارتش ونزوئلا خواست با پیوستن به خوان گوایدو، از قانون اساسی، مجلس ملی و قدرت قانونی در این کشور دفاع کنند.

دولت اسپانیا، متحد اصلی خوان گوآیدو در اروپا، با صدور بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از جاری شدن خون و یافتن یک راه حل سیاسی و مسالمت‌آمیز برای خروج از بحران شد. وزارت خارجه اسپانیا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از هیچگونه کودتایی در ونزوئلا حمایت نمی‌کند.

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری راست‌گرای افراطی برزیل نیز از نافرمانی ارتش ونزوئلا و تلاش خوان گوایدو برای سرنگونی نیکلاس مادورو حمایت کرد.

همزمان لوییس آلماگرو، دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی با حمایت از خوان گوایدو خواستار انتقال فوری «دموکراتیک» در ونزوئلا شد.

ایوان دوکه مارکز رئیس جمهوری کلمبیا با انتشار بیانیه‌‌‌ای خواستار پیوستن ارتش ونزوئلا به خوان گوایدو شد. شماری از سربازان ونزوئلا در سه ماه اخیر به کلمبیا گریخته‌اند. گفته می‌شود حدود هزار نظامی ساکن کلمبیا، آماده بازگشت به ونزوئلا برای سرنگونی حکومت مادورو هستند.

آگهی

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

خوان گوایدو در ماه ژانویه ضمن «نامشروع» دانستن حکومت نیکلاس مادورو خود را رئیس جمهوری موقت کشورش اعلام کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فروش آنلاین دستمال توالت نیکلاس مادورو

تظاهرات در ونزوئلا؛ زنی جوان با شلیک گلوله کشته شد

مادورو در واکنش به انتقال هواپیمای ونزوئلا به آمریکا: راهزن دیوانه هواپیمای ما را دزدید