تومیچ: حداقل دستمزد خانوارهای اروپایی باید ۲۰ درصد بیشتر از حداقل هزینۀ آنها باشد

تومیچ: حداقل دستمزد خانوارهای اروپایی باید ۲۰ درصد بیشتر از حداقل هزینۀ آنها باشد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ویولتا تومیچ نماینده‌ای از شرق اروپا است؛ نماینده‌ای از کشورهایی که با مشکلات اقتصادی و سیاسی بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند و با معضل کاهش حقوق و آزادی‌های مدنی روبرو هستند.

آگهی

ویولتا تومیچ، نمایندۀ اسلوونی در پارلمان اروپا یکی از دو نامزد حزب چپ اروپا (EL) برای پست ریاست کمیسیون اروپا است.

این حزب اعلام کرده است که اکنون با ویولتا تومیچ، نماینده‌ای از شرق اروپا در این انتخابات خواهد داشت یعنی نماینده‌ای از کشورهایی که با مشکلات اقتصادی و سیاسی بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند و با معضل کاهش حقوق و آزادی‌های مدنی روبرو هستند.

باز تولید ثروت و اقدام در مقابل تغییرات اقلیمی، مهمترین موضوعات کمپین انتخاباتی حزب چپ در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا است.

این انتخابات طی روزهای ۲۳ تا ۲۶ ماه مه برگزار می‌شود و پس از آن نیز سران کشورهای عضو اتحادیه و نمایندگان پارلمان اروپا، برای انتخاب فردی برای کلیدی‌ترین پست این اتحادیه وارد عمل خواهند شد.

خانم تومیچ که با اعطای قدرت بیشتر به دولتهای ملی در سطح این اتحادیه موافق است، در گفتگو با یورونیوز مواضع سیاسی خود را در موضوعات مختلف توضیح داده است.

نظام سرمایه‌داری با حیات زمین در تضاد است

نمایندۀ اسلوونی در پارلمان اروپا معتقد است که نمی‌توان با وجود نظام سرمایه‌داری، به مبارزه با تغییرات آب و هوایی پرداخت. به گفتۀ او ضروری است که به جای سرمایه‌داری، سیستم جدیدی برای اقتصاد کشورهای اروپایی طراحی شود.

به گفتۀ او سرمایه‌داری نئولیبرال، تنها به دنبال رشد بی حد و مرز خود در این سیاره و پیروزی در رقابتهای اقتصادی به هر قیمتی است. بنابراین کاملا روشن است که در سیستم کنونی، هیچ پیشرفتی در موضوع تغییرات آب و هوایی ممکن نیست و باید سیستمی طراحی شود که به حمایت از مردمی بپردازد که تلاش‌هایشان برای حفظ زمین، مهم است.

ارزش‌های ضدفاشیسم، اساس تشکیل اتحادیه اروپا

خانم تومیچ می‌گوید: «برخی بر این اندیشه‌اند که اتحادیه اروپا بر اساس ارزش‌های مسیحی بنیان گذاشته شده است درحالیکه من بر این باورم که اساس تشکیل اتحادیه اروپا، ارزش‌های ضدفاشیسم است. زیرا پس از جنگ جهانی دوم، ما به ارزش واقعی صلح پی بردیم و درصد برآمدیم تا به هر شکلی آن را در درون اروپا برقرار و حفظ کنیم.»

مهاجرت

ویولتا تومیچ عملکرد اتحادیه اروپا را در موضوعات انسانی ضعیف می‌داند و معتقد است که این اتحادیه در چگونگی برخورد با بحران مهاجرت شکست خورده است. به گفتۀ او آنچه تاکنون برای این اتحادیه مهم بوده، خرید اسلحه بیشتر و ساخت دیوار بوده است.

او می‌گوید: «در حال حاضر در جهان آنقدر مهمات نظامی وجود دارد که می‌توان به کمک آنها این سیاره را پنج بار منهدم کرد. چنین وضعیتی با شعارهایی که در موضوع مبارزه با تغییرات آب و هوایی داده می شود در تضاد است. ما در حالی از اهداف زیست محیطی سخن می‌گوییم که تنها بر تولید و فروش اسلحه تمرکز داریم.»

الحاق کریمه به فدراسیون روسیه

خانم تومیچ در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه باید کریمه را به اوکراین برگرداند، پس از مکثی طولانی می‌گوید: «نمی‌دانم، این موضوع به خودشان مربوط است. به نظر من باید همه‌پرسی دیگری در آن منطقه برگزار شود.»

موضع ناتو در مقابل اسلامگرایان داعش

او دربارۀ مسئولیت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به «ناتو» در مبارزه با اسلامگرایان افراطی عضو داعش، بر این باور است که اروپایی‌ها به همان اندازۀ ناتو در اشغال شدن عراق، لیبی، سوریه و افغانستان و نابودی این کشورها سهیم بوده‌اند.

او می‌افزاید: «سربازان ما در این کشورها چه می‌کنند؟ هیچ چیزی نمی‌تواند پیشروی‌های داعش را توجیه کند. پیشرفتهای آنها دلایلی داشته و پیامدهایی نیز دارد. اگر ما سیاست صلح‌آمیزی را در پیش بگیریم، می‌توانیم دوستانی در سراسر جهان داشته باشیم.»

عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

ویولتا تومیچ، نماینده اسلوونی در پارلمان اروپا می‌گوید که با توجه به عملکرد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و نقض حقوق بشر در این کشور، از عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت نخواهد کرد.

افزایش توان مالی خانوارهای اروپایی

خانم تومیچ با تاکید بر ضرورت افزایش توان مالی خانوارهای اروپایی می‌گوید: «یک الگوی خوب برای تمام کشورهای اروپایی این است که حداقل هزینه زندگی برای هر فرد خانواده در هر کشور محاسبه شود و البته روشن است که این حداقل هزینه در کشورهای مختلف اروپایی متفاوت است. سپس باید در تمام کشورها قانونی وضع شود تا حداقل دستمزد، دست‌کم ۲۰ درصد بیشتر از حداقل هزینۀ خانوارها در هر کشور باشد. وضع چنین قانونی از کار بیش از حد افراد فقیر جلوگیری می‌کند. زیرا پذیرفتنی نیست که مردم هشت ساعت در روز و ۴۰ ساعت در هفته کار کنند و نتوانند از عهدۀ هزینه‌های زندگی برآیند. این چیزی است که قطعا باید اصلاح شود.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قوانین جدید برای ورود به خاک اتحادیه اروپا؛ مجوز «اتیاس» چیست؟

انتخابات هند؛ بزرگترین رای گیری جهان تحت تدابیر امنیتی آغاز شد

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»