قطر: تشدید تحریم‌ نفتی ایران به ضرر کشورهای مصرف‌کننده است

قطر: تشدید تحریم‌ نفتی ایران به ضرر کشورهای مصرف‌کننده است
قطر: تشدید تحریم‌ نفتی ایران به ضرر کشورهای مصرف‌کننده است Copyright ایرنا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قطر در حالی این موضع را اعلام می‌کند که میزبان بزرگ‌ترین پایگاه هوایی ارتش آمریکا در خاورمیانه است.

آگهی

قطر برخلاف سیاست جاری آمریکا مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران می‌گوید که تشدید تحریم‌ علیه ایران به ضرر کشورهای مصرف‌کننده نفت است.

دولت آمریکا در چهارچوب این سیاست اعلام کرده که معافیت موقت شش ماهه برای ۸ کشور خریدار نفت ایران را از تاریخ ۱۲ اردیبهشت جاری به بعد تمدید نخواهد کرد.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر گفت: «تحریم‌ها [علیه ایران] نباید تمدید شوند زیرا این اثری منفی بر کشورهایی می‌گذارد که مصرف‌کننده نفت ایران هستند. ما در قطر باور نداریم که تحریم‌های یکجانبه برای بحران‌هایی که تنها از راه گفتگو حل می‌شود، پیامد مثبتی به همراه داشته باشد.»

آقای بن عبدالرحمان آل ثانی این سخنان را روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در جریان یک نشست همکاری در دوحه، پایتخت قطر اعلام کرد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در آن شرکت داشت.

قطر در حالی این موضع را اعلام می‌کند که میزبان بزرگ‌ترین پایگاه هوایی ارتش آمریکا در خاورمیانه است. سیاست این کشور که همچنین بزرگترین صادرکننده گاز مایع طبیعی در جهان است، در تضاد با نظر دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که خواستار تشدید تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا هستند. عربستان سعودی، اصلی‌ترین رقیب منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و متحد اصلی‌اش در منطقه یعنی امارات متحده عربی تاکنون بارها بر تعهد خود مبنی بر تأمین نفت مورد نیاز بازارهای جهانی در غیاب نفت ایران تأکید کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

عربستان سعودی و متحدانش با متهم کردن قطر به «حمایت از تروریسم» و پیوند با ایران از سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرده و آن را تحریم کردند. قطر اتهام حمایت از تروریسم را رد می‌کند.

رویترز
محمدجواد ظریف در جمع شرکت‌کنندگان در نشست دوحه قطررویترز

در نشست روز چهارشنبه دوحه نمایندگانی از عربستان سعودی و بحرین نیز حضور داشتند. از زمان آغاز بحران دیپلماتیک میان کشورهای حاشیه خلیج فارس، این نخستین بار است که نمایندگان رسمی این کشورها در قطر حضور می‌یابند.

ایران از زمان آغاز تحریم قطر از سوی همسایگانش، به این کشور کمک‌های فراوانی کرد. از همین رو بود که وزیر خارجه قطر در ماه نوامبر سال گذشته میلادی گفت که کشورش به رغم رفتار خصمانه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، به روابط خود با ایران ادامه می‌دهد. وی همچنین از آمادگی کشورش برای میانجیگری در اختلاف‌های رو به فزونی ایران و آمریکا خبر داده بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی: صادرات نفت ایران به صفر نمی‌رسد، ۶ راه هست

زنگ خطر خروج قطر از اوپک برای ایران

واکنش ایران به خروج قطر از اوپک: اعضا از تک‌روی عربستان و روسیه عصبانی‌ هستند