سخنان جنجالی وزیر کشور فرانسه در باره «حمله» معترضان به یک بیمارستان

سخنان جنجالی وزیر کشور فرانسه در باره «حمله» معترضان به یک بیمارستان
Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در واکنش به انتشار این ویدئوها در فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی فرانسه، کاستانر در یک سخنرانی به گونه‌ای سخن خود را اصلاح کرد اما همچنان به انتقاد از راهپیمایان روز چهارشنبه پرداخت.

آگهی

اظهارات وزیر کشور فرانسه در مورد «حمله» معترضان به یک بیمارستان در پاریس جنجال به پا کرد.

پس از تظاهرات روز کارگر که روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در پاریس به درگیری معترضان با پلیس انجامید، کریستوف کاستانر گفت که گروهی از راهپیمایان به یک بیمارستان «حمله» کرده‌اند.

اما ویدئوهایی که پس از اظهارات وزیر کشور فرانسه در فضای مجازی همرسان شد، نشانی از «حمله» نداشت. روز چهارشنبه حوالی ساعت ۴ بعدازظهر گروهی از راهپیمایان در نزدیکی «میدان ایتالیا» در محاصره پلیس قرار گرفته و برای فرار از گاز اشک‌آور به کوچه‌ای وارد می‌شوند که به در پشتی بیمارستان «پیتیه سالپتریه‌یر» و بخش احیا بیماران راه دارد.

در یکی از ویدئوها دیده می‌شود که در بیمارستان بر اثر فشار جمعیت باز شده و مردم وارد می‌شوند. گروهی از نیروهای پلیس ضد شورش هم به دنبال مردم وارد بیمارستان می‌شوند.

در ویدئوی دیگری که پرسنل بیمارستان گرفته و همرسان کرده‌اند، چند نفر از معترضان دیده می‌شوند که می‌خواهند از طریق راه پله پشتی بخش احیا وارد بیمارستان شده و از دست پلیس فرار کنند، اما کارکنان بیمارستان به آنها اجازه ورود نمی‌دهند. پس از آن مأموران پلیس مردم را از محیط بیمارستان خارج می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

در واکنش به انتشار این ویدئوها در فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی فرانسه، کاستانر در یک سخنرانی به گونه‌ای سخن خود را اصلاح کرد اما همچنان به انتقاد از راهپیمایان روز چهارشنبه پرداخت. وی گفت: «واژه "حمله" را رئیس بیمارستان به من گفت. من هم با شنیدن روایت هولناک پرسنل از این رویداد از این واژه استفاده کردم. شاید من نباید این واژه را به کار می‌بردم. شما این حرکت را هر چه می‌خواهید بنامید، اما خیلی هم در اصل ماجرا تفاوتی نمی‌کند زیرا به هر حال آنها به زور وارد بیمارستان شدند.»

آقای کاستانر در سخنان خود که باز هم جنجال دیگری بر پا کرد، گفت: «در هر حال این واقعه به جای آن که دستمایه بحث‌های پوچ بشود، باید احساسات ما برانگیزد.»

با وجود اصلاح سخنان وزیر کشور، واکنش‌ها به جامعه و نیز در میان سیاستمداران به اظهارات او ادامه دارد. این اظهارات در واقع نمایندگان مخالف جناح حاکم فرانسه را با هم متحدتر کرده است. آدرین کاتنن، نماینده حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» در توییتر نوشت که بحث اصلی دیگر ماجرای بیمارستان نیست، بلکه موضوع این است که کاستانر باید «استعفا» بدهد.

در واکنش به اعتراض‌هایی که علیه آقای کاستانر مطرح شده، نخست وزیر فرانسه روز جمعه ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد که به وزیر کشور کابینه خود «اعتماد کامل» دارد. ادوارد فیلیپ با اشاره به تصحیح واژه «حمله» در اظهارات وزیر کشور گفت که او «کار درست» را کرده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر مهاجرت هلند به دلیل دادن آمار دروغ درباره جرایم پناهجویان استعفا کرد

جنبش جلیقه‌زردها؛ تنش در اطراف مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ

فرانسه یک گروه نئوفاشیست را منحل اعلام کرد